Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:09:57 GMT

تحقق عدالت اجتماعی در سایه سار طرح پزشک خانواده

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۴۰۵۰

تحقق عدالت اجتماعی در سایه سار طرح پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۸۴ با تکلیفی که مجلس شورای اسلامی برای دولت مصوب کرد، کلید خورد و از آن زمان تاکنون تلاش‌های زیادی در راستای بهبود پوشش بیمه‌ای روستائیان و عشایر کشور و عدالت در بهداشت و درمان برای تمامی دهک‌های جامعه رقم خورده که اوج آن در دولت تدبیر و امید به بار نشسته است.
 دولت با همکاری وزارت رفاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مهم همت گماشت و اجرای اولیه این طرح گرچه بسیار شتابزده و بدون تامین زیرساخت‌های لازم برای چنین تحول عظیمی در نظام سلامت کشور انجام شد اما، توانست برخی شاخص‌های سلامت و بهداشت از جمله افزایش جمعیت زیر چتر نهادهای بیمه‌گر، افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی، توجه به امور پیشگیری و غربالگری را گسترش دهد و شمارقابل ملاحظه‌ای از پزشکان عمومی را به‌کار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در ابتدای اجرای طرح چند شاخص رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، ویزیت به ازای جمعیت زیر پوشش، انجام خدمات طبی و پاراکلینیک، ارجاع درست به سطوح بعدی، تشکیل و تکمیل پرونده سلامت، آموزش بیماران، بیماریابی، تجویز دارو طبق استاندارد، درخواست منطقی خدمات تشخیصی طبق استاندارد از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی برای پایش موفقیت طرح در نظر گرفته شد.

 آنچه اکنون در قاب سلامت کشور رخ نموده و اجرا می‌شود پزشک روستا است و هنوز تا دستیابی به شاخص‌های پزشک خانواده راه زیادی باقیست چراکه فرهنگ پزشک خانواده در اکثر نقاط کشور هنوز جانیفتاده است و مردم در این تصور هستند که پزشک خانواده تنها مسئول مهر و امضای دفترچه های بیمه است.

پزشک خانواده و نظام سلامت برای ارتقای سلامت مردم تشکیل شده و این طرح استراتژی مترقی برای پیشبرد سیاست‌های سلامت کشور است تا عدالت و رضایت را در این نظام ایجاد کند و خدمات درمانی را  جامعیت بخشد، یعنی از خدماتی چون پوشش واکسیناسیون واکسن تا اشاعه سبک زندگی سالم و دستیابی به خدمات تخصصی درمانی را به صورت یکپارچه و هدفمند دنبال کند و برآیند و حاصل آن برای جامعه ارتقای سلامت دهک‌های مختلف باشد که عامل پیشبرد اهداف توسعه پایدار هستند.

اشاعه سبک زندگی سالم محوریت طرح پزشک خانواده

پزشک خانواده معین مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: بر اساس مطالعات ریشه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر کشور در سال‌های اخیر در رفتارهای نادرست زیستی و کم تحرکی است و نیاز است که در قالب سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی نو در زندگی مردم ایجاد شود و در سایه گفتمان موثر و ارتقای سواد سلامت ، تغییر سبک زندگی  رخ دهد که زمینه کاهش بیماری‌ها، نشاط و رشد موثر حاصل شود.
«فرید ثاقبی» افزود: کیفیت تغذیه، اتکا به خودمراقبتی فردی، اجتماعی و خانوادگی، تغییر ذائقه غذایی ناسالم و گنجاندن تحرک کافی در سبد برنامه‌های روزمره مردم بهترین دارو و اکسیر برای درمان معضلاتی چون رشد تصاعدی فشارخون و دیابت و انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و طیف پرتعدادی از بیماری‌های غیرواگیر است که اکنون علاوه بر کاهش امید به زندگی و کیفیت زندگی مردم، هزینه‌های سربار زیادی را برای جامعه به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه سه سال به‌ عنوان پزشک خانواده در این مرکز مشغول فعالیت است، گفت: کار پزشک خانواده تنها درمان نیست بلکه بخش عمده  فعالیت های وی اقدامات بهداشتی و بیشتر در حوزه‌های پیشگیری است و در واقع این پیشگیری است که در حوزه سلامت سرمایه برای کشور محسوب می‌شود.
ثاقبی افزود: بیماران دارای امراض مزمن همچون دیابت، فشارخون، مشکلات قلبی و عروقی و اعصاب و روان مدام تحت نظر پزشک خانواده هستند و داروهای آنان مرتب بررسی شود و اگر یک گام فراتر گذاشته شود و راهبردهای فرهنگی به گونه‌ای باشد که از کودکی سبک زندگی سالم رویه خانواده‌ها شود که در قالب طرح پزشک خانواده می‌توان تاچند سال آتی ورودی بیماری‌های مزمن جامعه را کاهش داد و آنجاست که جامعه می‌تواند نظام برنامه‌ریزی و سرمایه اجتماعی و نشاط مطلوب را دنبال کند.
این پزشک خانواده اظهار داشت: در مراکز جامع خدمات سلامت ،روانشناسان، کارشناس تغذیه ،ماما، کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای به صورت یک تیم منسجم خدمات را به بیماران تحت پوشش ارایه می‌دهند.
ثاقبی تاکید  کرد: نقش پزشک خانواده مراقبت سلامت است و او می‌کوشد در سایه تکالیف معینی مشکلات سلامت را شناسایی و ارزیابی کند و در راستای ارتقای سلامت، اقدامات بهداشتی و کاهش عوارض بیماری ها گام بردارد.

وی با اشاره به مشکلات حرفه‌ای پزشکان خانواده گفت: شرایط کاری پزشک خانواده باید به‌گونه‌ای باشد که تنها در این حیطه فعالیت کنند و  دغدغه و نیاز دیگری نداشته باشد، چرا که پزشکان خانواده علاوه بر درمان باید اقدامات مدیریت بهداشتی را نیز بر عهده داشته باشند.
این پزشک خانواده ادامه داد: یکی از دلایلی که پزشکان خانواده مرد کمتر از این طرح استقبال می‌کنند این است که درآمد حاصل از این فعالیت به اندازه‌ای نیست که کفاف  امرار معاش را بدهد و نیاز است این بخش از طرح بازنگری شود چرا که اهداف این طرح بسیار مهم است و تصمیم سازان کلان سلامت و اجرایی کشور موظف هستند بسترسازی لازم را برای هموار کردن جاده موفقیت آن انجام دهند.


ثاقبی گفت: باوجود تورم شدید سال‌های اخیر حقوق پزشکان خانواده افزایش چندانی نداشته است در حالی‌که این افراد با دشواری زیادی در کار مواجه‌اند و  در دورترین روستاها با بعد مسافتی زیاد ارائه خدمت می‌کنند و انگیزش برای تداوم فعالیت آن‌ها اصلی اساسی است.
وی، کمبود امکانات را از دیگر مشکلات پزشک خانواده در روستاها عنوان کرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا و به خاطر تحریم‌های ظالمانه بسیاری از کادر درمان به این بیماری مبتلا شدند و یا ترک شغل کردند و یا جان خود را در این مسیر از دست داده‌اند و انتظار می‌رود که  سربازان خط مقدم سلامت به ویژه در طرح پزشک خانواده مورد توجه ویژه باشند و با جذب نیروهای جدید این فشار مضاعف بر کادر درمان تا حدودی جبران شود.
وی اظهار داشت: برنامه تحول سلامت امتیازات زیادی به ویژه در روستاها داشته و باید از فرصتی که در دولت تدبیر و امید ایجاد شده به درستی در راستای ارتقای سلامت جمعیت روستایی بهره گرفت و رفتارهای زیستی را با شاخص‌های سلامتی همخوان کرد.
این پزشک خانواده یکی از مشکلات شایع در جامعه را تغییر سبک زندگی دانست و گفت: بسیاری از بیماری‌ها همانند پوکی استخوان، فشار خون و چربی خون و حتی سرطان در روستاها  خزنده در حال افزایش است که ارتباط مستقیم با نوع رفتار زیستی مردم دارد و در روستاها به دلیل کمبود امکانات نیاز است تدابیر ویژه ای برای کاهش این بیماری ها اندیشیده شود.

ثاقبی تاکید کرد: نگرش در برنامه تحول نظام سلامت درآمد زایی نیست بلکه قرار است در ساختار هزینه بر آن سرمایه سواد سلامت ارتقا یابد چرا که از جمعیت زیرپوشش دریافتی بسیار ناچیزی گرفته شود، به همین دلیل بیشتر مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی افزایش داشته و باید در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد .
وی با اشاره به اینکه بیشتر مراجعان به مراکز درمانی زن هستند، گفت: بانوان بیشتر برای انجام آزمایش‌ و اندازه گیری فشار خون مراجعه می‌کنند در این بازه زمانی بیشتر مراجعان بیماران کرونایی بودند.
این پزشک خانواده با اشاره به اینکه مرکز بهداشت شهرستان اراک یک مرکز ارجاعی است، گفت: روزانه چهل کارت بهداشت در این مرکز صادر می‌شود که باید به تایید پزشک خانواده برسد و روزانه بالای هشتاد پذیرش در این مرکز صورت می‌گیرد که در صورت آلودگی هوا شمار مراجعان به مرکز بهداشت کاهش می‌یابد .
ثاقبی اضافه کرد: برخی از بیماران نیاز به انجام ام آر آی یا معاینات تخصصی دارند که باید به پزشک متخصص ارجاع شوند و سایرین تنها در راستای پرونده سلامت و راهنمایی برای بهبود و پیگیری مشکلات سلامت خدمات می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در روستاها وضعیت پزشک خانواده مناسب و کافی است، افزود: در یک کانون جمعیتی تا ۳۰ هزار نفر هپکو حضور ۲ پزشک در رصد و پیگیری پرونده سلامت ساکنان ناکافی است و پاسخگویی این میزان جمعیت با نیروی اندک میسر نیست هر چند هنوز فرهنگ پزشک خانواده کامل نشده و بسیاری از مشمولان برای پیگیری امور درمانی به صورت سنتی عمل می‌کنند.
 این پزشک معتمد مرکز بهداشت اراک بیان کرد: در یک مقطع زمانی مقرر شد با پزشکان عمومی قراردادی برای پیگیری امور درمانی مشمولان پزشک خانواده منعقد شود و خدمات لازم به جامعه ارایه شود و پرونده‌های بهداشتی و درمانی توسط آن ها تنظیم شود اما، این طرح هزینه‌های مالی زیادی داشت و به همین دلیل هنور به سرانجام نرسیده است.

خودمراقبتی پیامی که طرح پزشک خانواده در کالبدش دارد
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک نیز با اشاره به اینکه، این مرکز مجری طرح پزشک خانواده است گفت:  طرح سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده، برای روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرایی شده اما، در استان فارس و شهرستان مازندران نیز این سیستم را به صورت پایلوت اجرایی کردند و در سیستم ارجاع بیماران نخست باید به پزشک خانواده مراجعه کند و چنانچه نیاز به پزشک متخصص باشد این اقدام صورت می‌گیرد.
 «سعید محمد دوست» افزود: تمام مراکز روستایی شهرستان اراک زیر پوشش پزشک خانواده هستند و ۱۲ مرکز روستایی و ۲ مرکز شهری و روستایی ( سنجان و کرهرود ) مجری پزشک خانواده در شهرستان اراک بوده و ۲ مرکز معین در خیابان شهید بهشتی (هپکو) و مرکز زینب کبری ( س) در شهرک قائم ( عج، جمعیت روستایی نظم آباد و روستای گاوخانه ( مهر) را افراد تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: خودمراقبتی هدفمند و گفتمان سازی در سبک زندگی سالم هدفی است که در کالبد این طرح تعبیه شده و امید است این مهم در نهاد طیف‌های مختلف جمعیتی نهادینه شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک یادآور شد: ۲۳ پزشک خانواده جمعیت ۹۸ هزار نفری روستا را زیرپوشش  قرار می‌دهند که  ۱۳ نفر از این پزشکان زن و بقیه مرد هستند.
محمد دوست عنوان کرد: علاوه بر دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح ، ۱۵۱ هزار نسخ روستایی نیز پارسال ثبت شده که به واسطه شیوع بیماری کرونا میزان مراجعات به پزشکان خانواده کاهش یافته است.
وی ادامه داد: برخی مراجعات خودمراقبتی مثل بیماران فشارخون و دیابتی  است که ویزیت محسوب نمی‌شود اما در سامانه «سیب » ثبت می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک با اشاره اینکه به‌صورت استاندارد در شهرستان اراک باید ۲۸ پزشک خانواده فعالیت داشته باشند، گفت:  هر پزشک خانواده چهار هزار نفر را زیرپوشش قرار می‌دهد و اکنون با فعالیت ۲۳ پزشک خانواده نیز هیچگونه مشکلی در این راستا وجود ندارد.
محمددوست بیان داشت: فرانشیز پرداختی از سوی بیماران پنج هزار ریال است و به‌دلیل پرداختی ناچیز بیشتر مردم، مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی دارند که باید تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.
وی در خصوص مشکلات پزشکان خانواده نیز گفت: با توجه به اینکه پرداختی کارانه‌ها به پزشکان خانواده از محل یک درصد ارزش افزوده است، به‌دلیل کمبود اعتبارات، ممکن است میزان پرداختی ها موعد مقرر صورت نگیرد اما در مجموع مطالبات پزشکان خانواده دستخوش تغییرات نشده و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس مرکز بهداشت اراک بیشترین دریافتی حقوق را مربوط به پزشکان بیتوته عنوان کرد و گفت: جمعیت برخی روستاها بالا است و فاصله مسافتی آنجا هم با مرکز شهر زیاد است بنابراین پزشکان در روستا بیتوته می‌کنند و بیشترین دریافتی هم دارند.
محمددوست گفت: تجهیزات برخی مراکز درمانی روستایی نیاز به تعمیرات اساسی دارد که گاهی اوقات با کمبود منابع مالی مواجه هستیم که با تزریق اعتبارات در اسرع وقت، این تجهیزات خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه داروخانه‌های مراکز درمانی روستاها در اختیار مرکز بهداشت نیست افزود: مرکز بهداشت با انعقاد قرارداد، مکان را در اختیار داروخانه‌های سطح شهر قرار می‌دهد و داروهای مورد نیاز از سوی داروخانه‌ها تامین و با تعرفه بیمه روستایی برای بیماران روستایی توزیع می‌شود.   
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک در خصوص نحوه حضور پزشکان خانواده در روستاها نیز گفت: ساعات کاری مصوب پزشکان خانواده ازساعت  ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۵ و ۱۵ دقیقه است اما پزشکان خانواده (بیتوته) می توانند از ساعت ۱۲ ظهر به صورت سیار بیماران روستاهای دیگر را زیر پوشش قرار دهند.
محمددوست اشاره کرد: میزان اعتبار مالی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته اما، پرداخت حق الزحمه به صورت پاداش کرونا به پزشکان خانواده تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به یکی از مشکلات سیستمی برای روستاییان گفت: برخی از بیماران نیاز به مراجعه پزشکان متخصص دارند اما، باید دفترچه بیمه روستایی آنان از سوی پزشک خانواده در روستا مهر و تایید شود و با توجه به اینکه بعد مسافت برخی روستاها به شهر زیاد است بنابراین مشکلاتی برای روستاییان به وجود می آورد که باید در خصوص رفع مشکل سیستم ارجاع تصمیمات ویژه ای اتخاذ شود.
 رئیس مرکز بهداشت شهرستان اراک تاکید کرد: برای رفع این مشکل می‌توان در شهر چندین مرکز را به صورت معین انتخاب کرد تا جمعیت تحت پوشش پزشک خانواده برای مهر کردن دفترچه های خود با مشکل مواجه نشوند.
محمددوست ضمن تقدیر از مسئولان وزارت بهداشت و درمان به واسطه راه‌اندازی سیستم سراسری شبکه بهداشت و درمان گفت: به واسطه راه‌اندازی این شبکه می‌توان تمام خدمات بهداشتی درمانی را در دورترین نقطه جغرافیایی ارائه کرد  و طرح پزشک خانواده در راستای تکمیل شبکه خدمت رسانی بهداشتی و ایجاد عدالت سلامت محور است.

۴۰ درصد جمعیت یک میلیون نفری زیر پوشش خدمات علوم پزشکی اراک برخوردار از پزشک خانواده
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص وضعیت پزشک خانواده استان گفت: برنامه پزشک خانواده برای مراکز روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر  در نظر گرفته شده که در دانشگاه علوم پزشکی اراک سال ۸۴، همزمان با سراسر کشور این طرح اجرایی شد.
«علی علیمحمدی» افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت یک میلیون نفری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک از خدمات نظام سلامت و پزشک خانواده بهره‌مند هستند .
وی با اشاره به اینکه ۷۳ مرکز شهری و روستایی در اجرای طرح پزشک خانواده در استان فعالیت دارند، گفت: یک متخصص پزشک خانواده، ۱۱۴ پزشک عمومی، ۱۰۹ ماما،۳۳ کارشناس آزمایشگاه، ۲ کارشناس رادیولوژی، ۲۵ دندانپزشک، ۱۵ نفر مراقبین سلامت دهان و دندان ( دستیار دندان پزشک)، ۴۸ نفر نیروی بهداشتی و همچنین سلامت روان و تغذیه فعالیت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: اعتبار طرح پزشک خانواده از محل صندوق رابطان سلامت و یک درصد ارزش افزوده تأمین  می‌شود.
علیمحمدی افزود: حدود  ۴۰۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر۲۰ نفر در قالب این طرح، پرونده الکترونیک  سلامت تشکیل و خدمات لازم را دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: ارایه خدمات در قالب سطح یک به جامعه هدف دنبال می‌شود و علاوه بر خدمات در سطح یک از سوی پزشکان خانواده و سایر اعضای تیم سلامت در صورت لزوم به طور متوسط ۱۵ درصد نیاز به خدمات سطح دو و درمان تخصصی و در سطح سه به درمان های فوق تخصص ارجاع می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: پزشکانی که در ۷۳ مرکز مستقر هستند، بر اساس برنامه هفته‌ای یک روز به صورت سیار یا (ده گردشی) مراجعه و خدمات درمانی بهداشتی به جامعه حدف ارایه می‌دهند.  
علیمحمدی با اشاره به جایگاه پزشک خانواده استان گفت: وضعیت پزشک خانواده استان مرکزی نسبت به سایر استان ها به لحاظ تأمین و پوشش منابع انسانی مطلوب و قابل قبول است و هیچ کدام از مراکز تحت پوشش بدون پزشک و ماما نبوده و همان‌طور در خصوص پرداخت حق و الزحمه و حقوق و مزایا در تلاش هستیم هم زمان با سایر استان‌ها وجود مطالبات صورت گیرد تا پزشکان انگیزه و رغبت بیشتری برای فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: ۱۰۹ ماما در این مراکز فعالیت دارند و پزشکان به‌صورت ۵۰ درصدی فعالیت دارند و به ازای هر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی یک پزشک ارائه خدمات می‌کند اما بر اساس ضرورت و نیاز روستا و شهر های زیر ۲۰ هزار نفر تیم پزشک خانواده استقرار متفاوت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه در مراکز روستایی هیچ گونه کمبود پزشک و ماما نداریم گفت: ماندگاری پزشکان یکی از بزرگترین مشکلاتی است که شبکه بهداشت و درمان با آن دست به گریبان است که به‌همین دلیل که پزشکان در قالب پزشک خانواده فعالیت می‌کند و به نوعی سرانه جمعیت برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و زمانی که فضای مناسب تری برای ارایه خدمات پزشکی به آنان پیشنهاد می‌شود می‌توانند لغو قرارداد کنند و به استان دیگر با سرانه جمعیت بیشتر نقل مکان کنند چرا که پرداخت‌ها بر مبنای سرانه جمعیت صورت می‌گیرد.
علیمحمدی با اشاره به دیگر مشکلات پزشک خانواده در استان گفت: بخش عمده پزشکان مشغول تحصیل در آزمون تخصصی هستند و در صورت قبولی در آزمون شکاف دوباره ایجاد میشود و نمیتوانند به عنوان پزشک خانواده فعالیت کنند.
وی افزود: برخی پزشکان متاهل هستند و خانم و آقا هر دو پزشک هستند و تمایل دارند در یک روستا فعالیت کنند اما ممکن است ، شرایط لازم برای این امر فراهم نشود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: به واسطه تعامل و همکاری مناسب با سازمان بیمه سلامت ۸۰ درصد از مبلغ توافق شده  تا پایان پنجم هر ماه پرداخت می شود و ۲۰ درصد باقی برمبنای ارزشیابی عملکرد به پزشکان خانواده تعلق می‌گیرد و هر سه ماه پرداخت می‌شود.

علیمحمدی تاکید کرد: ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال برای پزشکان خانواده استان اختصاص یافت که امسال قطعا ضریب افزایش دارد و وجوهات دانشگاه منظم و در موعد مقرر انجام می‌شود.

همه‌گیری پوشش طرح پزشک خانواده نیاز حوزه سلامت کشور

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی نیز گفت:  سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده به احتمال زیاد بر اساس قوانین بالا دستی و مصوبات قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه از سال آینده در کل کشور برای سایر جمعیت شهری هم اجرایی می‌شود و این مهم نیاز حوزه سلامت کشور است.
 «محمدرضا جیریایی» افزود:  عمده جمعیت کشور در سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده عضو هستند و از خدمات این صندوق بهره‌گیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر استان مرکزی از این سیستم بهره‌مند هستند، گفت: تمام خدمات سطح «یک »  در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی ارایه می‌شود و ۹۰ درصد از خدمات مورد نیاز در سطح یک تامین شده و تنها ۱۰ درصد خدمات مورد نیاز ارجاع به سطوح بالاتر سطح ۲ و ۳ دارند.
مدیرکل بیمه سلامت استان با تاکید بر اینکه سیستم نظام ارجاع کمک شایانی به بیمه شده دارد، افزود: اجرای این طرح ،میزان  پرداختی هزینه درمانی را کاهش می‌دهد و ۹۰ خدمات مورد نیاز در محل سکونت روستاییان ارائه می‌شود و نیازی به حضور جمعیت زیر پوشش به شهرها نیست.
جیریایی ادامه داد: در حال حاضر تعامل و همکاری بسیار مناسبی میان دانشگاه های علوم پزشکی اراک و بیمه سلامت استان وجود دارد و میتوان گفت اعتبارات قابل توجهی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی  به‌دانشگاه علوم پزشکی اراک  تزریق می شود.
وی‌ بیان داشت: حقوق سیستم پرسنلی در موعد مقرر پرداخت میشود و تا پایان آذرماه تمامی مطالبات سطح ۱ روستایی براساس تفاهم‌نامه پرداخت و تاکنون هیچگونه مشکل اعتباری در این زمینه وجود نداشته است و  امید است مابقی مطالبات سطح ۲ و ۳ در روزهای آتی پرداخت شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار ‌داشت ۸۰ درصد مطالبات پزشکان خانواده به روز پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد مابقی مطالبات بر اساس پایش‌های انجام شده و ارائه خدمات پرداخت شده  که ۲۰ درصد هرسه ماه یک‌بار تسویه حساب می شود که تا پایان شهریور ماه این میزان مطالبات پرداخت شده است.
جیریایی بیان داشت: ۲۹۰ میلیارد ریال از ابتدای سال تاکنون به سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده پرداخت شده که نیمه نخست امسال به طور کامل تسویه شده و تا ۸۰ درصد مطالبات هم به صورت علی الحساب تا پایان آذر ماه پرداخت شده است.
وی گفت: سیستم نظام ارجاع از سال ۸۴ همزمان با سراسر کشور در استان نیز اجرایی شده و میزان اعتبارات تاسیس یافته بر اساس سرانه جمعیت و خدماتی که به روستاییان ارائه میشود به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌شود.

با توجه به اینکه برنامه پزشک خانواده که در راستای اصلاح نظام سلامت است باید تمام زیرساخت های لازم را فراهم کرد و از سوی دیگر حمایت بیمه ای از این طرح مد نظر قرار گیرد.
 لازم است تا آموزش پزشکان عمومی با نیازهای برنامه پزشک خانواده متناسب شود، هرچند اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما تقویت بیشتری می طلبد چرا که برنامه پزشک خانواده یک برنامه مقطعی و منفک از سایر برنامه‌ها نیست.

برنامه پزشک خانواده یکی از استراتژی‌های اصلاح نظام سلامت است که با استفاده از اهرم‌های کنترل نظام سلامت شامل تامین، نظام پرداخت و سازماندهی وضع مقررات در نظر دارد این مهم را انجام دهد و بر این اساس پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه عمیقی است که  به سایر برنامه‌های سلامت کشور متصل است و به همین دلیل به‌ عنوان بزرگترین اصلاح اقتصادی اجتماعی در حوزه سلامت کشور در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها سلامت اراک طرح پزشک خانواده استان مرکزی دولت تدبیر و امید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت اراک طرح پزشک خانواده سلامت اراک طرح پزشک خانواده استان مرکزی دولت تدبیر و امید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت اخبار کنکور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده برنامه پزشک خانواده پزشک خانواده استان پزشکان خانواده پزشک خانواده بیمه سلامت استان طرح پزشک خانواده پزشک خانواده پزشک خانواده بهداشت و درمان سبک زندگی سالم جمعیت روستایی پرداخت می شود مراکز درمانی فعالیت دارند ارتقای سلامت معاون بهداشت وزارت بهداشت همین دلیل استان مرکزی سرانه جمعیت ۲۰ هزار نفر نظام سلامت سلامت کشور پرداخت شده حوزه سلامت بیماری ها مورد نیاز جمعیت زیر زیر پوشش تحت پوشش تا پایان بر اساس ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز

 

به گزارش تابناک،‌ معاون دادستان شیراز از دستگیری ۳ نفر در خصوص فوت یک پزشک در استان فارس خبر داد.

در پی وقوع حادثه مسمومیت تعدادی در مهمانی خانوادگی و فوت یک پزشک، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز از تشکیل پرونده قضائی و ورود قاضی ویژه قتل استان به حادثه مذکور خبر داد.

 

افشین محمدی دره شوری با بیان اینکه در جریان این پرونده تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه مسمومیت افراد حاضر در این مهمانی در بازداشت به سر می‌برند، گفت: دیگر عوامل، مسببین و معاونین احتمالی جرم نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در این حادثه در مجموع ۶ نفر دچار مسمومیت شده‌اند و از این تعداد یک نفر فوت شده و سایر افراد پس از اقدامات پزشکی در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی با کذب خواندن بخشی از اطلاعات و حاشیه‌های غیر موثق انتشار یافته در فضای مجازی تأکید کرد: برخی مطالب منتشر شده گمانه زنی و اطلاعات فاقد اعتبار است و تنها دستگاه‌های متولی و مسئول با در نظر گرفتن حقوق شهروندی افراد و وضعیت تحقیقات پرونده اجازه ارائه اطلاعات را دارند.

 منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!