Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@09:22:43 GMT

«مباشرکاشانی» استاندار همدان را ترور کرد

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۸۹۳۹

«مباشرکاشانی» استاندار همدان را ترور کرد

ایسنا/همدان برخی شهدا چنان در عقاید و مرام دینی خود استوار بودند که صحنه هایی مهم از دفتر تاریخ ایران را ورق زدند و موجب عزت و سربلندی امروز ایران از وضعیتی وابسته و درمانده نسبت به ابرقدرت ها شدند. شهید «محسن مباشرکاشانی» را باید یکی از شهدای اثرگذار و جریان ساز در صحنه قیام ملت ایران به شمار آورد.

قبل از ترور سرگرد منوچهر کازرونی و افراد دیگری از نظامیان و مأموران شهربانی، قدرت الله خدایاری، استاندار همدان که گرداننده حزب رستاخیز همدان و اداره کننده فعالیت های رژیم پهلوی در همدان بود، توسط سرباز وظیفه محسن مباشر کاشانی که از محافظان وی بود، ترور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مباشر کاشانی جوان ۲۲ ساله مشهدی، دارای اعتقادات شدید مذهبی و از مخالفان دستگاه بود. حجت الاسلام غلامحسن بهرامی در این باره می گوید: «مرحوم محسن مباشر کاشانی در جلسات زیارت عاشورای من شرکت می کرد اما من او را نمی شناختم. جمعیت زیاد می آمد و من هم تند صحبت می کردم. این مرحوم گویا در جلسه من بوده است. من آن شب خیلی تند صحبت کردم و گفتم هر کس در این راه کشته شود، شهید است و بزرگترین فوز را به دست آورده و او گویا در آنجا شارژ می شود و دست به این اقدام می زند. این جوان با ایمان، محافظ استاندار بود. یکی برای ما نقل کرد که رفتار ایشان به نحوی بود که استاندار گفته بود که این آدم(مباشر) خیلی مشوش است و این سرباز را زیرنظر بگیرید».

شهید مباشر به هیچ گروه و سازمان خاصی وابسته نبود و فقط براساس اعتقادهای مذهبی و باروهای دینی و وظیفه مسلمانی خود به ترور استاندار اقدام کرد. وی در نامه ای به خانواده اش که برخاسته از اعتقادهای مذهبی او بود، از تصمیم به ترور استاندار چنین نوشت: « ... من با دلی سرشار از عشق به خدا و قرآن و خلق و میهن، به خدمت سربازی رفته ام اما افسوس که همه آرزوهایم نقش بر آب شد ... در این موقعیت حساس که (باید) فرزندت را هدایت کنی و به حقایق آشناسازی، باید او را بشورانی و منقلب سازی و محرکش باشی تا آگاه شود و به پا خیزد و با فدا کردن جان و ریختن خون خود ثابت کند که برای خدمت به اسلام و مسلمین آمده است و به یاد آورد که زندگی عقیده است و جهاد ...».

محسن مباشر با این بینش و گرایش دست به ترور زد. صبح روز ۱۹ آذر ۱۳۵۷، حدود ۵۰۰۰ نفر از قشرهای مختلف مردم همدان در مسجد جامع اجتماع کرده بودند و به طرفداری از امام خمینی و برقراری حکومت اسلامی شعار می دادند. آنها سپس رهسپار میدان امامزاده عبدالله شدند. در آنجا یکی از روحانیون برای جمعیت سخنرانی کرد و سپس جمعیت به تظاهرات علیه رژیم ادامه داده، به سوی میدان پهلوی به حرکت درآمدند. در سال ۱۱:۳۰ همان روز، هنگامی که قدرت الله خدایاری، استاندار همدان، از منزل خارج می شد، توسط مباشر که محافظ منزل وی بود، هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

این واقعه در گزارش شهربانی چنین نقل شد: «ساعت ۱۱:۳۰ روز ۵۷/۹/۱۹، یکی از ژاندارم های نگهبان منزل استانداری همدان، با سلاح سازمانی (ژ ۳) به طرف استاندار تیراندازی کرد که به دست وی اصابت کرد و دو نفر از مأموران به اسامی ژاندارم کیومرث خواجه ربیعی و سرپاسبان دوم عبدالصالح محمدی، مأمور محافظ استاندار نیز که درصدد دفاع از استاندار برآمده بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و محرو شدند که معالجات درباره ژاندارم کیومرث خواجه ربیعی مؤثر واقع نشده و فوت کرد و سرپاسبان مزبور در بیمارستان، بستری و ضارب متواری شده است ... ساعت ۱۶، ضارب به وسیله مأموران ژاندارمری در بالای گنجنامه(کوه های همدان) کشته شده و اسلحه و مهمات او به دست آمده است. ضمناً استاندار با هواپیمای نظامی برای معالجه به تهران اعزام شد».

مباشر بعد از ترور استاندار، به طرف کوه الوند متواری شد که با تعقیب مأموران و تیراندازی آنها به شهادت رسید. حاج محمدابراهیم درفشی درباره شهادت وی می گوید: «مباشر مظلوم کشته شد. ژاندارم ها پشت سر او رفتند. ایشان به وسیله یک دستگاه وانت از راه عباس تا گنج نامه رفته بود و بعد از گنجنامه به سوی تویسرکان پیاده می رفته که ژاندارم ها ایشان را تعقیب می کنند اما به او نمی رسند. از دور به او تیراندازی می کنند و همان جا او را به شهادت می رسانند».

جسد مباشر توسط نظامیان به بیمارستان اکباتان منتقل شد و در روز ۲۲ آذر، خانواده وی که از مشهد آمده بودند، جنازه وی را تحویل گرفته، به مشهد منتقل کردند. مردم با اجتماع در جلوی بیمارستان اکباتان و با برپایی تظاهرات و سردادن شعار علیه رژیم، قصد تشییع جنازه مباشر را داشتند که مأموران شهربانی با پرتاب گاز اشک آور و حمله شدید، آنها را متفرق کردند و سپس جنازه او را به پدر و مادرش تحویل دادند.

با توجه به تدابیر شدید امنیتی و حساسیت مقامات نظامی و امنیتی همدان نسبت به انتقال بدون سروصدای جنازه مباشر به مشهد و تهدید مردم از هر گونه همراهی با جنازه، عده ای از روحانیون و مردم، جنازی وی را تا کوریجان بدرقه کردند.

حجت الاسلام بهرامی در این باره می گوید: «وقتی جنازه را تحویل گرفتند، آن را به بهشت زهرا بردند تا آن را بشویند و غسل دهند و سپس به مشهد ببرند که البته جمعیت زیاد بود و من و سیدفاضل حسنی و اسدالله ملکی نیز حضور داشتیم که از بهشت زهرا، سیدفاضل برگشت. من نیز احتیاط کردم و به اسدالله ملکی گفتم تا کوریجان برویم و برگردیم اما ایشان می گفت که تا آوج آنها را همزاهی کنیم. من گفتم نه، ممکن است آنجا ما را دستگیر کنند و افراد بدون سرپرست بمانند. من در کوریجان برای حضار سخنرانی کردم و سپس به همدان برگشتیم».

مردم انقلابی همدان در روز ۲۱ آذر در مسجد جامع این شهر، مسجد یادبودی به مناسبت شهادت مباشر کاشانی برگزار کردند و یاد وی را گرامی داشتند. در آن روز، تمام بازار و مغازه های همدان تعطیل شد. بدین ترتیب مردم مبارز، در راه پیروزی انقلاب اسلامی یکی دیگر از فرزندان رشید این مرز و بوم را نثار انقلاب کردند تا این نهال، هر چه زودتر بارور شود.  

به گزارش ایسنا، از سال ها پیش در همدان برای یادبود این شهید بزرگوار بیمارستانی به نام مباشرکاشانی نامگذاری شد ودر ۲۲ بهمن سال ۹۱ نیز از یادمان این شهید رونمایی شد.

منبع: کتاب انقلاب اسلامی در همدان، نوشته ابوالفتح مؤمن نویسنده و کارشناس مرکز اسناد همدان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری انقلاب اسلامي ايران ترور استاندار همدان دهه فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ ترور با لباس زنانه!

صهیونیست‌های تروریست‌ برای انجام ترورهای خود از لباس‌های زنانه استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • حضور استاندار همدان در منزل شهید محمد رنجنوش
  • بی‌بی‌سی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • یک سوال از بی بی سی ؛ چگونه نیکا بعد از تعرض و قتل، با مادرش تماس گرفت! | رسانه انگلیسی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود
  • حکم قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد
  • دیدار استاندار همدان با نخستین معلمش بعد از ۵۰ سال + تصویر
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه + ویدئو
  • کارگران و کارفرمایان دو بال سخت‌کوش تولید هستند
  • مصرف برق همدان در بخش‌های مختلف انضباط یابد
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!