Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:40:50 GMT

بیش از 90 درصد کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۸۸۵۸

بیش از 90 درصد کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

ایسنا/آذربایجان شرقی نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۹۰ درصد کارگران امنیت شغلی نداشته و زیر خط فقر زندگی می کنند.

حبیب صادق زاده تبریزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید کارگران در شرایط اقتصادی فعلی، اظهار کرد: رسیدن به مزد منصفانه و افزایش قدرت خرید، خواسته تمامی کارگران از مسئولان در این شرایط اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: اقتصاد کشور به گونه‌ای است که اعمال درصدی افزایش حقوق نه تنها موجب ترمیم حقوق و رسیدن به دستمزد واقعی نشده، بلکه برعکس شاهد کاهش قدرت خرید کارگران هستیم، از این‌رو رسیدن به مزد منصفانه که حق تمامی زحمت کشان عرصه کار و تولید است در سال‌های اخیر به آرزوی جامعه کارگری تبدیل شده است .

وی خواستار عمل به وعده‌های مسئولان نسبت به جامعه کارگری شد و گفت: سناریوی تکراری تعیین دستمزد کارگران باعث دلسردی کارگران شده است، از این رو خواستار اصلاح ترکیب ساختار شورای عالی کار و افزایش قدرت رایزنی نمایندگان کارگران در رسیدن به دستمزد واقعی هستیم.

صادق زاده با بیان این‌که کرونا ویروس بیشترین آسیب را به جامعه کارگری وارد کرده و در حق این قشر اجحاف شده است، خاطرنشان کرد: با گرانی و تورم افسار گسیخته امرار معاش برای جامعه کارگری و مزد بگیر با مشقت و سختی می گذرد.

وی با اشاره به این‌که عدم ثبات شغلی کارگران عامل اصلی بازدارنده در رسیدن و محقق شدن خواسته هایشان است، متذکر شد: شورای عالی کار قبل از ورود به تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۰ باید دستمزد عقب افتاده و قدرت خرید کارگران رو لحاظ کند، در غیر این صورت افزایش درصد دستمزد برای سال آینده منجر به رفع مشکلات معیشتی نخواهد شد.

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کارآذربایجان شرقی گفت: فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کارگران خطاب به مسئولان  مبنی بر این‌که «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت کارگران» نقشه راه حل مشکلات کارگری می باشد، کاملا به فراموشی سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارگران دیگر توان تحمل بی عدالتی‌های را نداشته و همیشه شرمنده خانواده خود هستند؛ این درحالیست که برای گذراندن زندگی خود روزانه بیش از 12 ساعت مشغول به کار هستند و از سویی افزایش سرسام آور قیمت اقلام مصرفی اعم از گوشت، مرغ و میوه و ..... و عدم توان خرید، عامل اصلی به مخاطره افتادن سلامت خود و خانواده شان است.

وی با انتقاد از نقش و عملکرد صندوق آینده ساز افزود: با عنایت به تصویب اساسنامه جدید صندوق بازنشستگی آینده ساز در هیئت وزیران، لازم است بدون توجه به لابی گری‌های پشت پرده مسئولان صاحب نفوذ دوره‌های گذشته این صندوق، شرایطی فراهم شود که کارگران شاغل و بازنشسته از قوانین حمایتی نظام جمهوری اسلامی، از جمله قانون آمره کار و قوانین تامین اجتماعی کشور بهره مند شوند .


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی جامعه کارگری اقتصاد ایران کروناویروس جامعه کارگری قدرت خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت