Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@02:09:16 GMT

انقلاب در جام‌جم

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۷۰۷۸

با توجه به محدودیت وسایل ارتباط‌ جمعی در آن سال‌ها و خلاصه شدن رسانه به مطبوعات و رادیو و تلویزیون، تسخیر تلویزیون ملی ایران توسط انقلابیون از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است.

این اتفاق باعث شد تغییر و تحولاتی که در خیابان و عرصه عمومی رقم خورده بود، با قرار گرفتن در قاب رسانه عمومی شود و رسمیت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به چگونگی همراه شدن سازمان رادیوتلویزیون ملی ایران با انقلاب اسلامی ایران می‌پردازیم.

از اعتصاب تا انقلاب

جرقه همراهی رادیو و تلویزیون با انقلاب با اعتصاب تعداد زیادی از کارکنان آن زده شد، کسانی که منتقد حکومت پهلوی بودند و باوجود وابستگی سازمانی به انقلاب گرایش داشتند.

این اعتصاب‌ها در مقاطع مختلف اتفاق افتاد و آخرین و مهم‌ترین آن‌یک اعتصاب ۹۹روزه بود که از ۱۳آبان آغاز شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. به‌جز اعتصاب، گرایش برخی از کارکنان رادیوتلویزیون به امام خمینی(ره) از قبل هم علنی شده بود و پخش چهاردقیقه‌ای تصاویر امام(ره) در برنامه «تیتر اول» در نیمه شهریور۱۳۵۷ مؤید این گرایش بود.

به‌مرور و با نزدیک شدن به انقلاب، همراهی عناصر رسانه‌ای با مردم افزایش یافت و با رسیدن به ۱۲بهمن۱۳۵۷ و ورود تاریخی امام (ره) به کشور، تنش‌ها و جنجال‌ها در تلویزیون به بالاترین حد خود رسید. در این روز تعدادی از اعتصاب‌کنندگان به احترام افکار عمومی اعتصاب خود را شکستند و بانفوذ به تلویزیون به پوشش زنده حوادث فرودگاه مهرآباد همراه با سرودهای انقلابی پرداختند.

شگفتانه برای انقلاب

«نظر من درباره رادیوتلویزیون این است که در خدمت ملت باشند و دولت‌ها حق هیچ نظارت ندارند. تاکنون دولت ایران و شاه سابق برخلاف قواعد بین‌المللی رفتار می‌کردند.

ما اصلا این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم تا چه رسد به این‌که دولت حق دخالت در رادیو، تلویزیون و مطبوعات را داشته باشد.»

این نخستین اظهارنظر رسمی امام(ره) درباره رادیو و تلویزیون بود که آن را در پاسخ به پرسش یکی از اعتصاب‌کنندگان بیان کردند.

پس‌ازاین صحبت، تعداد کسانی که در رادیو تلویزیون ملی ایران اعتصاب می‌کردند، روزبه‌روز افزایش یافت. در ادامه روند انقلاب اسلامی و به‌موازات رویدادها و دگرگونی‌ها در کشور، اقدامات پنهانی کارکنان رادیوتلویزیون ادامه داشت و باروی آنتن رفتن ناگهانی برخی برنامه‌ها، مردمی که مشغول مبارزه با حکومت پهلوی بودند، شگفت‌زده و البته شادمان می‌شدند.

یکی از این برنامه‌ها، مصاحبه امام در روز۱۷بهمن بود که به‌صورت زنده روی آنتن شبکه۱۰ تلویزیون رفت البته به دلیل کمبودهای فنی، این شبکه در شعاع یک کیلومتری جام‌جم قابل دریافت بود و به‌مرور و با تبدیل‌شدن این شبکه به فضایی برای بیان دیدگاه‌های انقلابیون، شعاع دریافت آن تا ۵کیلومتر افزایش پیدا کرد. درست در همین روز کارکنان رادیو تهران که اعتصاب خود را در ۱۲بهمن و به‌خاطر همراهی با انقلابیون شکسته بودند، با صدور بیانیه‌ای دوباره اعتصاب خود را از سر گرفتند.

اخبار 20:30 در سال ۱۳۵۷

مهم‌ترین صحنه درگیری انقلابیون و رژیم شاهنشاهی در زمینه رادیو و تلویزیون، درست در روز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن رقم خورد. در صبح این روز گروه‌های مختلف انقلابی برای تسخیر رادیو به سمت میدان ارک حرکت کردند. این حرکت با استقبال انبوه مردم هم مواجه شد و محوطه میدان ارک به‌طور کامل در محاصره مردم قرار گرفت.

ناگهان نظامیان حاضر درصحنه به مردم تیراندازی کردند و انقلابیون زیر آتش گلوله قرار گرفتند. در ادامه درگیری، یک کامیون از افراد مسلح با نزدیک شدن به ساختمان رادیو به کمک نظامیان آمدند و مردم را به رگبار بستند.

پس‌ازاین اتفاق، سیل جمعیت کمی عقب‌نشینی کرد. درگیری تا ساعت ۱۳و۳۰دقیقه ادامه پیدا کرد و درنهایت با مقاومت مردم و به‌تبع آن فرار نظامیان، ساختمان رادیو به تسخیر انقلابیون درآمد. به‌جز رادیو، در ساختمان تلویزیون در جام‌جم نیز درگیری‌هایی وجود داشت.

بار اصلی این تنش‌ها بر دوش کارکنان اعتصاب‌کننده تلویزیون بود که در برابر نظامیان ایستادند. مقابله با انقلابیون در تلویزیون به حدی بود که چند تانک از خیابان ولی‌عصر (عج) فعلی به سمت شمال راهی شدند و اعتصاب‌کنندگان نیز در مقابل آنها شعار می‌دادند.

پس از قرائت پیامی که توسط آیت‌ا... طالقانی نوشته‌شده بود و در آن به دعوت از کارکنان اعتصابی پرداخته‌شده بود، تعدادی از اعتصاب‌کنندگان به محل کار خود برگشتند.

سرانجام در ساعت۱7 و با پخش سرود «ای ایران»، رادیو و تلویزیون ایران پس از انقلاب اسلامی رسما اعلام موجودیت کرد.

در ساعت ۲۰و۳۰دقیقه اخبار با رویکردی جدید و در خدمت انقلاب روی آنتن رفت و درنهایت در ساعت۲۳ برنامه‌های رادیو و تلویزیون در روز پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید.

یک روز بعد صادق قطب‌زاده به‌عنوان سرپرست، عهده‌دار ریاست رادیو وتلویزیون شد و مدتی بعد، نام آن به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.

محمد وفایی - خبرنگار / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمد وفایی انقلابیون انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون اعتصاب کنندگان انقلاب اسلامی جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۷۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با اشاره به رویه‌های سیاسی برای شناسایی سازمان‌های تروریستی تصریح کرد که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل اظهار کرد: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 748127

دیگر خبرها

  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • ببینید | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • ببینید | ماجرای خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنیدند
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است