Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:02:38 GMT

مرثيه اي براي زنان

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۴۷۶۷

مرثيه اي براي زنان

خبرگزاری آریا- ابلق پنجمین اثر سینمایی خانم نرگس آبیار است. اثری که به گفته ی خود او، فیلمی متفاوت از سایر فیلم هایش در این چند سال گذشته است. اما باید دید این فیلم از چه نظر متفاوت تر از فیلم های دیگر این فیلمساز زن ایرانی است.
ابلق فیلمی است که به گفته عوامل در ستایش و طرفداری از مظلومیت زنان جامعه ساخته شده اما خودِ فیلم چیزی عکس این گفته را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

« ابلق » در لغت به معنی دو رنگ، رنگارنگ و سفید و سیاه است که البته می توان گفت اسمی زیرکانه برای یک فیلم است.
به یقین این فیلم یکی از ضعیف ترین فیلم های نرگس آبیار است. اولین مشکلی که در این فیلم به چشم می خورد مسئله ی دوربین است.در اینجا هم با مقوله ی دوربین روی دست مواجه هستیم. در حالی که دوربین روی دست به هیچ عنوان مناسب این نوع از فیلم و موضوع و قصه نیست. استفاده ی نادرست و نامناسب از دوربین روی دست و رفت و آمدهای بی جهت دوربین نه تنها نمی تواند التهاب بازیگر و فضای حاکم بر فیلم را نشان دهد بلکه موجب سرگیجه و پریشانی مخاطب می شود. همین مشکل کافی است تا مخاطب در همان لحظات نخست از فیلم زده شود.
مشکل دیگر در این فیلم، قصه ی ناقص و عقیم آن است. فیلم تظاهر می کند که به طرفداری از زن  و نوعی فمنیست - نه به معنای درست آن - برخاسته؛ این در حالی است که زن در این اثر نه تنها هیچگونه انتخابی ندارد بلکه فیلم صحنه ی اول خود را با کتک خوردن یک زن آغاز می کند و این معنایی جز زن ستیزی نمی دهد. این نوع خشونت ها عمده مسائلی هستند که آبیار در فیلم نفس تا حدودی داشت. در فیلم شبی که ماه کامل شد به طور منزجرکننده ای این خشونت را بروز داد و حالا ابلق که علاوه بر آن، مسئله ی زن ستیزی و هرزگی و عادی سازی آن را در قشر پایین و فقیر جامعه را نشان می دهد. اشاره به بهرام رادان در نقش مردی نسبتا هرزه و پذیرفته شدن او توسط زنان اطراف. آبیار به عنوان یک فیلمساز، سکوت را در برابر تجاوز و دست دراز به زنان پیشنهاد می دهد. سکوتی که کمی بعد تبدیل می شود به دروغ گفتن و منکر شدن فاجعه ی رخ داده شاید برای حفظ آبرو. اما کدام آبرو؟ آیا به راستی اینگونه دروغ ها حفظ آبرو است یا بها دادن برای دست درازی های بیشتر؟
گویی فیلمساز نوعی سمپاتی نسبت به مسئله ی خشونت دارد و علاقه ای در نشان دادن آن. با این تصور که شاید بتواند با چنین فیلم هایی در جشنواره های داخلی و البته خارجی راه پیدا کرده و جوایزی را از آن خود کند.
آبیار به سراغ سوژه ای رفته که به یقین نسبت به آن هیچگونه شناخت و زیستی ندارد. خانواده ای فقیر در زورآباد. قشیری آسیب دیده که آبیار از آسیب های روانی و البته اجتماعی آنها تنها اطلاعات سطحی دارد و از بطن آن بی خبر است. این را منتقدین نمی گویند این را فیلمی که آبیار ساخته است می گوید.
باید پرسید چرا آبیار فیلمی با چنین لحنی ساخته است؟ آبیار از صرف هزینه های بالا برای فیلم هایش ابایی ندارد. چرا که منبع این هزینه ها برای او به راحتی در دسترس است. آنچه که آبیار مدتی است بر روی آن تمرکز کرده جشنواره های خارجی است و کسب امتیاز. ارتباط گرفتن با اقشار پایین جامعه و یا اتباع افغان و زنان آسیب دیده. اینها مواردی هستند که متاسفانه فیلمسازان چیزی بیشتر از یک سری اطلاعات پیش پا افتاده و دم دستی از آنها ندارند با این همه این سوژه ها برای آنها جذاب و البته جایزه بَر است. به همین خاطر به سراغ آنها می روند. فیلمسازان بجای اینکه برای مردم فیلم بسازند و به نوعی آسیب شناسی کرده و برای آنها دست کم راه حل پیشنهاد دهند با نگاهی سطحی، از مشکلات جامعه سوژه هایی می سازند برای کسب جایزه و جایگاه در جشنواره های مختلف که نتیجه اش تنها منفعت طلبی است. ابلق نیز یکی از همین فیلم ها است. فیلمی که تجاوز و دست درازی را در قشر فقیر جامعه برده در حالی که این مشکل در بالاشهرها و در بین زنان و مردان جوان بخاطر کسب موقعیت بهتر و حتی فرار از فقر به شدت دیده می شود. ای کاش فیلم ساز فیلمی می ساخت برای بهبود شرایط و در دفاع از شرف و حیثیت زنان جامعه و به جای زورآباد نگاهی می انداخت به فرمانیه و نیاوران و ولنجک.
از این که بگذریم، بازی بازیگران نیز چنگی به دل نمی زند. بازیگرانی که از تیپ جلوتر نرفته و هیچکدام تبدیل به شخصیت نشده اند. جز زنی که طناز است و مردی که رگ گردنش را نشان می دهد چیز بیشتری دیده نمی شود. همان بازی های تیپیکال همیشگی که می شود نمونه اش را این روزها زیاد دید.
یادداشتی از سهیلا بلوردی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرثیه زنان فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۴۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم

ویدئو زن فلسطینی که اخیرا به خانه ویران شده‌اش بازگشته و علی رغم ویرانی، آن را تمیز و جارو می‌کند، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی را جلب کرده است. کاربری در این باره نوشت : «زنان غزه, قویترین [زنان] روی زمین هستند.»

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • خودنمایی آبشار فصلی در دل طبیعت روستای جنگل علی بهاباد + فیلم
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • مسابقات شترسواری زنان در عربستان
  • پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی + فیلم
  • ببینید | تصاویری پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم
  • تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • سفر پریناز ایزدیار و رضا عطاران به کاخ صدام حسین!