Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم طرح‌های توسعه‌ای به طرح "سامانه شبیه‌ساز نرم افزاری ماهواره" و رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی به طرح "طراحی و ساخت سکوی آزمون موتور‌های سوخت جامد (ارتفاع بالا) " اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزاری ادامه داد: این سامانه نرم‌افزاری، پلتفرم ماهواره و محموله تصویربرداری است که مبتنی بر پلاگین در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران توسعه یافته‌است. این سامانه، امکان توسعه نرم ‎افزار زیرسیستم‌های ماهواره و نیز صحه‌گذای و اعتبارسنجی آن‌ها را با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و قابلیت اطمینان بهتر برای توسعه‎‌دهندگان فراهم می‌سازد. همچنین امکان استفاده از این سامانه در عملیات زمینی به منظور آموزش تیم شبیه‌سازی عملیات پرواز و ارزیابی سناریو‌های مأموریت قبل از اجرای واقعی آن‌ها وجود دارد.

او افزود: علاوه بر امکان توسعه زیرسیستم‌های پلتفرم ماهواره، می‌توان با وارد کردن پارامتر‌های محموله تصویربرداری آن را در تعامل با محیط فضا و سایر زیرسیستم‌های ماهواره مورد ارزیابی و صحه‌گذاری قرار داد.

صمیمی در خصوص قابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم این سامانه تصریح کرد: از ویژگی‌های مهم این سامانه می‌توان مستقل بودن از مأموریت و کلاس ماهواره‌ها، قابلیت مقیاس‌پذیری، قابلیت اجرای نرم‌افزار اجرایی برد کامپیوتر، قابلیت‌های سیستمی مانند سامانه بصری، محموله تصویربرداری، محیط فضا و امکان اتصال به مرکز کنترل زمینی، کاربرد چندمنظوره شامل توسعه نرم‌افزار، تست‌های کارکردی، عملیات زمینی (آموزش/ تحلیل) و ارزیابی محموله تصویربرداری و نیز دارای قابلیت اتصال و توسعه به مدل سخت‌‎افزار در حلقه (HIL) برشمرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران  در خصوص سکوی آزمون موتور‌های سوخت جامد (ارتفاع بالا) بیان کرد: طراحی و ساخت این سکو به منظور تست زمینی موتور‌های سوخت جامد با نسبت انبساط بالا صورت گرفته است. در این طرح که در انحصار تعداد محدودی از کشور‌های پیشرو در صنعت فضایی است، از انرژی جنبشی گاز‌های حاصل از احتراق خود موتور برای ایجاد و حفظ شرایط خلاء در محفظه تست موتور استفاده می‌شود.

او ادامه داد: به منظور توسعه این فناوری در داخل کشور و با توجه به لزوم انجام تست‌های دقیق در پروژه‌های فضایی و نیز کمبود مراجع در زمینه تست موتور‌های سوخت جامد؛ پژوهش‌های گسترده‌ای در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی در طراحی و تحلیل عملکرد شبیه ساز ارتفاع بالا برای این نوع موتورها، طراحی و تحلیل سیستم خنک‌کاری بدنه فلزی دیفیوزر با روش اسپری آب و تدوین عملیات مهندسی دقیق در ساخت و اجرای این تست‌ها انجام شده و اعتبارسنجی و تکرارپذیری سیستم ساخته شده با تست موتور‌های سوخت جامد آرش ۲۴ و آرش ۲۰ با موفقیت کامل انجام شد.

 صمیمی در  پایان تاکید کرد: این اقدام برای اولین بار در کشور انجام شده و سیستم ساخته شده نسبت به نمونه خارجی دارای نوآوری قابل توجهی است.

بیشتر بخوانید

بررسی پیشرفت سامانه‌های حمل و نقل فضایی ساخت کشور

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پژوهشگاه فضایی پلتفرم ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران موتور های سوخت جامد محموله تصویربرداری نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی