Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران طی سال‌های اخیر، سبب ایجاد رکود در صنعت ساختمان و افت مصرف سیم و کابل در سایر صنایع مصرفی نظیر برق و مخابرات و حمل و نقل شد. از آن رو که تقریبا تمامی مفتول تولید شده به منظور تولید سیم و کابل مصرف می‌شود؛ تقاضای این نیمه‌ساخته مسی در کشور افت پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایران یکی از کشور‌های بزرگ تولیدکننده مفتول مسی در خاورمیانه است. این کشور، به طور متوسط طی هشت سال گذشته، بالغ بر ۱۲۰ هزار تن مفتول مسی تولید کرده است. با این وجود، روند تولید این محصول مسی در این دوره، با نوساناتی همراه بود. حجم تولید تا پیش از سال ۱۳۹۱، سیر صعودی داشت و از سال ۱۳۹۱، همگام با آغاز دوره تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، کاهش ۲۲ درصدی داشت. در سال ۱۳۹۲، مجددا حجم تولید افزایش ۱۴ درصدی به خود دید؛ اما در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، تشدید تحریم‌ها با رکود در صنایع مصرف‌کننده نظیر ساختمان کاهش حجم تولید را به همراه آورد.

اما در سال‌های اخیر رشد صنعت و الکترونیک و نیز نیاز روزافزون صنایع نوین به فلز مس و آلیاژهای مسی، امر تولید محصولات بر پایه مس را در سطح جهان از اهمیت بالایی برخوردار کرده است. شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مسی در منطقه است.

در تیرماه ۱۳۵۱ شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان با هدف استخراج و فرآوری و تولید فلز مس تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که دربرگیرنده کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور است تغییر نام داد. ازجمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس در کشور، تولید و فروش محصولات غنی‌شده سنگ و فلز مس در همه بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس و انجام فعالیت‌های مرتبط در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

صنعت سیم و کابل کشور دارای پتانسیل‌های بالایی است، در حالی که بسیاری از کشور‌های همسایه از داشتن این صنعت محروم هستند و بازار‌های هدفی خوبی برای ایران محسوب می‌شوند.

به دنبال رشد صنعت و الکترونیک در کشور، متخصصان شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری، نخستین بار در کشور، خطوط ریخته گری آپ کست را راه اندازی وروانه بازار‌های داخلی و خارجی کردند.

طراحی و ساخت خط آپ کست (up cast) در چهارمحال و بختیاری

شرکت خدمات فنی و مهندسی کشور در شهرکرد به‌عنوان یک شرکت بین‌المللی در ایران و کشور‌های همسایه از سال ۱۳۹۴ در زمینه تولید خط آپ کست (up cast) و انواع ماشین آلات تخصصی تولید سیم و کابل فعالیت دارد.

حمیدرضا حیدری مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی شهرکرد گفت: با استفاده از این خطوط شمش کاتد در کوره‌های القایی ذوب می‌شود و توسط ریخته گری پیوسته به صورت عمودی به مفتول ۸ تا ۳۰ میلیمتری تبدیل می‌شود.

او اضافه کرد: سالیانه شش خط ریخته گری آپ کست در این شرکت فنی و مهندسی تولید می‌شود.

حیدری اظهار داشت: همچنین در این شرکت انواع ماشین آلات تخصصی سیم و کابل کشور شامل بانچر، اکسترودر و مفتول آلومینیوم تولید می‌شود.

حیدری افزود: دستگاه بانچر ضمن پروسه تولید سیم و کابل جهت بافتن رشته‌های تار مویی مسی و یا آلومینیمی به کار می‌رود.

او ادامه داد: ماشین اکسترودر از دستگاه‌های اصلی خط تولید سیم و کابل است که برای انجام کار روکش زنی مواد (PVC,PE,XLPE,HFFR) و پلاستیک و فوم بر روی مفتول مسی و آلومینیمی در ظرفیت تولید متفاوت، طراحی و به مشتریان عرضه می گردد.

سیامک حیدری مدیر تولید و صادرات شرکت افزود: در این شرکت ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

 او اضافه کرد: سالیانه ۷۰ نوع ماشین آلات تخصصی سیم و کابل کشور در این شرکت تولید می‌شود.

سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امروز مهمترین دغدغه مردم اشتغال است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور، چنانچه بتوانیم این مسئله را برای جوانان حل کنیم، بسیاری از مشکلات دیگر رفع می شود.

او اظهار داشت: این شرکت طراح و ارائه‌دهنده خدمات فنی و مهندسی در زمینه صنایع مس کشور و ماشین‌آلات سیم و کابل است.

رستمی گفت: درحال حاضر این واحد صنعتی ۹۰ درصد خطوط ریخته گری و ۲۰ درصد خطوط ماشین آلات کشور را تولید می‌کند.

ایران با وجود معادن مس و دسترسی به مواد اولیه و همچنین بازار بالقوه و پرپتانسیل صنعت سیم و کابل در منطقه می تواند روی درآمدزایی و توسعه این صنعت بسیار حساب و برنامه ریزی کند.

خانم مرادی مسئول خرید مواد اولیه شرکت ادامه داد: در تهیه مواد اولیه اصلی کمبودی نداریم و از نمونه‌های با کیفیت داخلی استفاده می‌کنیم و در راستای افزایش کیفیت محصول از به روزترین تجهیزات و دستگاه‌ها استفاده کرده‌ایم.

او با بیان اینکه کیفیت، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که مشتریان و مصرف‌کنندگان ما آن را مدنظر قرار می‌دهند، گفت: تولید محصول با کیفیت رمز توسعه پایدار و تضمین کننده بازار فروش، اشتغالزایی و چراغ راه جهش تولید است.

خانم مرادی اضافه کرد: توجه به کیفیت و قیمت می‌تواند در ترغیب جامعه به خرید کالای ایرانی و بی میلی مشتری به کالاهای وارداتی و جهش تولید مؤثر باشد.

سیامک حیدری مدیر تولید و صادرات شرکت گفت: نظارت دقیق بخش کنترل کیفیت در حین تولید و نیز پس از آن، تولید محصول با دوام و مستحکم این شرکت را تضمین می کند.

امروزه کیفیت کالاهای ایرانی به سطح بالایی رسیده است و به دلیل بالاترین سطح استاندارد محصولات، ما توانایی صادرات ماشین آلات سیم و کابل به کشورهای اروپایی را هم داریم.

او افزود: علاوه بر تأمین نیاز صنایع داخلی طی چند سال اخیر محصولاتمان را به کشورهای عراق، باکو، گرجستان و افغانستان صادر کردیم.

سیامک حیدری همچنین از تولید خط جدید دیگر در این شرکت خبر داد و گفت: خط سوم این شرکت شامل خط تولید سیم و کابل در این شرکت در حال ساخت است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تولیدکنندگان وظیفه و رسالت خود می‌دانند و به حوزه تولید و اشتغالزایی در جامعه کمک می‌کنند، اما باید سیاست‌های دولت به گونه‌ای باشد که تولید نسبت به دیگر بازارهای مالی مانند طلا و بورس صرفه اقتصادی داشته تا تولید کننده رغبت به حضور در عرصه تولید را داشته باشد.

گزارش از نگار شیخ پور

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماشین آلات سیم و کابل اخبار اقتصادی چهارمحال و بختیاری تولید سیم و کابل فنی و مهندسی ماشین آلات ریخته گری صنایع مس معادن مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۱۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی شورا‌ها باحضور استاندار  از ۱۲ دهیار، ۱۲ شورا و ۹ شهردار نمونه استان درمراسم روزملی شوراها و جشنواره استانی شهریار قدردانی شد.
علی محمدی مدیرکل دفتر امور شهری وشورا‌های استانداری استان انتخاب شهرداران و شورا‌های نمونه را درسه شاخصه پاسخگویی و درگاه‌های ارتباطی با مردم، ارزیابی عملکرد و بازرسی عنوان کرد وگفت: برخی شهرداری‌ها ازجمله شهرداری شهرکرد با موفقیت درسه شاخصه به طور همزمان شهرداری برتر استان برتر شد.
زاهدی مدیرکل دفتر امورروستایی وشورا‌های استانداری استان هم تعامل دوسویه، اقدامات عمرانی و توسعه روستا‌ها دربخش‌های مختلف را از مهمترین شاخص‌های انتخاب ۱۲ دهیاری نمونه دراستان دانست.
استاندار چهارمحال وبختیاری هم ثمره تعامل شورا‌های استان با مدیران دستگاه‌های اجرایی در پیگیری حل مشکلات استان، دو سفر رئیس جمهور در ۲ سال متوالی با دستاورد‌های بزرگ درتأمین آب شرب پایدار، توسعه راه‌ها و کشت گلخانه‌ای دربخش کشاورزی دانست.
غلامعلی حیدری مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع معارضات اجتماعی را مهمترین راهبرد شورا‌های شهری وروستایی برای توسعه استان درسال جاری برشمرد.
منتخب مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار وکوهرنگ درمجلس دوازدهم هم مبدا توسعه را روستا دانست و گفت: می‌توان با ابتکار عمل وفرهنگ سازی مشارکت مردم بویژه روستائیان را درهمه طرح‌های توسعه‌ای کلید زد ونتیجه آن قطعاً به توسعه همه جانبه منجر می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • بی نیازی کشور به واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو با میدان داری چهارمحال و بختیاری
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • قطع واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو به کشور
  • نصب حدود ۴ هزار علمک جدید گاز در چهارمحال و بختیاری
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تجلیل از شهرداران، شورا‌ها و دهیاران نمونه چهارمحال و بختیاری
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • از ظرفیت شوراها برای پیشرفت چهارمحال و بختیاری استفاده شود
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران