Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:06:55 GMT

میانجی صادق مذاکرات برجام چقدر اعتبار دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۵۵۰۸

میانجی صادق مذاکرات برجام چقدر اعتبار دارد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، نزدیک به سه سال قبل هنگامی که دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا از برجام خارج شد کشورهای اروپایی به اقدام ترامپ اعتراض کردند و توافق هسته‌ای با ایران را دستاورد درخشان دیپلماسی و چند جانبه گرایی نامیدند. آنها حتی مدعی شدند که تلاش می‌کنند که با وجود تحریم‌های آمریکا ایران بتواند از مزایای برجام بهره مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وعده‌های اروپا شرکای اروپایی برجام در نهایت از حد حرف و سخنرانی فراتر نرفت حتی تمهیداتی چون کانال اینستکس بی ثمر ماند.

 اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا که وعده بازگشت به برجام را داده است موضع سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) تغییر کرده است. این کشورها که بارها در زمان ترامپ از آمریکا می‌خواستند به برجام بازگردد، حالا مباحث و پیشنهاداتی مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به احیای برجام نمی‌کند بلکه به  نوعی سنگ اندازی در این مسیر تلقی می‌شود.

اما در میان کشورهای اروپایی مقامات فرانسه در هفته‌های اخیر مواضع شاذ و غیرقابل قبولی در خصوص بازگشت به برجام مطرح کرده است. مکرون پیش از این لزوم حضور عربستان در مذاکره با ایران را مطرح کرده بود و به تازگی از حضور رژیم اسرائیل در مذاکرات احتمالی سخن می‌گوید. اما چنین موضع گیری‌هایی با توجه به شرایط موجود بعید است کمکی به حل گره برجام بکند. از سخنان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، و وزیر امور خارجه این کشور می‌توان این برداشت را کرد که فرانسه به دنبال امتیازگیری ازعربستان و رژیم صهیونیستی است.

هفته گذشته مکرون در گفت و گویی با العربیه اظهارنظر عجیبی در مورد بازگشت ایالات متحده به برجام داشت. او نه تنها مدعی شد که مذاکرات بعدی با ایران سختگیرانه باشد که خواهان حضور سعودی‌ها در آن شد. این در حالی است که در دوسال گذشته اروپا عجله زیادی داشت که واشنگتن هر چه زودتر تکلیف خود را با توافق با ایران روشن کند یا حداقل این طور وانمود می کرد.

مکرون روز پنجشنبه ۱۵ بهمن گفت که آماده است تا "میانجی‌ صادقی" برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و ایران باشد.

رییس جمهور فرانسه که در اندیشکده شورای آتلانتیک سخن می‌گفت، تاکید کرد که از مذاکرات جدید برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی بالستیک ایران حمایت می‌کند و در چنین مذاکراتی رژیم اسرائیل و عربستان نیز حضور داشته باشند. مکرون همچنین گفته است: ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسرائیل در این بحث‌ها حضور داشته باشند چرا که آنها در شمار شرکای کلیدی در منطقه و دیگر دوستان هستند که مستقیما به نتیجه چنین مباحثی علاقه‌مندند.

این در حالی است که مواضع رژیم صهیونیستی و عربستان درباره برجام و میزان مخالفت این دو کشور با این توافق بر کسی پوشیده نیست. در دوران ترامپ هم اتفاقا همین دو کشور نقش مخربی درباره برجام و تشویق ترامپ به خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری بر تهران داشتند.

 این موضوع مکرون البته با واکنش تهران مواجه شد حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری درباره پیشنهاد فرانسه برای اضافه شدن عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکره مجدد درباره برجام گفت: هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد این را بدانید، هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. اگر ۱+۴ هستیم ۱+۴، اگر ۱+۵ هستیم ۱+۵ و ۲+۵ و ۳+۵ نمی‌شود، حرف‌های ناروا گفته نشود. ما یک کاری انجام دادیم البته این هم محصول تلاش زیادی بود که ۱۰ سال مذاکره شد، تلاش شد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه در فرانسه و اروپا، کرونا به عنوان یک بحران باعث کوچک شدن اقتصاد شده است و اینکه زمان زیادی تا انتخابات فرانسه باقی نمانده است مکرون تصور می‌کند با نزدیک شدن به ریاض و برخی دیگر از کشورهای خلیج فارس، می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ایجاد کرده و بخشی از اقتصاد کرونا زده فرانسه را نجات دهد.

البته نباید فراموش کرد که حمایت از رژیم صهیونیستی نزد دولتمردان فرانسوی موضوعی تاریخی است. حمایت از رژیم صهیونیستی ریشه در بیش از یکصد سازمان و موسسه فعال یهودی در فرانسه دارد که میزان فعالیت‌های این موسسات و نهادها نشانگر نفوذ و تاثیرگذاری لابی اسرائیلی در ارکان حکومتی دولت‌های مختلف فرانسه است.

با این حال و به واسطه شناختی که از تجربه سال‌های اخیر از نحوه تعامل شرکای اروپایی برجام به دست‌آمده، باید اذعان کرد که در نهایت تصمیم نهایی در خصوص بازگشت به برجام را آمریکا می‌گیرد. جو بایدن در سخنرانی اخیر خود با محوریت سیاست خارجی، بر لزوم احیای دیپلماسی و حاکمیت قانون تأکید کرده و گفته است که ایالات متحده دیگر درعرصه جهانی غایب نخواهد بود. او افزوده است که آمریکا طی سال‌های گذشته وجاهت اخلاقی خود را از دست داده است؛ ما تلاش می‌کنیم وجهه آمریکا را بازگردانیم.

بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام نه تنها به احیای دیپلماسی آمریکایی کمک می‌کند بلکه نشان خواهد داد که آمریکا به دنبال حاکمیت قانون است. احیای برجام وجاهت اخلاقی آمریکا و حسن نیت این کشور را نشان خواهد داد. اما بازی با کلمات و تلاش برای امتیازگیری از ایران مشخصا ادامه همان راهی است که دونالد ترامپ در پیش گرفت و دستاوردی هم به همراه نداشت.

برچسب‌ها برجام کرونا فرانسه جو بایدن امانوئل مکرون ایران ریاض خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام کرونا فرانسه برجام کرونا فرانسه جو بایدن امانوئل مکرون ایران ریاض خلیج فارس اخبار کنکور رژیم صهیونیستی رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۵۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟

تابناک _ سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف در آیین گرامیداشت هفته عقیدتی- سیاسی در سپاه و بسیج اظهار کرد: ۴۵ سالی است که در کشور موضوع فلسطین به عنوان مسئله‌ای اصلی مطرح است و دومین راهپیمایی بزرگ ما در کشور نیز راهپیمایی روز قدس بوده است. نزدیک به ۸۰ سال از اشغال فلسطین توسط اسرائیل می‌گذرد و آمریکا و اذنابش حامی این رژیم بوده و هستند.

وی با بیان این‌که «عملیات طوفان الاقصی در سال گذشته، حمایت از فلسطین را قوت بخشید»، افزود: این عملیات پر قدرت علیه رژیم صهیونیستی انجام شد که در گذشته مدعی شده و بارها اعلام کرده بود، قلعه‌ای امن در منطقه هستیم و اگر همه ارتش‌های کشورهای عربی همزمان به ما حمله کنند، پیروز میدان خواهیم بود.

وی با بیان این‌که «صهیونیست‌ها لحظه‌ای از تقویت بنیه نظامی، امنیتی و دفاعی خود غافل نمی‌شوند»، اظهار کرد: با این وجود، نزدیک ۷ ماه است که صهیونیست‌ها در همین غزه ماندند و به هیچکدام از اهدافی که اعلام‌کرده بودند، نرسیدند. رژیم صهیونیستی در میدان مصاف با غزه بدون پدافند و با انجام هزاران بمباران، راه به جایی نبرده است.

سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تبعات عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی گفت: با این عملیات، هیمنه رژیم صهیونیستی در حوزه عملیاتی، نظامی و دفاعی بهم ریخت، همچنین موج حمایت جهانی از فلسطینیان و انزجار از این رژیم رقم خورد.

وی با اشاره به قدرت نظامی کشور با توجه به رقم زدن عملیات وعده صادق اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس، لحظه‌ای برای توانمند شدن کشور تحت تدابیر رهبر انقلاب را از دست ندادیم. دفاع مقدس، تهدیدی بود که به فرصتی استثنایی تبدیل شد. در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

وی با تاکید بر این‌که «با قاطعیت می‌گویم امروز به برکت دفاع مقدس، جانفشانی‌های نیروهای مسلح و تدابیر رهبر معظم انقلاب، کشور امنی داریم از این لحاظ که هیچکس جرات حمله به کشورمان را ندارد.» افزود: امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات وعده صادق با سلاح‌های تولید داخل صورت گرفت، عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود. عظمت این اقدام به صورتی بود که آن‌ها باید مدت ها عطش داشته باشند که این حمله چگونه بوده است. این عملیات نظامی، اقدامی غافلگیرکننده نبود و زمانی که اولین پهپاد پرتاب شد آن‌ها منتظر بودند.

شریف با اشاره به این‌که « ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به این رژیم کمک کردند»، افزود: در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. عملیات وعده صادق باردیگر به شیعیان و ملت ایران ابهت و برتری بخشید و دل تمام شیعیان و ازادیخواهان دنیا را شاد کرد. امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند؛ خداوند را برای عظمتی که برای ملت ایران افرید شاکریم.

وی با بیان این‌که «مردم ایران بسیار هوشمندانه خادم را از خائن تشخیص می‌دهند و موقعیت‌شناس هستند»، گفت: امیدواریم بتوانیم فدای این مردم شویم و خدمتی صادقانه به آن‌ها داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟