Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها که کرونا همه چیز را تحت سیطره خود قرار داده است، نگرانی‌های زیادی از بابت حضور مداوم دانش‌آموزان در خانه و عدم تحرک آنها مطرح است؛ چرا که چاق شدن بچه‌ها خطرات بیماری‌های غیرواگیر را در بزرگسالی به دنبال دارد. بر اساس اعلام مسؤولان، ٨٠ درصد مرگ و میر کشورمان ناشی از بیماری‌های غیرواگیری چون بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون است که سرمنشأ بسیاری از آنها چاقی و اضافه وزن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چند وقت پیش بود که وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بروز چاقی در 30 درصد دانش‌آموزان و به صدا درآمدن زنگ خطر چاقی محصلان، خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد.

تا قبل از پیدا شدن سر و کله کرونا به کشور، مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف در سطح مدارس برگزار می‌شد و المپیادهای درون مدرسه‌ای نیز در راستای نشاط، تحرک و پویایی دانش‌آموزان حدود یک‌سوم دانش‌آموزان را درگیر کرده بود اما اکنون وضعیت چگونه است و آموزش و پرورش چه راهکاری برای حل این مشکل پیش‌بینی کرده است؟

در این راستا میزبان حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در خبرگزاری فارس بودیم تا در خصوص فعالیت‌های این فدراسیون به ویژه در این روزهای کرونایی به گفت‌وگو بنشینیم.

* چه شد که فدراسیون ورزش دانش‌آموزی ایجاد شد؟

وزارت آموزش و پرورش حدود 20 سال پیش درخواستی را به وزارت ورزش می‌دهد که می‌خواهیم فدراسیونی را تحت عنوان فدراسیون ورزش دانش‌آموزی تأسیس کنیم. این فدراسیون دقیقا بر اساس اساسنامه و مدل فدراسیون‌های دیگر مثل والیبال، بسکتبال و ... تشکیل می‌شود. 

این درخواست را وزارت ورزش بررسی می‌کند و در نهایت ایجاد فدراسیون ورزش دانش‌آموزی را تأیید می‌کند. مقدمات کار انجام می‌شود ولی به دلایل مختلفی تا سال 96 طول می‌کشد تا رسماً منطبق با چارچوب‌های اساسنامه این فدراسیون پا بگیرد. 

در سال 96 این اتفاق می‌افتد و هیأت‌های استانی انتخاب می‌شوند و در مجمع شرکت‌ می‌کنند و انتخابات برگزار می‌شود و در نهایت رئیس فدراسیون بر اساس رأی اعضای مجمع انتخاب می‌شود که این توفیق را داشتم تا به عنوان رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در سال 96 مشغول به کار شوم. 

* آیا فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در بدنه وزارت آموزش و پرورش دارای جایگاه است؟

یکی از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است که در حوزه کاری ایشان سه بخش دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی، دفتر بهداشت و سلامت و فدراسیون ورزش دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند.

تمام فعالیت‌های ورزشی که داخل مدارس است مثل زنگ درس تربیت بدنی، نرمش صبحگاهی، المپیادهای درون مدرسه‌ای و فعالیت‌هایی از این دست، مدیریتش با دفتر تربیت‌بدنی است و آن اتفاقات ورزشی که برای دانش‌آموزان بیرون از مدرسه انجام می‌شود مثل مسابقات آموزشگاهی در رشته‌های مختلف ورزشی، مسابقات ورزشی بین تیم‌ها در سطح شهر، استان‌ها و کشور بر عهده فدراسیون ورزش دانش‌آموزی است. 

تمام آن کسانی که مخاطب استعدادیابی ورزش هستند در اختیار فدراسیون ورزش دانش‌آموزی قرار دارند

امروز این فرصت ایجاد شده است تا دانش آموزان در قالب المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای داخل مدرسه‌ فعالیت‌هایی را انجام ‌دهند؛ معلمین تربیت بدنی و معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی از دل مسابقاتی که بچه‌ها در مدرسه برگزار می‌کنند، تیم‌های منتخب ورزشی هر منطقه را احصا کرده و بعد وارد مسابقات آموزشگاهی می‌شود که بر عهده ماست؛ آموزشگاه‌ها در سطح شهر مسابقات داده و برترین استان‌ها مسابقه داده و برترین تیم ملی آموزشگاهی مشخص می‌شود. در این فرایند تیم‌های ملی آموزشگاهی مشخص می‌شود.

فرق ما با دیگر فدراسیون‌ها مثل فدراسیون والیبال این است که این فدراسیون تنها مدیریت یک رشته را بر عهده دارد اما ولی ما مدیریت ۳۰ رشته برای دختران و پسران بر عهده داریم.

فدراسیون جهانی هم وجود دارد مسابقات را در سطح دنیا سازماندهی می‌کند؛
مسابقات قهرمانی قاره‌ای را در سطح آسیا داریم و بعد در سطح دنیا هم مسابقات جهانی برای تک تک رشته ها داریم و همچنین المپیک دانش‌آموزی تحت عنوان ژیمنازیاد دانش‌آموزان جهان را هم داریم که هر دو سال یک بار به میزبانی یکی از کشورها برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا در ورزش پایه محسوب می‌شود و تمام کشورهایی که صاحب عنوان در دنیا هستند  بدون استثنا در مسابقات ژیمنازیاد یا همان المپیاد دانش‌آموزی حضور پیدا می‌کنند.

فدراسیون ورزش دانش‌آموزی فرصت خوبی به عنوان فدراسیون متولی ورزش پایه کشور است. قریب به ۱۵ میلیون دانش‌آموز در رنج سنی ۷ تا ۱۸ سال در وزارت آموزش و پرورش داریم؛ به عبارتی دیگر تمام آن کسانی که مخاطب استعدادیابی ورزش هستند در اختیار فدراسیون ما هستند و در کنار آن در کشور ۱۰۷ هزار مدرسه داریم که این ۱۵ میلیون دانش‌آموز در این ۱۰۷ هزار مدرسه سازماندهی شده اند.

** یکی از معضلات فدراسیون‌های ورزشی، پیدا کردن نخبگان ورزشی است

اکنون ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی متخصص داریم که شاید در تمام مدارس معلم متخصص نداشته نباشیم و یکسری کمبودهایی هست ولی در بخش زیادی از مدارسمان معلم تخصص ورزش داریم و این فرصت‌هایی که عرض کردم، این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا بتوانیم در قسمت پایه‌ای ورزشی، مسابقات ورزشی را سازماندهی کنیم و نخبگان را پیدا کنیم.

یکی از معضلات فدراسیون‌های ورزشی، پیدا کردن نخبگان ورزشی است؛ چون  فدراسیونی مثل فدراسیون هندبال به اندازه ما نفر، تشکیلات و ساختار ندارند، دچار محدودیت هستند و نمی‌توانند برای یافتن استعدادها خیلی از روستاها و شهرها را بگردند اما ما این دسترسی را سازماندهی شده، داریم.

بعضی از تیم‌های ملی‌ بعضا نفر جایگزین ندارند ولی وقتی شما به ورزش پایه و آموزشگاهی وصل می‌شوید، این چشمه جوشان هر سال می‌جوشد و مسابقات به نوعی کار الک را انجام می‌دهند و استعدادها کشف می‌شوند

در این ۳ سال گذشته تمام تلاشمان این بوده که با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک و فدراسیون‌های ورزشی در رشته‌های مختلف، بستری را آماده کرده و به آنها اعلام کنیم که این ظرفیت اکنون وجود دارد و به جای اینکه هر کدام در رده سنی آموزشگاهی یا همان ۷ تا ۱۸ سال به صورت جدا جدا مسابقات برگزار کنند، یک اتفاق نظر پیدا کنیم و از کار تکراری و موازی جلوگیری کنیم وکار مشترکی را تدوین کنیم که با این نگاه توانستیم با ۱۵ فدراسیون تفاهم‌نامه امضا کنیم تا در بحث آموزش نیرویی انسانی و یکنواخت کردن و هم افزایی مسابقات و استعدادیابی و مسائل مختلف با هم کار کنیم.

اگر ورزش کشور این فرصت را مغتنم بشمارد و توجه ویژه‌تر به ورزش دانش‌آموزی داشته باشد، با این کار ما به یک چشمه جوشانی وصل می‌شویم که این استعدادها در طول سال شناسایی و معرفی می‌شوند و بعد در اختیار باشگاه‌ها و تیم ملی قرار می‌گیرند.

بعضی از تیم‌های ملی‌ بعضا نفر جایگزین ندارند ولی وقتی شما به ورزش پایه و آموزشگاهی وصل می‌شوید، این چشمه جوشان هرسال می‌جوشد و مسابقات به نوعی کار الک را انجام می‌دهند و استعدادها کشف می‌شوند و این کار  استعدادیابی می‌تواند فرصتی را برای ورزش کشور ایجاد کند که همیشه دنبال بهترین‌ها باشند.

* آیا برای حل مشکل چاقی دانش‌آموزان در ایام کرونا برنامه‌‌ای داشتید؟

معاونت تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، طرحی به عنوان طرح کوچ که کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان را دارد؛ کاری که ما انجام می‌دهیم، کاری موثر در جهت دادن انگیزه است؛ مسابقات دانش‌آموزی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که یک تیم ورزشی تشکیل شود و به مسابقه بیاید.

اگر فقط زنگ ورزش را بدون مسابقه در مدرسه داشته باشیم و دانش‌آموز بخواهد هر هفته فقط تمرین کند، بعد از یک مدت دچار تمرین زدگی می‌شود

زمانی که ما اعلام می‌کنیم که می‌خواهد یک تیم تشکیل شود سه ماه طول می‌کشد و در تمام طول این مدت، تمام دانش‌آموزان و علاقه‌مندان، آنهایی که واقعا هدفشان ورزش کردن و عضویت در تیم‌های ورزشی است، تلاش می‌کنند تا خود را عضو تیم‌های ورزشی کنند و کسی که بخواهد عضو تیم باشد باید مستمر تمرین کند.

یکی از ابزارهای انگیزش دهنده، تشکیل تیم‌های ورزشی است. به عبارت دیگر اگر فقط زنگ ورزش را بدون مسابقه در مدرسه داشته باشیم و دانش‌آموز بخواهد هر هفته فقط تمرین کند بعد از یک مدت دچار تمرین زدگی می‌شود و انگیزه‌اش را برای باقی ماندن در این فضا و استمرار آن، از دست می‌دهد. مسابقات این عامل انگیزشی را به وجود آورده که دانش‌آموز و ورزشکار، حضور مستمری در محیط ورزش داشته باشد.

در طرح کوچ طی یک پروژه، آموزش‌ها را به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان می‌دهد و بعد توصیه‌هایی را در سبک غذا خوردن عنوان می‌کند؛ یک بخش هم تحت عنوان توصیه‌های ورزشی و تحرکی دارد که در آن بخش، ما تنها فدراسیونی در کشور هستیم که دستورالعمل مسابقات مجازی دانش‌آموزی را در 10 رشته تدوین کردیم.

به کل دانش‌آموزان کشور و هیأت‌های تابعه‌مان اعلام کردیم که این مسابقات امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد. این مسابقات به دانش‌آموزان انگیزه می‌دهد؛ شاید نتواند تمام آن کم‌تحرکی را جبران کند اما قدمی است که باید این قدم‌ها برداشته شود. 

اطلاعات برگزاری مسابقات در شبکه شاد و از طریق مدارس به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی شده است و در خیلی از موارد این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

به مناسبت دهه فجر در رشته فوتسال و طناب زنی پسران در اواخر بهمن، مسابقات قهرمانی دانش‌آموزان کشور را برگزار می‌کنیم و مابقی رشته‌ها در تابستان برگزار می‌شود.

 

توجه به ورزش پایه باعث توسعه ورزش همگانی می‌شود واگر بچه در سن رشد ورزش برایش عادت شود ونفعش را در طول زمان ببیند، هیچگاه از ورزش جدا نمی‌شود. اما اگر فرهنگ سازی شود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

*در شرایط روزهای کرونایی، فدراسیون ورزش دانش‌آموزی چه برنامه‌ای برای بچه‌ها داشت؟

وقتی کرونا آمد، ما در حال برگزاری مسابقات دهه فجر بودیم چرا که مدت برگزاری مسابقات طولانی است. در آن زمان با مسؤولان وزارت بهداشت صحبت کردیم و وقتی دیدیم که این شرایط حداقل تا یکسال دیگر همچنان ادامه دارد، بدون اتلاف وقت، مسؤولان انجمن‌های ورزشی را در ۱۰ رشته فراخواندیم و گفتیم که مسابقات را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

دستورالعمل برگزاری مسابقات مجازی در رشته فوتسال، والیبال، هندبال، بسکتبال، فوتبال، کاراته، ووشو، شطرنج، طناب زنی و تکواندو طراحی کردیم. باید این مسابقات به گونه ای انجام می‌شد که دانش‌آموزان هم با هم تماس نداشته و هم جذابیت داشته باشد و بر مبنای تکنیک‌ها و مهارت‌های پایه مسابقات را طراحی کردیم مثلا برای مسابقات فوتسال، نقطه شروعی را قرار دادیم که پنج نفر عضو این تیم‌می‌شوند و یک نفر لب خط شروع می‌ایستد؛ حرکت را شروع می‌کند وبا تکنیک های خاصی که دارد به هر ایستگاه که می‌رسد تکنیک خاص خود را می‌زند تا ایستگاه‌ها تمام شود و به ایستگاه آخر برسد و به ترتیب تمام دانش‌آموزان به همین شیوه این کار را می‌کنند توسط مربی فیلمی که گرفته می‌شود برای داوران ارسال می‌شود و در شبکه شاد، داوری را انجام می‌دهند.

** موافقت با برگزاری مسابقات فوتسال مجازی دانش‌آموزان قاره آسیا

در کنار آن طرحی را برای مسابقات آسیا نوشتیم و به فدراسیون فوتبال مدارس آسیا پیشنهاد دادیم تا بتوانیم مسابقات فوتسال مجازی دانش‌آموزان قاره آسیا را برگزار کنیم که با این طرح موافقت کردند و ان‌شاءلله تا مدت دیگری مسابقات فوتسال مجازی آسیا‌ را برگزار کنیم. و این اتفاق در هیچ قاره دیگری نیفتاده و قرار گذاشتیم بعد از اینکه در آسیا انجام دادیم این طرح را برای فدراسیون جهانی هم بفرستیم تا آنها نیز کار کنند.

کار دیگر فدراسیون ورزش دانش‌آموزی، تهیه فیلم‌های آموزشی بود که در رشته‌های مختلف سه سطح مبتدی، نیمه مبتدی و پیشرفته را تعیین کنیم و برای هر کدام از این سطح‌ها، ۱۲ جلسه محتوای آموزشی را در نظر گرفتیم وبعد آن را در شبکه شاد و کانال‌های مختلف موجود در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم و به نوعی باشگاه‌های مجازی را را‌ه اندازی کردیم.


* برای اینکه بچه‌ها دچار صدمه جسمی نشوند چه کار کردید؟ برای بیمه ورزش دانش‌آموزان چه کار کردید؟

سلامتی دانش‌آموزان برای ما مهم ترین چیز است. برای ۲۴ ساعت در روز در کل سال خانواده و خود دانش‌آموز ورزشکار بیمه می‌شوند که اگر دچار مشکل شوند آن بیمه پوشش می‌دهد با فدراسیون ورزش هم صحبت کردیم که ۵۰ درصد تخفیف با این کارت برای دانش‌آموز ورزشکار صادر می‌شود.

فرق کارتی که بیمه فدراسیون دانش‌آموزی با بیمه آموزش و پرورش دارد، این است که خدمات بیشتری را به ورزشکار می‌دهد.

*بچه‌هایی در گذشته دچار آسیب شدند، چه شدند؟ کسی به آنها سر می زند؟

با نظر مستقیم نماینده وزارت ونماینده سلامت به کار آن بچه ها رسیدگی شد و به آنها سر زده می‌شود. این حسی ک بین معلمان تربیت بدنی و دانش‌آموزان است کاملا دیده می‌شود.دانش‌آموزان که در میدان آسیب می‌بینند همیشه مورد حمایت هستند و تا آنجایی که اطلاعات داشته ودر توانمان بود توانستیم حمایت کنیم، این کار را کرده و با آنها همدردی کردیم. در بحث هزینه‌ها در چندین مورد در نظرم هست که وزارتخانه واقعا کمک کرد چون آموزش و پرورش، بچه‌ها را فرزندان خود می‌داند.

از این جهت ما آسیب های خیلی جدی وگسترده نداریم وکم است اگر هم‌ پیش می آید خداروشکر برطرف می‌شود.اما آن چند موردی که وجود دارد سعی کردیم که حمایت کنیم تا از درد آنها کم‌تر شود.

* در زمان کرونا تا کنون حوادث ورزشی روی داده است؟

خیر گزارشی نداشتیم شاید حوادث کوچکی ایجاد شده ولی حوادثی که منجر به اتفاق سنگین شده باشد نداشتیم و پرونده‌ای در این زمینه نداشتیم

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان ورزشی حسین بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی فدراسیون ورزش دانش آموزی فدراسیون ورزش دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ورزش دانش آموزی رشته های مختلف برگزاری مسابقات مسابقات فوتسال تربیت بدنی فدراسیون ها دانش آموزان فعالیت ها ورزش پایه بر عهده تیم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

سعید غفاریان رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، از برگزاری مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزی خبر داد و گفت: این مسابقات ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه جاری با حضور دانش‌آموزان برگزیده مرحله ناحیه‌ای در مجتمع فرهنگیان یزد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۵۰ نفر از دانش‌آموزان توانستند به این مرحله راه یابند، که دانش‌آموزان پسر در ۱۱ رشته و دختر در ۱۰ رشته طی دو روز به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت اظهار کرد: مسابقات امسال متفاوت از گذشته برگزار می‌شود به نحوی که مرحله غیر حضوری حذف و متسابقان در مرحله حضوری به رقابت می‌پردازند.

غفاریان با اشاره به اینکه مسابقات از حالت پایه‌ای خارج و در مقاطع تحصیلی برگزار می‌شود افزود: در مسابقات گذشته پس از برگزاری مسابقات، مراسم اختتامیه در همان روز برگزار و برترین‌ها تجلیل می‌شدند، اما امسال بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مراسم واحد برای اختتامیه خواهیم داشت که با حضور مسئولان استان از برگزیدگان و راه یافتگان به مرحله کشوری تجلیل خواهد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان گفت: این مسابقات نیز ۱۳ اردیبهشت‌ماه برگزار و ۴۰ نفر از فرهنگیان که توانستند در مرحله غیر حضوری رتبه برتر را کسب کنند، در پنج رشته در مرحله حضوری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • بیش از ۳۵ رشته ورزشی در فدراسیون دانش آموزی استان بوشهر فعال است
  • بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل