Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، دولت هلند توصیه‌های شورای فرهنگ این کشور در خصوص به رسمیت شناختن و جبران بی‌عدالتی ناشی از غارت میراث فرهنگی سرزمین‌های مستعمره را سرلوحه کار خود قرار داده و طرحی جدید برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار به کشورهای مبدا تصویب کرد.

این شورا سال گذشته میلادی توصیه کرده بود موزه‌ها علاوه بر ادعاها در خصوص بازگرداندن غنائم، درخواست‌ها برای تحویل عتیقه‌جاتی که برای کشور مبدا اهمیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی دارند را نیز در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   

اینگرید ون انگلسوشون وزیر آموزش، فرهنگ و علوم هلند با اشاره به تصویب این طرح گفت: باید در مورد مجموعه‌های متعلق به دوران استعمار حساسیت به خرج دهیم. در کلکسیون دولتی هلند جایی برای میراث فرهنگی دزدی وجود ندارد. 

مصوباتی که این وزارتخانه مقدمات اجرایشان را فراهم می‌کند عبارتند از: تشکیل یک کمیته ارزیابی مستقل برای رسیدگی به ادعاها و بررسی گزارش‌های منتشر شده درباره مبدا واقعی قطعه‌های میراثی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مجموعه‌های متعلق به دوران استعمار با همکاری اندونزی، سورینام و مستعمرات هلند در کارائیب، اتخاذ سیاستی برای بازگشت بی‌قید و شرط اشیای غارت شده از مستعمرات هلند و تعهد به سنجش منافع طرفین در مورد آیتم‌هایی که از مستعمرات دیگر کشورها به غارت رفته‌اند یا آیتم‌هایی که برای کشورهای مبدا اهمیت فرهنگی خاصی دارند، صرف‌نظر از آن که دزدی بودن آنها ثابت شده باشد یا نه.

هلند از آغاز قرن هفدهم در آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی مستعمراتی داشت و در برخی مناطق بیش از چهار قرن به حضورش ادامه داد، روزگاری که شورای فرهنگ هلند از آن با عنوان دوران بهره‌کشی، خشونت، نژادپرستی و ظلم یاد می‌کند. موزه ملی فرهنگ‌های جهانی هلند به عنوان یکی از اولین موزه‌های اروپا که ساختارها و شیوه‌هایی را برای بازگرداندن غنائم دوران استعمار ایجاد کرد، تخمین می زند حدود ۴۰ درصد از ۴۵۰ هزار شیء این موزه از کشورهای مستعمره به غنیمت گرفته شده باشند.

به گزارش ایرنا، چندی پیش شورای فرهنگ هلند در گزارشی با اشاره به موج غارت میراث فرهنگی در دوران استعمار، به بی‌عدالتی تاریخی هلند در حق سرزمین‌های مستعمره اذعان کرد و خواستار جبران آن شد. از میان اشیایی که این شورا در گزارش خود به آنها اشاره کرده می‌توان از یک الماس ۷۰ قیراطی متعلق به پادشاه بانجارماسین (Banjarmasin) نام برد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی پس از فتح سرزمینش، که امروزه بخشی از کشور اندونزی است، به دست نیروهای استعمارگر هلندی افتاد. این الماس در موزه ملی آمستردام به نمایش گذاشته شده است.

گونسالوز-هو کانگ یو (Gonçalves-Ho Kang You) نویسنده گزارش شورای فرهنگ هلند بدون نام بردن از انگلیس گفت ایجاد یک کمیته مستقل برای اجرای چنین سیستمی می‌تواند الهام‌بخش سایر کشورهایی باشد که با درخواستها برای بازگرداندن آثار هنری به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار روبرو هستند.

به گفته وی، برگرداندن آثار تاریخی به کشورهایی که محق آن هستند، لزوما مانعی برای نمایش این آثار در موزه‌های اروپایی نیست زیرا گزینه قرض گرفتن وجود دارد.

این روزها بحث بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا، داغ است. کشور انگلیس با درخواستها برای بازگرداندن عتیقه‌جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه‌روست که از جمله مهمترین آنها می‌توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره کرد. در موزه‌های بلژیک و اتریش نیز ده‌ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارد.

برچسب‌ها هلند دوره استعماری استعمار سورینام یونان بلژیک نیجریه میراث فرهنگی تاریخ اندونزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هلند دوره استعماری استعمار هلند دوره استعماری استعمار سورینام یونان بلژیک نیجریه میراث فرهنگی تاریخ اندونزی اخبار کنکور غنیمت گرفته شده برای بازگرداندن دوران استعمار میراث فرهنگی دوره استعمار کشورهای مبدا شورای فرهنگ موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۱۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم

  به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، عبدالمجید شاکری گفت: همه معلمان، آموزگاران و اساتید دانشگاه روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با ارائه کارت شناسایی می‌توانند از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی فرهنگی مشارکت‌کننده در این طرح، به صورت رایگان یا با تخفیفات ویژه بازدید کنند.   معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: بازدید از خانه لاریها، زندان اسکندر، نارین قلعه و باغ جهانی پهلوان پور مهریز در این روز برای فرهنگیان رایگان است، همچنین باغ جهانی دولت‌آباد و موزه آب با ۵۰ درصد تخفیف، قنات جهانی زارچ و موزه اسناد و نسخ مهربان پولادی با ۶۰ درصد تخفیف، موزه دیدنی‌های یزد با ۴۰ درصد تخفیف و موزه نور و روشنایی با ۸۰ درصد تخفیف در این طرح مشارکت دارند.   وی گفت: این طرح در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان با ارائه کارت شناسایی معتبر به همراه ۴ نفر از اعضای خانواده در نظر گرفته‌شده است.   در تقویم رسمی کشور ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نام‌گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا