Web Analytics Made Easy - Statcounter

محافل عراقی با بحث نظارت بین المللی بر انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است در دهم اکتبر آینده برگزار شود، مخالف هستند و آن را زمینه ساز دخالت آمریکا در این فرایند سیاسی مهم عراق می‌دانند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «حامد عباس» نماینده وابسته به ائتلاف الفتح  در پارلمان عراق درباره نظارت خارجی بر انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق هشدار داد و آنرا زمینه ساز دخالت آمریکا دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: همه منتظر برگزاری انتخابات زودهنگام با نظارت دستگاه قضایی و با بهره‌گیری از تجارب عراقی برای دور نگه داشتن آن از تقلب هستند.

عباس تاکید کرد: بسیاری از گروه‌های سیاسی عراقی نگران این هستند که دخالت خارجی،زمینه تقلب و تغییر نتیجه انتخابات را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این نگرانی درباره دخالت در تشکیل کابینه عراق از سوی طرف‌های خارجی رخ دهد و ائتلاف بزرگ پارلمانی نادیده گرفته شود.

وی گفت: درخواست‌ها برای نظارت بین المللی بر انتخابات، حرف حقی است که از آن اراده باطل شده است. نظارت بین المللی به مفهوم دخالت در نتایج انتخابات یا سوق دادن این روند به سمت و سویی است که شورای امنیت به ویژه آمریکا بر عراق سلطه داشته باشد.

عراق تحت قیمومیت سازمان ملل نیست

از سوی دیگر «غضنفر البطیخ» از رهبران ائتلاف الفتح عراق هم گفت: سازمان ملل به طور فزاینده ای در امور داخلی عراق دخالت می‌کند و گویا که عراق تحت قیمومیت بین المللی است.

وی افزود: این دخالت مردود است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.

البطیخ گفت: ما فقط خواستار نظارت هستیم نه اینکه روند انتخابات از سوی سازمان ملل اداره شود.

وی افزود: روند انتخابات باید از سوی کمیساریای عالی انتخابات اداره شود نه سازمان ملل یا طرف بین المللی دیگر.

البطیخ تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که دخالت سازمان ملل یا طرف بین المللی دیگر در انتخابات عراق زمینه تقلب و دستکاری نتایج انتخابات را به دنبال داشته باشد.

ائتلاف دولت قانون: نظارت بر انتخابات ناقض حاکمیت ملی عراق است

«حیدر اللامی» از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق هم گفت: انتخابات موضوعی حاکمیتی و نظارت به مفهوم به چنگ انداختن بر عراق و نقض حاکمیت است که پذیرفتنی نیست.

اللامی تاکید کرد: هر  کس مخالفان نظارت بین المللی بر انتخابات را متهم به تداوم تقلب و دستکاری انتخابات می‌کند، متوهم است زیرا ما حامی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه هستیم.

از سوی دیگر «عبدالحسین الهنداوی» مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات گفت: نظارت بین المللی بر انتخابات به مفهوم اداره روند رای گیری نیست. این اقدامی متداول در همه جای دنیاست و عراق فقط خواستار نظارت است. موضع سازمان ملل و جامعه بین المللی در حمایت از برگزاری انتخابات شفاف است.

این در حالی است که قبلا «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق نظارت بین المللی برانتخابات را ناقض حاکمیت ملی این کشور توصیف کرده بود.

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق هم  با نظارت و دخالت بین المللی مخالفت کرده است.

مخالفت نوری المالکی با نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق

وی گفته بود: درباره دخالت در انتخابات هشدار می‌دهیم زیرا «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق بی‌طرفانه عمل نمی‌کند. ما مخالف نظارت خارجی بر انتخابات هستیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار عراق اخبار آمریکا اخبار عراق نظارت بین المللی بر انتخابات سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد

مدیر عامل نشر صاد گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، میرشمس الدین فلاح هاشمی؛ مدیرعامل نشر صاد درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته اشاره کرد: معتقدم به جز ایام کرونا و ایام خاص، نمایشگاه کتاب به نوعی کارناوال شادی است و می‌توان آن را بهار کتاب تلقی کرد. این شور و نشاط و هیجان میان ناشران، نویسندگان و مخاطبان (کودک و نوجوان و بزرگسال) در همه غرفه‌ها دیدنی است و به ضرس قاطع می‌توان گفت، نمی‌توان در جای دیگر آن را سراغ داشت. با وجود نمایشگاه‌های استانی، اما نمایشگاه کتاب تهران همواره از جمله رویداد‌های مهم فرهنگی و ادبی و علمی کشور است و حس بسیار زیبایی میان مردم ایجاد می‌کنند و این شلوغی و این شور مردم نسبت به کتاب علی‌رغم مشکلات اقتصادی و گرانی کتاب، ستودنی است.

وی افزود: من تجربه حضور در نمایشگاه کتاب استانبول را نیز دارم و باید بگویم با نمایشگاه کتاب تهران قابل مقایسه نیست و اگر هر کدام از کتاب‌دوستان کشور‌های همسایه سری به نمایشگاه کتاب ایران بزنند واقعاً شگفت‌زده خواهند شد.

فلاح هاشمی ادامه داد: پس نمایشگاه کتاب ما نسبت به نمایشگاه‌های کتاب کشور‌های دیگر مانند ترکیه برتر است و این جمله را که مطالعه کمتر شده، نقض می‌کند چرا که مطالعه همواره بوده است. شاید که قدرت خرید مردم کمتر شده باشد، ولی کتاب همیشه جایگاه خودش را داشته است.

وی درباره استقال مخاطبان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مردم هیچگاه با کتاب و کتابخوانی قهر نبوده‌اند. اگر کتاب، کتاب خوبی باشد از زیر سنگ هم که شده باشد، مردم آن را تهیه کرده و مطالعه می‌کنند و به دستش می‌آورند حتی اگر دست دوم باشد.

مدیرعامل نشر صاد اضافه کرد: در همین ایام نیز شاهد هستم کتاب‌های خوب دست به دست می‌شوند و به خاطر قیمت‌شان نوبتی خوانده می‌شوند و ناشران بعضاً کتاب‌های پرفروشی دارند، بنابراین مردم با کتابِ خوب همواره در آشتی هستند.

وی افزود: ناگفته نماند که کتاب‌های خوبی نیز داریم، ولی در مقایسه با کتاب‌های سال‌های گذشته به خصوص در زمینه علوم انسانی و تألیفی کمی افول داشته‌ایم که این برمی‌گردد به مدل آموزش در دانشگاه‌ها.

فلاح هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر نمایشگاه تبدیل به یک سوژه جهت گردشگری ادبی شود چه اتفاقی برای صنعت نشر رخ می‌دهد، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و تقریباً افتاده است، ولی باید تمامی ارگان‌های ذی‌ربط به میدان بیایند، از شهرداری گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌هایی که در این فضا فعالیت می‌کنند. باید فضا را برای بهار کتاب ایران مهیا کرد تا کسی که از شهرستان می‌آید و چند روز در تهران مقیم می‌شود یا حداقل از صبح تا غروب می‌آید و در نمایشگاه حضور دارد برایش یک خاطره به یادماندنی خلق شود. یعنی از موارد تفریحی گرفته تا مدل عرضه و معرفی کتاب، فکر شده باشد. نمایشگاه کتاب این ظرفیت را دارد. حتی قهرمان کتاب‌ها این ظرفیت را دارند تا از این فرصت استفاده و گردشگر خارجی را جذب این اتفاق سالانه کنیم.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • رئیسی: مردم در اجرا و نظارت بر انتخابات دخیل هستند
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام    
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد
  • ◄ زمان افتتاح فرودگاه کربلا اعلام شد!
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید