Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:07:51 GMT

رتبه سوم خراسان‌رضوی از نظر تولیدات گیاهی در کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۷۱۹۸

رتبه سوم خراسان‌رضوی از نظر تولیدات گیاهی در کشور

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی از نظر سطح زیرکشت و تولید، مقام سوم کشور را در زمینه تولیدات گیاهی به خود اختصاص داده است.

غلامحسین ساربان در نشست خبری به مناسبت چهل ودومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار همگام با کشاورز، تولید هدفمند، امنیت غذایی که امروز در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان‌رضوی از نظر سطح زیرکشت و تولید مقام سوم کشور را در زمینه تولیدات گیاهی به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان ما از نظر سطح زیر کشت در حوزه باغی در کشور رتبه ششم و در تولید رتبه دوم و در حوزه زراعت از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم و از نظر تولید رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در سال جاری از طرف کشاورزان کشت غلات با استقبال خوبی رو به رو شده و قیمت گندم ارتقا پیدا کرده است. برای اولین بار کشاورزان در کشور توانسته‌اند در بحث تعیین نرخ محصولات اساسی از طریق نماینده‌های خود ورود پیدا کنند. در سال جاری ۱۲۶هزار و 166 هکتار کشت آبی گندم سهیمه ابلاغ شده به خراسان‌رضوی است و سطح سبز این محصول بیشتر شده است.

ساربان ادامه داد: در تولید گندم دیم در سال جاری ۱۴۲ هزار هکتار به استان ابلاغ شده است که از این میزان 133 هزار هکتار محقق شده است. در زمینه کشت جو آبی 127 هزار هکتار به استان ابلاغ شده که 122 هزار هکتار آن محقق شده است .در تولید جوی دیم 45 هزار هکتار ابلاغ شده که از این مقدار 36 هزار هکتار اجرا شده است. در سال گذشته 13هزار و 350 تن بذر در حوزه گندم و جو توزیع شده که در سال جاری این مقدار به 17 هزار و 300 تن رسیده است. در زمینه تولید کلزا ۱۵هزار هکتار سهیمه به استان تعلق گرفته است که از این میزان 8 هزار و 400 هکتار قرار داد بسته شده است. ما جزو ۶ استانی هستیم که 50 درصد تعهداتمان محقق شده است.

وی در مورد نزولات جوی استان در سال جاری تصریح کرد: در مهرماه سال جاری 0.4 میلی‌متر بارندگی، در آبان‌ماه سال جاری 7.9 میلی‌متر و در آذرماه 21.8 میلی‌متر بارندگی در سطح استان نزولات جوی داشته ایم. بارندگی خراسان‌رضوی به 42.1 میلی‌متر رسیده است. سال گذشته در بلند مدت۸۰ میلی‌متر بارندگی وجود داشته است که در سال جاری در بلند 37.9 درصد کاهش داشته‌ایم. نسبت به سال گذشته حدود 51.9 درصد کاهش بارندگی در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی خاطر نشان کرد: تا سه روز گذشته توانسته‌ایم 139 هزار تن کود ازت استان را جذب کنیم. در این زمینه تلاش‌ها و پیگیری‌های مناسبی انجام شده است. اما به دلیل وارداتی بودن کود فسفات و پتاس با افزایش قیمت‌ها رو به رو بودیم و استقبال خوبی از طرف کشاورزان صورت نگرفت و سهیمه استان جذب نشده است.

خراسان‌رضوی دارای رتبه اول در احیای مرغ لاین

مجیدجعفری در ادامه این نشست در زمینه پتانسل دامی و طیور استان اظهار کرد: در سطح خراسان‌ رضوی 7 میلیون و 800 هزار راس گوسفند و بز، 641 هزار راس دام سنگین، 10 هزار 504 نفر شتر و 440هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد.

وی افزود: در 9 ماه سال جاری 64 هزار تن تولید گوشت قرمز، 893 هزار تن تولید شیر ، 127 هزار تن تولید مرغ، 102 هزار تن تخم‌مرغ، 12 هزار جعبه تخم نوغان، 3340 تن تولید عسل در استان صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «استان در حوزه پرورش طیور رتبه اول در احیای مرغ لاین را به خود اختصاص داده است» خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌ها و عدم واردات مرغ اجداد به کشور در زمینه تامین جوجه یک روزه با مشکلاتی مواجه بودیم. با توجه به پتانسل خوب در مجموعه مرغ مادر دیزباد برنامه‌ریزی برای احیای مرغ لاین در دستور کار قرار گرفت و تولید جوجه یک روزه سویه آرین انجام شده است.

وی افزود: خراسان رضوی رتبه دوم در توسعه نوغان داری و رتبه اول کشور در حوزه تولید نخ در کشور را به خود اختصاص داده است. در بخش مرغ تخم‌گذار 4 واحد فعال وجود دارد که 169 هزار قطعه در این واحدها وجود دارد. در بخش مرغ مادرگوشتی 10 واحد فعال 435 هزار قطعه گوشتی وجود دارد.

جعفری بیان کرد: به طور میانگین 380 تن تخم‌مرغ روزانه در استان تولید می‌شود و میزان مصرف روزانه تخم‌مرغ در استان روزانه 200 تن است که می‌توان گفت در تامین نیازهای استان خود کفا هستیم. در زمینه مرغداری‌های گوشتی تا 15 بهمن سال جاری 4 میلیون 353 هزار قطعه‌ جوجه‌ریزی شده است. امیدواریم تا پایان بهمن ماه این عدد به 8 میلیون 500 هزار قطعه برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: در حوزه مرغ گوشتی میزان نیاز در استان در هر روز 400 تن است و مشکلی برای تامین مرغ مورد نیاز استان وجود ندارد. در خراسان‌رضوی از مجموعه 16 میلیون و 500 هزار راس دام، 2 میلیون و 600 هزار راس پلاک‌گذاری شده است و این استان رتبه اول در زمینه پلاک بندی و هویت بخشی دام را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: 680 هزار تن انواع نهاده‌ها در سطح دامداری‌ها و واحدها استان توزیع شده است. تامین نهاده‌های بخش طیور به صورت صد درصدی از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خود اختصاص داده معاون بهبود تولیدات خراسان رضوی تولیدات گیاهی سال جاری هزار هکتار نظر سطح ابلاغ شده هزار قطعه میلی متر رتبه اول هزار راس تن تولید هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۷۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی