قمی: نگذاریم بیانیه گام دوم مانند منشور روحانیت امام مغفول بماند
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۳۳۶۲
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس طی مراسمی با حضور حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و محمدحسین استاد آقا دبیر ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
راهاندازی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی توسط مرحوم آیتالله مصباح
در این نشست استاد آقا طی سخنانی با اشاره به راهاندازی این ستاد توسط مرحوم آیتالله مصباح یزدی گفت: ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی سال ۸۲ با اشراف آیتالله مصباح یزدی کار خود را در قم آغاز کرد و در ادامه در مرکز هر استان یک حلقه گفتمانی شکل داد و کانونهای هماندیشی گفتمان انقلاب اسلامی و اقداماتی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی انجام دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری ۱۵ نشست سالانه در ستاد از سال ۸۲ تاکنون
وی با اشاره به برگزاری نشستهای سالانه ستاد گفت: تاکنون پانزده نشست سالانه برگزار شده و در دهه چهارم انقلاب اسلامی موضوع پیشرفت و عدالت در دستور کار قرار گرفته است.
انتشار ۳۴ جلد کتاب براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب با مجوز مؤسسه تنظیم و نشر آثار
استادآقا ادامه داد: در این راستا مجموعه کتابهایی هم تولید و منتشر شد که ۳۴ جلد کتاب بر اساس فرمایشات آقا و به صورت موضوعی تولید و منتشر شد. همچنین این کتابها با مجوز مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به چاپ رسید تا به این صورت به تأیید آنها هم رسیده باشد.
وی از برگزاری سلسله کارگاههایی در ستاد فرهنگی فجر انقلاب خبر داد و گفت: در این راستا همایشهایی از سال گذشته به صورت کشوری و استانی برگزار و در ادامه ۹ کتاب هم در موضوع بیانیه به چاپ رسید.
انتشار مجموعه ۷ جلدی بیانیه گام دوم بر اساس ۷ محور فرمایشات آقا
دبیر ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی با اشاره به انتشار مجموعه هفت جلدی گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این مجموعه دقیقاً بر اساس موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مطرح کردهاند و ۷ محور بیانیه حاصلش ۷ جلد کتاب شده است.
استاد آقا در خصوص دیگر اقدامات ستاد گفت: برگزاری نشستهای تخصصی با محوریت بیانیه گام دوم، برگزاری مسابقه کتابخوانی و برگزاری مسابقه از متن بیانیه از دیگر اقدامات ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی است.
نگاه امام عمقی بود از این رو با مبارزه مسلحانه مخالفت میکرد
در ادامه حجتالاسلام محمد قمی طی سخنانی با اشاره به سلوک مدیریتی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب گفت: ایام پیروزی انقلاب اجازه مبارزه مسلحانه را نمیدادند، پدرم در خاطراتشان از روزهای انقلاب میگفت: در این ایام کار و زندگی را رها کرده بودیم به هر روز از چهار راه سیروس تا میدان آزادی راهپیمایی میکردیم، اما خودمان باورمان نمیشد با این کارها و با دست خالی انقلاب پیروز شود. بسیاری از بزرگان هم نزد امام میرفتند و از ایشان خواهان مبارزه مسلحانه بودند، اما امام مخالف بود و میگفت: مسیر مبارزه ما با کار مسلحانه پیش نمیرود.
وی ادامه داد: برخی از افراد به امام اصرار میکردند که یک حزب بزرگ در کشور راه بیندازد و خودش در رأس آن حزب باشد اما امام موافق نبود زیرا نگاهش بسیار بزرگتر و وسیعتر از این حرفها بود، البته مرحوم امام با کار تشکیلاتی مخالفتی نداشت اما دیدش نسبت به انقلاب بسیار وسیعتر از چنین برنامههایی بود.
ما با مکتب قدرتمند فکری امام مواجه بودیم و امروز منظومه فکری خلف صالحش پیش روی ما است
قمی با اشاره به اینکه نگاه امام به موضوعات انقلاب بسیار عمیق تر از ظواهر بود گفت: امام حکیم بود و یک حکیم گفتار و رفتارش استحکام دارد و لایههای درونی موضوعات را میبیند. ما با یک مکتب قدرتمند به نام مکتب امامخمینی (ره) مواجه بودیم و امروز با خلف صالح امام یعنی رهبر معظم انقلاب و با یک منظومه جامعه قوی فکری مواجه هستیم که در واقع یک پدیده نظاممند است و باید روی آن بسیار کار کنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ابعاد منظومه فکری رهبر معظم انقلاب گفت: با نگاهی به سخنان حضرت آقا، توصیف و تصویر واقعیت، تحلیل اتفاقات و رویدادها و راهکار برای مشکلات و آینده بسیار دقیق و به جا وجود دارد، همچنین متن بیانیه گام دوم انقلاب بسیار شور انگیز است.
قمی ادامه داد: این بیانیه برکت بزرگی در حیاط ما در انقلاب اسلامی است و باید از آن استفاده کنیم و نگذاریم مانند منشور روحانیت امام مغفول بماند اگر بر روی منشور روحانیت امام به خوبی تأمل میکردیم امروز جایگاه روحانیت در راه خدمت به مردم جایگاه والاتری بود.
شرح ۷ محور بیانیه گام دوم با مبانی فکری رهبر معظم انقلاب
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص مجموعه هفت جلدی گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در بیانیه گام دوم ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب آمده است که ایشان در هر بند راهکار ارائه دادند. در این مجموعه ۷ محور بیانیه گام دوم با مبانی فکری رهبر معظم انقلاب توضیح داده شده است.
وی در پایان گفت: از همه دستاندرکاران تولید و انتشار این اثر تشکر میکنم و امیدوارم این کار یک گام در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی باشد.
به گزارش فارس در پایان این نشست از مجموعه هفت جلدی گام دوم انقلاب اسلامی توسط حجتالاسلام قمی رونمایی شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: انقلاب اسلامی امام خمینی کتاب بیانیه گام دوم محمد قمی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم گام دوم انقلاب ۷ محور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری میگذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، موج ترورها علیه شخصیتهای روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضیزاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف میکنند.
نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیتالله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریستها میشود.
آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب میکنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.
جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور میشود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی میپرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.
خودرو تروریستها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک میداده است.
تروریستها چراغی که ساکنان محل در پارک امینالدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.
ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه تمام میشود و استاد مطهری عزم منزل میکند. ظاهرا قرار بر این میشود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزتالله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه میکنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه میرسد.
ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک میشود و او را به نام صدا میکند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلولهای به زیر گوش او شلیک میکند که از ابروی چپش خارج میشود.
قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار میکند و خود را به اتومبیل پیکان استیشنشان میرساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار میکنند.
گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید میدانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص میکرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.
استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایدهها و دستورات حضرت امام تبعیت میکردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی میگوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید میگرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع میشد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.
اینها یکسری مسائلی را تداعی میکرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسهای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.
همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی میگویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آنها بودند که پیغامها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران میرساندند پیامها معمولا در قم گرفته میشد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار میکردند افراد میرفتند و پیامها را شفاهی از امام میگرفتند و میآمدند و عمل میکردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام میشد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.
بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم میدانستند و میشناختند که اینها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمودها و پیامها را میگرفتند و عمل میکردند.
استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیامها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین میبرد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه میشد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العادهای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.
از نگاه شهید مطهری، بزرگترین ضربهای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.
شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزلهی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:
نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفهی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو میگیرد و برای حفظ مغز است.
اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.
شهید مطهری از مهمترین نیروهای انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.
خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالی قدر