Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دوره دانش افزایی استادان با موضوع " ایران از دیروز تا آینده" با حضور محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه‌ تهران برگزار شد. 

کوشکی در این نشست با تکیه بر مستندات تاریخی، نوشته ها و خاطرات و نیز حجم انبوه مقالات، پژوهشها و همچنین اسناد مراکز مطالعاتی خارج از ایران در حوزه انقلاب اسلامی و ذکر نمونه های فراوان به تشریح عوامل سقوط حکومت پهلوی‌ پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کوشکی با اشاره به گفته های خود شاه و اطرافیان وی گفت: محمدرضا پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ نوشته من فکر می کنم علت سقوط ما این بود که ما می خواستیم مردم را به جایی ببریم که نمی دانستند کجاست و همراهی نکردند. اشرف پهلوی نیز در کتاب چهره هایی در یک آینه نوشته است که اشکال ما این بود که برادر و پدرم می خواستند مردم را به اجبار به سمت تمدن ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: پرویز راجی آخرین سفیر پهلوی در انگلیس نیز در کتاب خدمتگزار تخت طاووس، با اشاره به نمونه های گوناگون، اقتدارگرایی فردی و عدم مشورت پذیری محمدرضا شاه را علت زوال حکومت پهلوی ذکر کرده است. بسیاری از محققان غربی  نیز معتقدند حتی اگر انقلاب اسلامی نمی شد افزایش سرکوب در جامعه ایرانی آن زمان قابل تداوم نبود.

وی در تشریح عوامل سقوط پهلوی گفت: در آن زمان جامعه بعلت تناقض و دوگانگی مذهب و سکولاریسم در درون حاکمیت دچار بحران هویت شده بود، مانند تعطیلی بسیاری مراسمات مذهبی و عزاداری از طرفی و گنجاندن دروس قرآنی در برنامه درسی مدارس و مکتب خانه ها از طرف دیگر در زمان رضا شاه، یا زندانی و تحت تعقیب بودن افرادی همچون شهید باهنر و شهید بهشتی در زمان پهلوی دوم بعلت انتشار مقالات و نوشته های اعتقادی از طرفی و سپردن تهیه محتوای کتاب های دینی مدارس به همین افراد از طرف دیگر که اتفاقاً زمینه ای برای آشنایی نوجوانان با مفاهیم دینی شده بود.

کوشکی شکاف عمیق اقتصادی در جامعه، واردات کالاهای مصرفی و برخورداری نزدیکان و درباریان و مقامات حکومتی در رده های بالا از امکانات ملی و آموزش و ... و از طرفی و فقر و عقب ماندگی توده مردم را عامل دیگر سقوط پهلوی دانست و گفت: این در حالیست که بعنوان نمونه در همین دوران یک میلیارد دلار کمک بلاعوض به مصر می شود. سالانه تا یک میلیارد دلار به اردن به مدت ۴ سال داده می شود. همچنین وام یک میلیارد دلاری به فرانسه در دهه ۵۰، خرید سهام کلوپ در حال ورشکستگی آلمان و کمک به مراکش ۵۰تا۸۰میلیون دلاری در همین زمان اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه گفت: توسعه نامتوازن؛ عدم تامین و تجهیز زیرساخت های اصلی توسعه از دیگر عوامل بود. بعنوان نمونه فقط ۲۰۰کیلومتر بزرگراه در سال۵۷ وجود دارد و راه آهن کشور در زمان پهلوی دوم همان است که در دوره رضاشاه بود و با وجود شرکت ها و کارخانه های گوناگون به دلیل فراهم نبودن زیرساخت مناسب امکان بهره برداری از آنها جهت توسعه متوازن کشور وجود نداشت.

کوشکی با اشاره به اینکه با برچیده شدن نظام شاهنشاهی در کشور هنوز خوی ملوکانه در رگه هایی از حاکمیت دیده می شود، اظهار داشت: این مسئله در صورت عدم چاره جویی می تواند کشور را دچار مشکل کند.

وی گفت: جوانان و مجموعه های موفق و الگوبخشی وجود دارند که دریافته اند اولاً توسعه با پول ایجاد نمی شود بلکه با دانش و تولید فناوری می شود. بنابراین لازمه آن ارتباط زنده دانشگاه با صنعت و عدم اقتصاد دولتی و ملزم و مجبور کردن بدنه حاکمیت به استفاده از دانش کارشناسی و نظرات تخصصی نخبگان جامعه در حوزه های مختلف است.

کوشکی تصریح کرد: امروز دلایل و بینات واضحی هست که با وجود مشکلات متعدد می تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد و ما را به آینده امیدوار کند مانند خط شکنی بسیاری نخبگان در حوزه های مختلف علمی بدون اتکا به حمایت های حاکمیتی و مقاوم به سنگ اندازی های مرسوم. رشد و توسعه این تفکر با کارهای بزرگی که متکی به خودباوری بوده و انجام شده است به همراه توسعه رسانه های جسور که منجر به شفافیت عملکرد حاکمیت می شوند می تواند در زدودن عادات غلطی که مانع رشد و پیشرفت بوده است موثر باشد.

وی افزود: این کارها می تواند به تحقق یکی از مهمترین مطالبات انقلاب از مسئولان حکومتی منجر شودکه همان اقتدار و تسلیم ناپذیری در برابر بیگانه و تواضع و نرمی در داخل است.

کوشکی در ادامه با استناد به آیاتی از قرآن کریم که عموم مردم را مسئول ایجاد تحول در جامعه می داند به قطع امید از همه کاره دانستن حاکمیت در اداره مطلوب جوامع اشاره کرد و لایه های اصلی و تحول آفرین جامعه را نخبگان و افرادی از جامعه دانستند که با تحرک و پشتکار و خستگی ناپذیری دانست که به معنی واقعی کلمه موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور به حساب می آیند.

وی همچنین با اشاره به زمان بر بودن ایجاد بینش و نگرش تحولی غرب _فارغ از ارزش گذاری نتیجه آنها - تحولات مثبت ولو تدریجی را مهمتر از تغییرات دستوری و حاکمیتی بصورت ضربتی برشمرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه تهران دانشگاه دانش انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۵۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند

حجت‌الاسلام علی جعفری؛ معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور اظهار کرد: بیش از ۷ سال از دوره چهارم فعالیت سازمان روانشناسی به همت وزرا و نمایندگان بهداشت و علوم  می گذرد که ما  سعی کرده ایم تا بتوانیم کم و کاستی ها را جبران کنیم. به همین دلیل کلینیکی را برای به وجود آوردن نور امید و نشان دادن  مسیر درست زندگی افتتاح کردیم تا بتوانیم در راه فرهنگی قدم بر داریم. در کوتاه‌ترین زمان به کمک مسئولان ذی‌ربط می‌توانیم این کلینیک مشاوره‌ای را برای مددجویان کمیته‌امداد در ۳۱ استان ایجادکنیم.

وی افزود:در کلینیک تمام موارد زیر نظر خواهند بود، زیرا از فضای کاربری می‌خواهیم بیرون بیاییم و بتوانیم رصد دقیق داشته باشیم و متناسب با نیازهای خانوده مدد جویان زیرساخت‌های مشاوره‌ای در مناطق دورافتاده و محروم ایجاد کنیم. ما یک نهاد حمایتی هستیم که بتوانیم به تقویت و بالا بردن اعتماد به نفس مددجویان در زندگی و ایجاد اشتغال کمک کنیم. البته ناگفته نماند این خلاء وجود داشته که مجموعه مشاوره‌ای ما نیازمند  زیرساخت روانشناختی با سطح بالاتر  و تخصصی داشت. اما حالا  مراکزی با سطح بالاتر و تخصصی در سراسر کشور یعنی تمام  استان‌ها  ایجاد کرده‌ایم و بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی یا مشاوره در ادارات مشغول ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به مددجویان کمیته امداد هستند.

جعفری تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده؛ حدود ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی و نیازمند دریافت خدمات روانشناسی هستند، اما به این معنا نیست که آن‌ها اختلالات روانی دارند، چون مسائل روانشناختی همه حوزه‌های روان را پوشش می‌دهند.

او گفت: جامعه هدفی که ما داریم در کمیته امداد افرادی هستند که بی چون و چرا در راستای کمک به مردم می کوشند در گذشته خدمات کمیته امداد بیشتر در حوزه معیشتی بود ولی یکی از خدمات ارزشمند که در سال های اخیر شاهد تحول جدی در این حوزه هستیم، همین خدمات فرهنگی است. ما به کمک روان درمانی حتی توانستیم بسیاری از زندانیانی که حقیقت را بازگو نمی کردند تا کمکشان کنیم مسیر را هموار کردیم. می توان گفت حضور مشاوران متخصص در سراسر کشور می‌تواند کلید طلایی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی مردم باشد.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • تدوین الگوی توسعه زنجیره متانول هم‌زمان با اجرای مراحل تکمیلی طرح پتروشیمی دنا/ پیشروی با تکیه بر توان داخل
  • تبعات عدم توجه به مشکلات پزشکان در مناطق دورافتاده کشور
  • پیشرفت گام به گام هند در صنعت فضایی
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران