Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:15:09 GMT

دو راهی اتحادیه اروپا در روابط با مسکو

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۱۲۰۰

دو راهی اتحادیه اروپا در روابط با مسکو

به گزارش ایرنا، ماجرای مسمومیت الکسی ناوالنی چهره سرشناس مخالف دولت ولادیمیر پوتین و بازداشت او روابط مسکو و بروکسل را باردیگر به پایین ترین حد رسانده است. اروپا مایل است تا حداقلٍ روابط با روسیه را حفظ کند و به همین خاطر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته راهی مسکو شد تا شکاف میان دو طرف را ترمیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته زخم این رابطه عمیقتر از آن است که با انجام سفر بورل بازسازی شود. پیشتر هم تلاش‌هایی رسمی و پشت پرده برای بازسازی رابطه دو طرف صورت گرفته بود که چندان با اقبال روبه رو  نشد. حتی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز عطش بهبود روابط  بین اتحادیه اروپا و دولت مسکو را کم نکرد و دو سال بعد اتحادیه طرح پنج‌گانه خود را برای همکاری گزینشی با روسیه ارائه کرد. تابستان سال ۲۰۱۹ نیز امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هم سعی کرد تا روابط با روسیه را ترمیم کند اما با شکست روبه رو شد.

علت اصلی این چرخه معیوب را می‌توان در بستر طرز فکر دو طرف برای بازسازی این رابطه جویا شد. در حالی که بلوک غرب بر امتیاز دهی دو طرف برای حل این مناقشه اصرار دارد اما مسکو معتقد است که در دهه ۹۰ میلادی و پس از پایان جنگ سرد به اندازه کافی به غرب امتیاز داده و اینک نوبت به طرف مقابل رسیده است.

روسیه چندان تمایلی به حفظ شرایط استراتژیک موجود ندارد و مایل است که نفوذ خود تا همسایگی اتحادیه اروپا دوباره گسترش دهد. این درحالیست که اروپا سیاست‌ خارجی روسیه را مزاحم اهداف استراتژیک خود می‌داند و با ابزار تحریم  تلاش بر عقب راندن مسکو کرده است، اما از بازسازی روابط با این کشور هم غفلت نکرده است. در واقع چیزی شبیه به پس زدن با دست و با پا پس کشیدن. به همین دلیل است که از نظر روسیه، موضع غرب به تدریج در حال نرم شدن است.

جوسپ بورل پنجشنبه گذشته راهی مسکو شد تا با مقام های روسیه در جهت ترمیم اختلاف های گذشته و چرخشی تازه در روابط دو طرف دیدار و مذاکره کند. این سفر همچنین از آن جهت برای اتحادیه اروپا مهم بود که بد عهدی شرکت های تولیدی انگلیسی و آمریکایی واکسن کرونا، گزینه‌های زیادی را برای رهبران اروپایی به منظور جبران کمبود واکسن باقی نگذاشته است.  

بورل در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طیف مختلفی از اهداف مشترک دو طرف، از جمله مقابله با همه‌گیری کرونا را  زمینه‌ای مناسب برای همکاریهای دو جانبه عنوان کرد. وی با بیان اینکه واکسن اسپوتیک وی روسیه دستاورد مفیدی برای همه بشریت است، ابراز امیدواری کرد که این محصول بتواند مجوز آژانس دارویی اروپا را کسب کند.

او در عین حال درخواست آزادی ناوالنی و همچنین آغاز تحقیق در مورد مسمومیت وی را تکرار کرد و گفت: "در حالی که اتحادیه اروپا کاملا به حق حاکمیت روسیه احترام می‌گذارد، اما مسائل مربوط به حکومت قانون را هم در نظر می‌گیرد. رعایت حقوق بشر، جامعه مدنی و آزادی سیاسی برای آینده مشترک ما جنبه اساسی دارد."

وزیر امور خارجه روسیه هم درباره عواقب غیرقابل پیش‌بینی وخامت روابط  دو طرف هشدار داد و گفت: "روابط ما در بهترین وضعیت نیست که از جمله به دلیل تحریم‌های یک‌طرفه و نامشروعی است که اتحادیه اروپا به بهانه‌های مجعول علیه روسیه اعمال می‌کند".

ساعاتی بعد وزارت امور خارجه روسیه دیپلمات های سوئد، لهستان و آلمان را بخاطر شرکت در اعتراض های  ضد دولتی هفته‌های اخیر عنصر نامطلوب خواند که باید خاک این کشور را ترک کنند. اقدامی که از نظر کارشناسان نسخه سفر بورل را زودتر از بازگشت او به بروکسل پیچید. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان این سفر، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اخراج سه دیپلمات اروپایی نشان داد که روسیه نمی خواهد از فرصت گفتمان سازنده با اتحادیه اروپا استفاده کند. وی  به تصمیم های  پیش روی اروپایی ها اشاره کرد و ادامه داد که کشورهای عضو در مورد گام های بعدی تصمیم خواهند گرفت.

اشاره وی به اختلاف نظرها در میان کشورهای اروپایی در خصوص نحوه واکنش به رفتار اخیر مسکو است. فرانسه و آلمان خواهان مذاکره با کرملین شدند در حالیکه دیگر کشورها از موضع سختگیرانه تر حمایت می‌کنند. بورل سفر خود به مسکو را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت که وی با نگرانی های عمیق به بروکسل بازگشته است.

وی  توضیح داد که به نظر می رسد که روسیه به تدریج اتصال خود را اروپا را قطع می کند و به ارزش های دموکراتیک به عنوان یک تهدید خارجی نگاه می کند.

مسئول سیاست خارجی اروپا جزئیات سفر خود را برای وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۲۲ فوریه (۴ اسفند) تشریح خواهد کرد و رهبران اتحادیه اروپا در مورد روابط با مسکو در یک نشست در ماه مارس گفت و گو خواهند کرد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شانسی برای بهبود روابط بروکسل و مسکو

دکتر مارکوس پاپادوپلوس سردبیر نشریه «پلیتیکس فرست» معتقد است که انگلیس تاکنون مانع بهبود روابط اتحادیه اروپا با روسیه بوده است. از این منظر، «خروج این کشور از اتحادیه اروپا، شانس نسبتا کمی را به‌وجود آورده تا روابط اتحادیه با روسیه بهبود یابد»

وی در این باره به خبرنگار ایرنا در لندن افزود: زمانی که انگلیس عضو اتحادیه اروپا بود، دائما بروکسل را تحت فشار قرار می‌داد تا موضع سختگیرانه‌ای را در قبال مسکو اتخاذ کند. این در حالیست که انگلیس نقش لابی آمریکا در بروکسل را ایفا می‌کرد.

پاپادوپلوس توضیح داد که بخشی از تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه در سال ۲۰۱۴ در واکنش به ماجرای الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، «در نتیجه فشارهایی بود که انگلیس روی آلمان و فرانسه اعمال کرد.»

وی با بیان اینکه روابط اتحادیه اروپا و روسیه در سال‌های اخیر به دلیل مساله الکسی ناوالنی بدتر شده افزود: این وضع به نفع آمریکا و انگلیس است، نه اتحادیه اروپا. از این منظر می‌توان ادعا کرد که واشنگتن و لندن ماجرای ناوالنی را هدایت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که در روابط بروکسل و مسکو بهبودی حاصل نشود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد که آلمان و فرانسه موافق لغو تحریم‌های اروپا علیه روسیه هستند اما نفوذ آمریکا در قاره سبز آن‌ها فلج کرده است. این در حالیست که «کرملین نیز اصرار دارد اروپایی‌ها باید تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو کنند تا روابط بهبود یابد.»

برچسب‌ها شبه جزیره کریمه روسیه وزارت امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف اتحادیه اروپا کرملین جوسپ بورل ولادیمیر پوتین ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبه جزیره کریمه روسیه وزارت امور خارجه روسیه شبه جزیره کریمه روسیه وزارت امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف اتحادیه اروپا کرملین جوسپ بورل ولادیمیر پوتین ایالات متحده آمریکا امانوئل مکرون انگلستان اخبار کنکور اتحادیه اروپا امور خارجه دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

به گزارش جام جم آنلاین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که روسیه آماده گسترش همکاری‌ نظامی با ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز(جمعه) در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، گفت: ما آمادگی خود برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی-فنی را اعلام می‌کنیم.

تاکید شویگو بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران با وجود پابرجا بودن ادعای غرب درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین انجام شده است.

ایران ادعای عرضه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی با مسکو را در چارجوب روابط دفاعی دوجانبه با این کشور دانسته است.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که برای پیش بردن جنگ به تسلیحات و مهمات متحدان غربی خود متکی است، در این جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟