Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر سودان اعلام کرد، سد النهضة که اتیوپی آن را بر روی نیل آبی احداث کرده، امنیت حدود ۲۰ میلیون سودانی را تهدید می‌کند.

 به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان خاطرنشان کرد، سد النهضة در فاصله کمی از مرزهای سودان واقع شده و امنیت و جان بیش از ۲۰ میلیون سودانی را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تاکید کرد، سودان توافق کرده که برای حل این پرونده در چارچوب اصل راهکارهای آفریقایی برای مشکلات آفریقایی قدم بردارد، راهکاری که منافع همگان را حفظ می‌کند و در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

دولت سودان بر این باور است که راه اندازی سد النهضه که اتیوپی بدون هیچ توافقی روی رود نیل می‌سازد، سدهای سودان را تهدید می‌کند.

کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در مورد حدود ۹۰ درصد از اختلافات سد النهضه در ماه ژوئن توافق کردند اما سه اختلاف اصلی حل نشده و بدون توافق باقی مانده است.

سد النهضة (رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سد النهضة

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در سخنانی تاکید کرد: تنها در صورتی سودان شاهد صلح خواهد بود که نیروهای پشتیبانی سریع از منطقه‌هایی که به اشغال خود درآورده‌اند خارج شوند و به منطقه‌هایی بروند که مورد پذیرش قرار بگیرند.

رییس شورای انتقالی حاکمیتی سودان در ادامه با اشاره به زمان آغاز روند سیاسی در این کشور افزود: تا زمانی که جنگ در کشور پایان نیابد هیچ‌گونه روند سیاسی وجود نخواهد داشت.

البرهان تاکید کرد: آتش جنگ را کسانی روشن کردند که سلاح به دست گرفتند، افراد بی‌گناه را کشتند و هم‌وطنان ما را از خانه‌هایشان آواره کردند.

وی افزود: ارتش به نبرد و پیشروی تا شهر الجنینه مرکز استان دارفور غربی ادامه خواهد داد.

در بُعد میدانی نیز ارتش سودان حمله‌ای پهپادی را علیه مراکز تجمع نیروهای پشتیبانی سریع در «خارطوم» پایتخت این کشور به انجام رساند.

ارتش سودان اعلام کرد که این حمله شامل برخی شهرک‌های خارطوم چون «الامتداد»، «الصحافات»، «الطایف» و «الجریف غربی» شده است.

همچنین بر اساس اعلام ارتش سودان، این حمله پهپادی تلفاتی مالی و جانی را به نیروهای پشتیبانی سریع وارد کرده است.

گفتنی است از نیمه ماه آوریل سال گذشته میلادی درگیری‌های داخلی در سودان میان ارتش این کشور به فرماندهی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی «ژنرال محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) آغاز شد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان ملل متحد درگیریِ بیش از یک ساله میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به کشته‌شدن حدود ۱۵ هزار سودانی و آوارگی نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دیگر انجامیده است.

کد خبر 6094684

دیگر خبرها

  • بدون خروج نیروهای پشتیبانی سریع ازمنطقه‌های اشغالی صلحی درکارنیست
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • ویرانی، آوارگی و فاجعه؛ سودان یک سال پس از جنگ
  • آیزنکوت: اسموتریچ و بن غفیر تهدیدی برای امنیت اسرائیل هستند
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، تهدیدی برای یهودیان نیست
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات