Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا شکوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم بانک کشاورزی است.

وی با بیان اینکه متقاضیان برای دریافت تسهیلات زارعت چوب که سود آن چهار درصد می باشد در اراضی خود باید به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان مراجعه کنند، خاطر نشان کرد: بعد از بررسی درخواست متقاضیان پرونده ها به بانک کشاورزی معرفی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به انجام زارعت چوب در استان از سال ۶۰ در عرصه های مخروبه و جلگه ای دارای گونه های بدون کیفیت اضافه کرد: در این عرصه ها گونه های با رشد سریع شامل صنوبر و گونه های سوزنی برگ به صورت زراعت چوب، جنگل کاری شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اظهار داشت: در این مدت در ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی زارعت چوب و جنگل کاری انجام شده و به طور متوسط در هر هکتار دو هزار و ۵۰۰ اصله نهال کشت شده و هم اکنون بخش عمده ای از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار تعهد زراعت چوب در استان داریم، خاطر نشان کرد: طی سالهای ۹۸ و ۹۹ برداشت چوب از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شروع شده و در حال انجام است که این زمین بعد از فرآیند مزایده به بخش خصوصی برای انجام زارعت چوب واگذار می شود.

شکوری با اشاره به برنامه ریزی برای برداشت چوب در هزار و ۷۵۰ هکتار دیگر در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و واگذاری این وسعت از اراضی ملی برای زارعت چوب بیان داشت: تا پایان سال ۱۴۰۰ برداشت چوب بر اساس تعهد زارعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر زارعت چوب در اراضی ملی، در زمین های متقاضیان (اشخاص حقیقی)  نیز این کار انجام می گیرد، عنوان کرد : اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی یکی از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان است که در این راستا پنجشنبه گذشته برنامه آموزشی در شهر بیجار از توابع بخش رحمت‌ آباد و بلوکات شهرستان رودبار برگزار شد.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه، نیاز سالانه چوب در کشور را ۱۱ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود : هم اکنون ۱۰ درصد نیاز چوب کشور در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اهمیت زارعت چوب خاطر نشان کرد: در اجرای طرح تنفس جنگل بهره برداری از جنگل های هیرکانی متوقف شده لذا این مهم توسعه کاشت نهال و  زراعت چوب را ضروری نموده است و به طور قطع در سال های بعد این اهمیت بیشتر خواهد شد.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است. جنگل های گیلان بعنوان بخشی از جنگل های هیرکانی شمال کشور بازمانده دوران سوم زمین شناسی و فسیل زنده هستند.

 گونه های پهن برگ از جمله بلوط، افرا، ون، راش و انجیلی از عمده درختان ساکن این جنگل ها در فصل زمستان خزان می کنند. این جنگلها در کنترل آب های سطحی و حفظ آب های زیرزمینی، حفظ و تولید خاک، تعدیل در آب و هوای یک منطقه، مبارزه با آلودگی هوا و تلطیف آن نقش مهمی دارند.

برچسب‌ها رشت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان رشت منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اخبار کنکور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان زراعت چوب زارعت چوب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

دریافت 31 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت این تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان می‌باشد.

حمزه عشوری تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

وی با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

گفتنی است، تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 6087235

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان