Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- طرح مزین به شهید حاج قاسم سلیمانی که اوایل آذرماه تاکنون در استان و کشور جریان دارد بیماری را در سخت‌ترین موج خطرناک کرونایی کاهش داد همان‌طور که خود سردار امنیت کشور را در منطقه تضمین کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، در عصر ارتباطات و فناوری چندی نگذشت که یک ویروس بسیار ریز و موزی همه معادلات دنیا را به هم‌ریخت و بر حوزه‌های مختلف زندگی بشری از اجتماعی ؛اقتصادی و سیاست گرفته تا آموزش و مدیریت همه را به هم‌ریخت گردشگری و صنعت جهانگردی کشورها را نیمه‌جان و اقتصاد کشورهای غول‌پیکر و مدعی جهان را آشفته کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان ایران اسلامی که بیش از بحران کرونا درگیر جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه‌ای بود و تحریم دشمن گلوی اقتصادش را فشرده ناگهان بحران کرونا هم به بحران اقتصادی آن اضافه شد دشمن ملت بزرگ ایران را از خرید تحریم دارویی و پزشکی موردنیاز خود محروم کرد به عبارتی تحریم اقتصادی و پزشکی هر دو عرصه را بر ملت ما تنگ کرد اگر انسجام؛ هم‌دلی بین گروه‌های جهادی و ملت و مسئولان و در کنار آن جهاد بی‌مانند کادر درمان نبود بحران کرونا به فاجعه  بزرگی تبدیل می‌شد.

فرماندار کاشان: بیم گسترش بیماری کرونا وجود داردطلاب جهادی فعال در عرصه مقابله با کرونا در قم تجلیل شدندواکسیناسیون کرونا اجباری نیست/ تزریق واکسن کرونا به یک میلیون و 300 هزار نفر تا پایان سال جار

در کنار این اتحاد و انسجام و هم‌چنین هم‌دلی‌ها محدودیت‌هایی از سوی ستاد مقابله با کرونا اعمال شد که در مدت‌زمان اندکی در بحبوحه این بحران توانستیم بر این بحران پیروز شویم ولی دیری نگذشت که غفلت برخی از پروتکل‌های بهداشتی و قدم به‌سوی عادی انگاری قم را وارد موج‌های سخت‌تری کرد.

با موج‌سواری و تغییر مدل‌های این ویروس کشور وارد موج جدیدی شد که به‌مراتب خطرناک‌تر از موج اول بود آمار مرگ‌ومیرها را افزایش و بیماران کرونایی را روانه بیمارستان‌ها کرد لذا با توجه به این‌که به نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها نزدیک می‌شدیم وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا طرحی مزین به سردار دل‌ها را باهدف شناسایی بیماران و ناقلان بیماری در دل محله‌ها اجرا کند.

پیش‌بینی می‌شد که باگذشت حداقل سه ماه از اجرای این طرح مرگ‌ومیرها تا 40 درصد و بیماران کرونایی هم تا 50 درصد کاهش یابد اما به برکت نام شهید حاج قاسم سلیمانی و در کنار اعمال محدودیت‌های کرونایی باگذشت دو ماه از اجرای این طرح 77 درصد درزمینهٔ کاهش آمار بیماران ومرگ ومیرها که اعداد آن تأمل‌برانگیز بود تا صدرصد کاهش داد.

این آمارها را اگر بیشتر موردتوجه قرار دهیم آدمی را یاد آن لحظه‌ای می‌اندازد که داعش ویروس خطرناکی که دست‌ساخته آمریکا برای ضربه به امنیت و اقتدار کشور بود وارد منطقه شد درست نیمی از شهرهای عراق و سوریه در دست داعش اشغال شد اگر تدبیر و نقش سردار دل‌ها در جبهه مقاومت نبود اکنون مجبور بودیم در دل خاک میهن با ترسناک‌ترین گروه تروریستی داعش بجنگیم.

 زمانی که آمریکا گفته بود برای قطع دست داعش نیاز به چندین سال جنگ دارد شهید حاج قاسم در زمان اندکی ویروس داعش را با ذلت هرچه‌تمام‌تر از منطقه دور کرد حال طرح مزین به این سردار درست درزمانی که کرونا در حال موج‌سواری بود اجرای این طرح در کنار محدودیت‌ها و مصوبات خوب ستاد و تلاش مجاهدان سلامت اکنون شاهد بهبود وضعیت در کشور و استان هستیم.. .

اهداف بلندمدت طرح مزین به شهید سلیمانی

رئیس مرکز بهداشت استان قم که معاون قرارگاه شهید قاسم سلیمانی در شهرستان قم می‌باشد در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار تسنیم ضمن معرفی این طرح می‌گوید: طرح مزین به شهید قاسم سلیمانی که اوایل آذرماه طرحی کشوری باهدف بسیج خانواده و محله محور کنترل بیماری کووید 19 برنامه‌ریزی شد از سوی وزرت بهداشت و به نام شهید سلیمانی هم مزین گردید.

سیامک محبی بیان می‌کند: مبنای اساسی این طرح جلب مشارکت آحاد جامعه است و مدریت بیماری را در سطح محله‌ها  منتقل شود اهداف مدیریت بیماری از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره‌گیری از مشارکت نیروهای بسیجی و داوطلب مردمی است .

به گفته وی ؛ ما در این طرح 4 هدف اختصاصی را مدنظر دارد که نخستین آن قطع زنجیره ویروس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ره‌گیری و رصد فعال حداقل  80 درصد تا یک ماه و 90 درصد در 3 ماه از اجرای طرح هم‌چنین کاهش بستری حداقل به میزان 30 درصد در یک ماه اول و 50 درصد تا سه ماه و علاوه برآن کاهش موارد مرگ‌ومیر حداقل به میزان 10 درصد در طول یک ماه بعد از اجرای طرح و هم‌چنین 40 درصد در 3 ماه بعد از اجرای طرح به همراه پوشش حمایتی افراد در معرض خطر به مدت یک ماه تا 50 درصد و 90 درصد در3 ماه از آغاز طرح خواهد بود.

آثار وبرکات طرح شهید قاسم سلیمانی در قم

محبی می‌افزاید: مهم‌ترین شاخص‌هایی که به مدت دو ماه از اجرای این طرح به‌دست‌آمده است را می‌توان به کاهش آمار بسترها و کاهش مرگ‌ومیرها در استان نام برد ازجمله این‌که با توجه به‌پیش بینی که صورت گرفته بود در یک‌زمان بندی یک‌ماهه و سه‌ماهه ما به شاخص‌های بالاتری بیش ازآنچه که پیش‌بینی کرده بودیم رسیدیم.

وی بیان می‌کند: درزمینهٔ آمار مرگ‌ومیر؛ باگذشت دوماه  در حال حاضر به صدرصد از اهداف خود رسیدیم درحالی‌که آمار مرگ‌ومیر انتظار می‌رود تا 10 درصد در طول مدت یک ماه و هم‌چنین 3 ماه 40 درصد کاهش یابد ما در این شاخص به صدرصد از اهداف خود دست‌یافتیم و میزان موارد فوتی ما تا صد در درصد کاهش یافت حتی درزمینهٔ موارد فوتی افراد مشکوک به کرونا هم به صدرصد اهداف خود ختم به خیر شده است.

وی در ادامه عنوان می‌کند: درزمینهٔ کاهش موارد بستری هم که قرار بود در مدت یک ماه 30 درصد و در بازده زمانی 3 ماهه 50 درصد کاهش یابد اکنون بعد از دو ماه از اجرای این طرح تا 77 درصد به اهداف خود رسیدیم و پوشش حمایتی که جزو اهداف مابعد از دوماه گروه‌های در معرض خطر شناسایی شد تحت پوشش حمایتی ما قرارگرفته‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم اظهار می‌کند: شاید هم چنان خانواده‌هایی هم باشند که هنوز شناسایی نشده‌اند که با مرور زمان با کمک سفیران سلامت خانواده محلات شناسایی و تحت پوشش حمایتی قرار خواهند گرفت.

همکاری بسیج و سپاه و سفیران سلامت در اجرای طرح شهید سلیمانی

رئیس مرکز بهداشت در ادامه گفت گوی خود با اشاره به نحوه اجرای این طرح می‌گوید: برای اجرای این طرح در سطح استان‌ها قرارگاه استانی داریم که استاندار رئیس قرارگاه و فرمانده سپاه هم معاونت عملیاتی این قرارگاه و هم‌چنین رئیس دانشگاه معاونت فنی قرارگاه انتخاب و دستگاه‌های ذیربط هم عضو قرارگاه هستند

محبی عنوان کرد: در سطح شهرستان‌ها هم قرارگاه شهرستانی داریم که فرمانده این قرارگاه فرماندار و فرمانده بسیج در شهرستان قم معاون عملیاتی و معاون بهداشتی معاون قرارگاه هستند قرارگاه 4 کمیته دارد شامل ؛ کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی؛کمیته ره‌گیری و مراقبت کمیته پایش و نظارت و کمیته مراقبتی قرنطینه خانگی و غیر خانگی دارد.

وی اظهار داشت: 88 پایگاه سلامت در سطح شهر قم برای اجرای این طرح انتخاب‌شده‌اند علاوه بر داوطلبان مردمی و بسیج و سپاه و هم‌چنین کارشناسان مرکز بهداشت سفیران سلامت دردل محله‌ها در اجرای این طرح همکاری دارند

نظارت و مراقبت از 5 گروه پرخطر و آسیب‌پذیر

معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار تسنیم گفت: در قدم اول مراکز جامع سلامت 5 گروه آسیب‌پذیر را اطلاعات مدنظر آن‌ها گردآوری کرده و در ادامه به آن‌ها خدمات ارائه خواهند داد این 5 گروه شامل؛ زنان باردار؛سالمندان بالای 60 سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و هم‌چنین افرادی که تست «پی آر؛ سی » آن‌ها مثبت و افرادی که در تماس با افراد و بیمارانی که کرونا دارند خواهد بود.

محبی افزود: تمام این 5 گروه از سوی مراقبین سلامت مرکز بهداشت به‌طور هفتگی با تماس تلفنی مراقبت می‌شوند اما اگر خانواده‌ای به دلیلی تماس تلفنی با آن‌ها برقرار نشود از طریق تیم مراقبتی متشکل از نیروهای بسیجی و داوطلبین مردمی و مراقبین سلامت به درب خانه آن‌ها رفته  و با برقراری ارتباط اطلاعات تکمیلی را گرفته و روند درمان را ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: تیم‌هایی  هم داریم که برای افرادی که تست آن‌ها در مراکز 9 گانه و منتخب کرونا مثبت شده پیگیری فعالیت روزانه این اشخاص خواهند شد هم‌چنین روزانه موارد مثبت کرونا در این مراکز گرفته خواهد شد و با تماس با خانواده بیمار کرونایی آموزش‌های لازم را به آن‌ها داده می‌شود هم‌چنین در این طرح افراد در تماس با بیمارانی که تست کرونای آن‌ها مثبت است در خانه و یا محل کار تست‌ها سریع گرفته و نتیجه بعد از نیم ساعت به فرد ارائه می‌شود.

شناسایی خانوارهای آسیب‌پذیر و سالمندان

به گفته رئیس مرکز بهداشت؛ در این میان خانواده‌های آسیب‌پذیر سالمندان و نیازمند شناسایی به تیم حمایتی بسیج معرفی می‌شوند و نسبت به تأمین مایحتاج آن‌ها و رفع نیاز طبق دستورالعمل‌ها برنامه‌ریزی می‌شود هم‌چنین قرنطینه معکوس به این معنی که  اجازه ندهیم این افراد آسیب‌پذیر برای خرید مایحتاج از منزل خارج شوند اجرا می‌شود.

محبی افزود:  10 تیم مراقبت در منزل در دل شهرها و 14 مراقبت در منزل در روستاها فعالیت دارند  این تیم‌ها برای افرادی که تست آن‌ها مثبت شده  این تیم‌ها فعالیت دارند و یا خانواده‌ای که کرونا نگرفته‌اند ولی نیاز به خدمات درمانی اولیه دارند خدماتی را ارائه کرده و اگر نیاز به خدمات تخصصی‌تر داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع  خواهند شد.

طرح شهید سلیمانی تا ریشه‌کنی و آمدن واکسن کرونا ادامه دارد

رئیس مرکز بهداشت استان در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم که آیا با بهبود شرایط و تغییر رنگ این طرح ادامه خواهد داشت یا خیر؟ بیان کرد: این طرح ارتباطی با شرایط و تغییر رنگ استان ندارد در همه شرایط و رنگ‌ها اجرا می‌شود تنها چیزی که تأثیر دارد شدت و ضعف خدمات و باری که به تیم‌های حمایتی و مراقبتی وارد می‌شود.

محبی افزود:  هرچه تعداد مرگ‌ومیر و بستری کمتر شود فرصت ارائه خدمات به سایر افراد بیشتر خواهد شد در وضعیت قرمز خدمات به افراد پرخطر متمرکز خواهد شد این طرح تا پایان اسفند اجرا و احتمالاً تا کشف واکسن برای بیماری ادامه داشته باشد.

به گفته وی، در این طرح بر همه محله‌های قم تمرکز چه مناطق شهری و چه روستایی تحت پوشش طرح شهید سلیمانی هستند اما در مرحله اول برای شروع اولویت ما مناطق قرمز و مناطق حاشیه اکنون باگذشت زمان همه محلات و مناطق بر اساس پایگاه‌های بسیج تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی می‌افزاید: تعداد ره‌گیری انجام‌شده درب منزل از اوایل آذرماه تا سوم بهمن 7 هزار و958 و در بازده زمانی 4 تا دهم بهمن‌ماه نیز 56 نفر و در کل 8 هزار و 14 نفر درب منزل مورد ره‌گیری قرارگرفته‌اند.

به گفته این مسئول؛ تست‌های رپید گرفته‌شده در بازده زمانی اوایل اجرای طرح تا سوم بهمن‌ماه یک هزار و401 مورد و در کل تا 10 بهمن یک هزار و663 مورد تست رپید از افراد موردنظر گرفته‌شده است که در همین بازده زمانی 199نفر افراد تست مثبت کرونایی در منزل مورد مراقبت قرار گرفتند و تا 10 بهمن‌ماه نیز 210 نفر در منزل قرنطینه خانگی شدند.

درصد رعایت پروتکل‌ها از سوی صنوف در بازده زمانی 4 تا 10 بهمن‌ماه

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی صنوف مختلف استان در بازده زمانی ابتدای اجرای طرح تا 10 بهمن‌ماه بیان می‌کند: کل صنوف استان 59 هزار واحد هستند که تا 10 بهمن‌ماه 73 هزار و 361 مورد بازرسی نظارتی صورت گرفته که 51 هزار و 586 مورد به مرکز بهداشت و 3 هزار و413 مورد آن به هلال‌احمر و 18 هزار و362 مورد از سوی بسیج صورت گرفته است.

محبی می‌افزاید: تعداد 57 هزار و311 واحد صنفی پروتکل‌های بهداشتی را تا 10 بهمن‌ماه طبق بازرسی‌های صورت گرفته رعایت و8 هزار و658 واحد هم با اخطار کتبی و 122 واحد نیز به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پلمپ شدند.

به گفته وی، در این مدت طبق گزارش ارائه‌شده از بازرسی‌های صورت گرفته از صنوف استان 22 درصد با عدم رعایت پروتکل بهداشتی و 78 درصد هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تا 10 بهمن‌ماه رعایت کرده‌اند هم‌چنین در این مدت از 3هزار و196 واحد بازدید مشترک نظارتی صورت گرفته است .

گفتنی است؛ طبق آمار تیم‌های حمایتی از سوی بسیج از اوایل اجرای طرح شهید سلیمانی تا 10 بهمن‌ماه به 1 هزار 418 خانوار کرونایی مراجعه و 7 هزار و676 بسته معیشتی به ارزش 2 میلیارد و5 میلیون و750 هزار ریال توزیع‌شده است هم‌چنین تعداد بسته‌های بهداشتی توزیع‌شده 3 هزار و394 عدد به ارزش 130 میلیون تومان و42 میلیون تومان هم کمک‌هزینه درمان و8 میلیون و 200 هزار تومان هم لوازم‌التحریر به همراه 190 میلیون تومان کمک‌هزینه جهیزیه برای خانواده‌های کرولایی و غیر کرونایی توزیع‌شده است.

گزارش: هیفاء پردل

انتهای پیام/454/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه از اجرای این طرح پروتکل های بهداشتی رئیس مرکز بهداشت طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا بازده زمانی تا 10 بهمن ماه رعایت پروتکل قاسم سلیمانی پوشش حمایتی سردار دل ها طرح مزین مرگ ومیرها پروتکل ها آسیب پذیر درصد کاهش اهداف خود اجرای طرح هم چنین مرگ ومیر تحت پوشش استان قم محله ها ره گیری یک ماه تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان

شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی یکی از مبلغان و علمای برجسته در جهاد تبیین که خدمات بسیاری در سنگر‌های مختلف ارائه کرد.

امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سیستان و بلوچستان، مسئولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، استاد حوزه و دانشگاه، عضویت در هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان، عضویت در هیأت امنای دریانوردی چابهارونماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان از مسئولیت‌ها و خدمات ارزشمند شهید آیت الله شیخ عباسعلی سلیمانی در دوران زندگی ۷۶ ساله اش بود.

آیت الله سلیمانی روز چهارشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ در بابلسر به شهادت رسید.

روایت زینب دیوارگر از شهید آیت الله سلیمانی در نخستین سالگر شهادت این مجاهد انقلابی؛

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان