Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: در پاییز سال امسال در منطقه رادکان شهرستان کردکوی برای اولین بار بیش از ۳۰ هکتار از مزارع کشاورزی جو این روستا بر روی بستر بلند کشت شد.

محمد اسماعیل اسدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اواخر مهر امسال، ۳۰ هکتار از مزارع این روستا با کشت چهار ردیف جو رقم سردسیری آبیدر بر روی پشته‌های بلند به عرض بستر ۵۰ سانتیمتر، زیر کشت رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف بذر جو با این شیوه کشت ۱۶۰ کیلوگرم در هکتار بوده است، افزود: کشت توسط ماشین پشته کار یک شرکت داخلی انجام شده است. این ماشین کاشت با یک بار عبور ضمن ایجاد پشته، مبادرت به کشت انواع محصولات بر روی پشته می‌کند.

اسدی با اشاره به اینکه این روش کشت اولین بار است که در سطح این روستا و در اراضی کشاورزان به اجرا در آمده است، گفت: در حال حاضر سطح سبز مزارع بسیار عالی است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گلستان بیان کرد: هدف از این پروژه استفاده از شیوه انتقال دانش و تجربه نوین کشت با استفاده از شیوه تسهیلگری کشاورز به کشاورز بوده زیرا کشاورزان این منطقه تاکنون به روش سنتی و با استفاده از بذرپاش سانتریفیوژ با میزان بذر ۳۷۰ کیلوگرم در هکتار مبادرت به کشت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای کشت روی بسترهای بلند می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت بهتر هدایت آب در شیارها، زهکشی سریع آب آبیاری از شیارها و جلوگیری از اثرات منفی آب ماندگی و غرقابی شدن محیط رشد نبات مثل ورس و خوابیدگی، کاهش فرسایش در مناطق پرباران، کاهش سله بندی و خفگی بذر، دسترسی راحت ماشین بدون آنکه بستر را فشرده کند، جایگذاری کود نیتروژنه به وسیله روش باندی، هوادهی بین بوته‌های کشت در نتیجه کاهش بروز بیماری‌های قارچی و هوازی، انجام بهتر عمل فتوسنتز و استفاده مؤثر از انرژی خورشیدی برای نبات موردنظر اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، روستای رادکان در دامنه رشته‌کوه البرز شرقی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کردکوی از توابع استان گلستان قرار دارد. این روستا از شمال به ارتفاعات درازنو، از غرب به روستای کنداب، از جنوب به جنگل‌های پیرامون و از شرق به روستاهای حاجی‌آباد و چمن ساور محدود می‌شود.  ارتفاع روستای رادکان از سطح دریا ۱۴۴۸ متر است و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گلستان جهادکشاورزی گلستان بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام

                                                                                     

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ محمدحسن نامی در حاشیه بازدید از مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی سطح شهر ایلام با اشاره به اینکه معاون اول رئیس جمهور با رایزنی استاندار ایلام برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در ۲ بخش اختصاص داده است،، اظهار داشت: در طرح جمع آوری آب‌های سطحی شهر ایلام نیز یک بودجه و اعتبار ویژه در نظر گرفته خواهد شد که با اجرای آن، برای نیم قرن آینده مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام ماندگار شده و مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: ساماندهی مسیل‌های سطح شهر ایلام در راستای اجرای طرح جامع، ماندگار و پایدار در سطح این شهر نیازمند بررسی و تحقیق کامل دارد.

نامی همچنین با بیان اینکه امکان تلفیق این کانال‌ها و مسیل‌ها از سرچشمه در سطح شهر ایلام نیازمند تدوین نقشه جی. آی. اس است، عنوان کرد: میزان شیب در سطح شهر ایلام مشخص کننده ساختار ساختمانی در سطح این شهر است و همین امر نیز نیازمند این است که با بررسی‌های لازم میزان شیب در این شهر مشخص شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شیبی که در سطح شهر ایلام وجود دارد برای این شهر یک حُسن است، تصریح کرد: اگر بستری که آب از آن عبور می‌کند و شیب آن پایدار باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اگر بستر شسته شده باشد بسیار خطرناک است چرا که شیب، سرعت فرسایش بستر مسیل‌ها و اطراف آن را بیشتر می‌کند که این امر نیز مستلزم اقدام مهندسی مناسب و ساخت و ساز‌ها در سطح شهر دارد.

نامی بیان کرد: در این راستا می‌شود که از لوله‌هایی که مقاومت بیشتری دارند و در کشور تولید می‌شود استفاد شود به سرعت کار انجام خواهد شد و زمان کمتری را برای احداث خواهد برد.

وی افزود: راه دیگر این است که از نیم دایره‌های مسلح استفاده شود که پیوستگی لازم را هم دارد و این راهکار‌ها نیز بر اساس بررسی‌هایی که روی نقشه جی آی اس انجام خواهد شد، مشخص می‌شود.

نامی با تاکید بر اینکه اقدام یکپارچه و جامع در راستای ساماندهی مسیل‌ها در سطح شهر ایلام ضروری است، گفت: نقشه جامع جمع آوری آب‌های سطحی شهر ایلام شامل ۲۴ شاخص استاندارد باید تهیه شود که این موضوع در ساخت و ساز ماندگار مسیل‌ها در سطح شهر ایلام کمک خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ابراز کرد: لازم است که در طرح جمع آوری آب‌های سطح شهر ایلام، نقشه حد مجاز بستر و حرائم این کانال بر اساس متراژی که در نقشه اصلی شهر مشخص شده است رعایت شده و ابتدا و انتهای کانال‌ها نیز باید هم عرض باشد.

دیگر خبرها

  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد
  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان