Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@20:57:06 GMT

توجه بنیاد حفظ آثار به موسیقی دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۳۵۰۵

توجه بنیاد حفظ آثار به موسیقی دفاع مقدس

تقی ضرابی عضو هیات داوران سومین جشنواره ملی ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نیرو‌های مسلح در آئین اختتامیه این جشنواره که صبح امروز در تالار خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهارداشت: با نگاهی گذرا به تاریخ موسیقیایی ایرانی نشان می‌دهد که در ادوار گذشته موسیقی توانسته است آرامش و هیجان، جنگ و صلح، خواب و بیداری، دعا و نیایش، کار و پایداری را صادقانه و بیدارگرانه بیان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه اولین نشانه‌های موسیقی نظامی ایران را می‌توان در نوشته مورخ یونانی جستجو کرد، افزود: این مورخ یونانی نوشته است که کوروش برای حرکت سپاه دستور داد صدای شیپور، علامت حرکت و عزیمت خواهد بود.

ضرابی گفت: در بدو ظهور اسلام در زمان حضرت محمد (ص) شواهد بسیاری در ارتباط با موسیقی جنگ وجود دارد؛ در دوران خلافت راشدین نیز با آن که موسیقی مورد توجه نبود، موسیقی نظامی همچون گذشته در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عضو هیات علمی جشنواره ترنم تصریح کرد: در اوایل انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر انقلاب‌های دیگر، مراکز فرهنگی موسیقی مانند هنگ نوجوانان، هنرستان‌ها، دانشکده‌های موسیقی و سالن‌های کنسرت به طور موقت تعبیه شد؛ اما اگر ارکست‌های نظامی نبود، موسیقی سلحشورانه و حماسی ما نیز تعطیل می‌شد.

وی ادامه داد: موسیقی نظامی، خارج از پادگان‌ها با اجرای سرود‌های انقلابی و مارش‌های مهیج نظامی مشغول خدمت به اجتماع و آحاد ملت بود؛ در ابتدایی‌ترین روز‌های جنگ تحمیلی، هنرمندان مانند سایر مردم برای حفظ سرزمین کهن و مقدسات خود در مقابل دشمن قد علم کردند؛ از جمله آهنگسازان و شعرا که به نوبه خود تلاش کردند و با استفاده از تکنیک‌های آهنگسازی در حوزه‌های مختلف ایستادگی کردند.

وی افزود: آهنگسازان سعی کردند تا شهادت، ایثار، مقاومت و سلحشوری رزمندگان را به بهترین وجه در آثار خود بیان کنند.

ضرابی گفت: موثرترین نوع موسیقی در جبهه‌های نبرد پس از مارش‌ها و سرود‌های انقلابی، نوحه‌های مذهبی بود که معمولاً در میان رزمندگان بسیار شورآور بود. لازم به یادآوری است که بعد‌ها هم این ملودی‌ها توسط آهنگسازان نامی ایران برای ارکستر‌های مختلف تنظیم، اجرا و ماندگار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اتمام جنگ تحمیلی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن خاطرات جنگ تحمیلی و معرفی موسیقی دفاع مقدس به جهانیان، آثار بزرگ و ارزشمندی را سفارش داد که می‌توان حماسه خرمشهر ساخته مجید انتظامی، سمفونی سرداران ساخته محمد شریفیان، اثر ماندگار «محمد نبودی» ساخته احمد پژمان اشاره کرد. باید توجه داشت که ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ و آموزه‌های دفاع مقدس از مهمترین وظایف مسوولان است که در این زمینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اقدامات موثر خود به خصوص در راه اندازی این جشنواره‌ها در انجام رسالت خطیر خود خوش درخشیده است.

دفاع‌پرس/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد

از ۲۹ فروردین تاکنون، پیکر ۱۲ شهید دوران دفاع مقدس از منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص شده است.

پیکر این شهدا قرار است، پس از مراسم استقبال برای شناسایی به معراج شهدای تهران منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم