Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:16:38 GMT

روح شهر جهانی مبل مبنت در کالبد درختان خشکیده

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۳۱۹۴

روح شهر جهانی مبل مبنت در کالبد درختان خشکیده

ایسنا/همدان شهردار ملایر با اشاره به انجام منبت کاری سه اصله درخت در بلوار مبل منبت شهید مطهری در سال گذشته گفت: در روزهای اخیر نیز نقش‌تراشی ها روی کالبد تعدادی از درختان خشک بلوار سیف الدوله و محوطه اطراف میدان دکتر بابک به اتمام رسیده و این نقش ها بیشتر پیکرتراشی است و سعی کردیم از نقش های انتزاعی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، به گذشت یک سال از ثبت شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی مبل منبت اشاره و اظهار کرد: باید فضاسازی المان های شهری نیز به تبعیت از این برند معتبر جهانی متأثر و دستخوش تحولات به روز و مرتبط شود.

وی از حمایت و به کارگیری هنرمندان منبت کار و پیکرتراش در این راستا خبر داد و افزود: شهرداری ملایر، این هنرمندان بومی را برای طرح اندازی و منبت کاری تنه های درختان خشک شده و غیرقابل استفاده، حمایت می کند که این کار علاوه بر حمایت از هنرمندان منبت کار و نمایش جلوه های بصری و زیباسازی شهر، گامی در جهت معرفی و همخوانی شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبل منبت محسوب می شود.

بابایی به نقش درختان در بهبود شرایط زیست‌ محیطی اشاره کرد و یادآور شد: عرصه‌های سبز شهری به ویژه درختان، بخش عمده نازیبایی‌های شهرها را در برابر سیستم‌های طبیعی متعادل می‌کنند و امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز در اشکال گوناگون آن قابل تصور نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی به دلایل مختلف با خشک شدن برخی از درختان سطح شهر مواجه می‌شویم و با توجه به اینکه ملایر به‌ عنوان شهر جهانی مبل منبت ثبت جهانی شده است، ترجیح دادیم تا جایی که امکان دارد به جای قطع درختان خشکیده، از آنها در زیباسازی سیما و منظر شهری استفاده کنیم.

بابایی به منبت‌کاری سه اصله درخت در بلوار مبل منبت شهید مطهری در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: نقوش المان های نصب شده در بلوار مبل منبت، نقوش منبتی بود. در روزهای اخیر نیز نقش‌تراشی ها روی کالبد تعدادی از درختان خشک بلوار سیف الدوله و محوطه اطراف میدان دکتر بابک به اتمام رسیده و این نقش ها بیشتر پیکرتراشی است و سعی کردیم از نقش های انتزاعی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بیشتر این نقش تراشی ها در کارگاه ها انجام شده است، یادآور شد: این هنرمندان علاوه بر ابزار، به محیطی آرام برای انجام کار خود نیاز دارند به همین علت به جزء یک یا دو مورد باقی نقش تراشی و منبت کاری روی پیکر این درختان خشکیده در کارگاه های منبت انجام شده است سپس در سطح شهر نصب شدند.

این مقام مسئول همچنین از ساخت المان اصلی شهرستان ملایر خبر داد و گفت: فراخوان طراحی المان اصلی شهر که جانمایی آن در سطح شهر انجام شده و ترکیبی از عنوان شهر جهانی مبل مبنت و شهر جهانی انگور خواهد بود، منتشر شده و پس از انتخاب طرح نهایی، اوایل سال ۱۴۰۰ این المان طراحی و نصب خواهد شد.

وی به تغییراتی در نمای ساختمان شهرداری ملایر اشاره و اظهار کرد: نمای قبلی ساختمان شهرداری هم از نظر معماری و هم به علت اتلاف انرژی، نمای قابل قبولی نبود و در حال ایجاد یک نمای سنتی برای این ساختمان هستیم که در سردر ورودی آن نیز از المان های مرتبط با شهر جهانی انگور و مبل منبت استفاده خواهد شد.

شهردار ملایر در پایان ابرازامیدواری کرد که هر یک از همشهریان ملایری خود را حافظ و نگهبان سازه ها، المان ها، آثار هنری و مبلمان شهر خود بدانند و در حفظ و نگهداری از این آثار که به ایجاد محیطی آرامش بخش در منظر شهری کمک می‌کنند، کوشا باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها شهر جهانی منبت مبل منبت ملایر شهرداري پیکر تراشی درختان خشک منبت کاری نقش تراشی منبت کار مبل منبت المان ها نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: روند بازسازی یخدان میرفتاح ادامه دارد و پارسال از محل اعتبار سفر ریاست جمهوری و استانی در حدود دو میلیارد تومان تأمین اعتبار شد به طوری‌که گنبد یخدان حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه حصار یخدان میرفتاح هم حدود ۶۰ درصد بازسازی شده است، افزود: امسال هم از محل اعتبار سفر ریاست جمهوری و اعتبارات استانی تأمین اعتبار لازم صورت گرفته است و در صورت تخصیص و ابلاغ اعتبار، در تلاش هستیم نوروز سال آینده به بهره‌برداری برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • برگزاری روزهای تدبر قرآنی در ملایر
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود
  • (تصاویر) بارندگی‌های افغانستان دشت خشکیده سیستان را زنده کرد
  • مسابقات قهرمانی بوکس کشور در ملایر
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر