Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا با روزانه 1000 نفر آغاز می‌شود، گفت: واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که آزمایش مثبت PCR نداشته باشند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه تزریق واکسن‌های روسی وارد شده از سه‌شنبه 21 بهمن آغاز می‌شود، درباره میزان ورود واکسن اسپوتنیک روسی به کشور افزود: واکسن روسی در مرحله اول حدود چنددَه هزار دُز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت؛ با همین تعداد از سه‌شنبه 21 بهمن، نخستین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و آستانه پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت بندی مشخص شده، آغاز می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمالا این اقدام با یک مراسم نمادین در تهران کلید خواهد خورد و آغاز واکسیناسیون را ما با همین تعداد در همکاران بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های ریفرال شروع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون با روزانه 1000 نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد تا به حداکثر برسد.
وی گفت: واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که آزمایش مثبت PCR نداشته باشند، اما در حالت کلی منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده اند، نداریم.
دکتر جهانپور در ادامه با بیان اینکه واکسن "کووپارس" با طی مراحل کارآزمایی بالینی می‌تواند به عنوان یک واکسن ثبت شده در کشور، مجوز مصرف و تولید انبوه را کسب کند، افزود: تا این لحظه این واکسن در مرحله آزمایشگاهی ساخته شده و مرحله پیش بالینی و حیوانی خود را با موفقیت طی کرده است و با مجوز سازمان غذا و دارو و اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش پزشکی، امروز به طور رسمی وارد فاز کارآزمایی بالینی در مرحله یک می‌شود.
وی با بیان اینکه فکر می‌کنم بیش از 130 نفر در این مرحله تحت مطالعه قرار می‌گیرند و تا مرحله سه طی خواهد شد، اضافه کرد: بعد از این مراحل و در صورت تایید مجوز سازمان غذا و دارو، این واکسن مجوز تولید انبوه و مصرف را اخذ خواهد کرد.

تفاوت واکسن رازی با سایر واکسن کرونا
آقای جهانپور در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت واکسن رازی با سایر واکسن کرونا گفت: واکسن کووبرکت ویروس غیرفعال شده است و واکسن کووپارس بخشی از پروتئین اسپایک یا آنتی ژن ویروس را به صورت نوترکیب بازسازی می‌کند و در دو فرم استنشاقی و تزریقی در مطالعه بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه نتیجه کارآزمایی بالینی، پروتکل نحوه استفاده از واکسن را مشخص خواهد کرد، افزود: با توجه به اینکه در وضعیت همه گیری جهانی بیماری کووید 19 قرار داریم، قاعدتاً مسیر‌های کارآزمایی بالینی واکسن‌ها در همه دنیا خلاصه شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال فعلاً فاز چهارم به طور کامل نادیده گرفته شده است و همزمان با استفاده عمومی انجام و فاز یک، دو و سه هم به نوعی خلاصه دنبال می‌شود. با این همه فکر می‌کنم با وسواس و جدیتی که سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در کشور دارند، از ابتدای مرحله کارآزمایی بالینی یک واکسن تا رسیدن به مرحله تولید انبوه پنج تا 6 ماه زمان لازم است.

درخواست رسمی بیش از 14 موسسه برای تولید واکسن
دکتر جهانپور با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر رویکرد مجدد در احیای صنعت واکسن سازی کشور داشتیم که این روند را همه گیری کووید 19 تشدید کرد، گفت: اکنون در ایران بیش از 17 موسسه و شرکت دانش بنیان موضوع تولید واکسن بیماری کووید 19 را در دستور کار قرار داده و بیش از 14 موسسه درخواست رسمی خود را برای تولید واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال کرده اند.
وی افزود: فکر می‌کنم حداقل تا نوروز 1400 یک یا دو واکسن دیگر هم به جمع نامزد‌های واکسن کووید 19 اضافه شوند؛ به هرحال این بارقه بسیار مثبت و چشم انداز بسیار خوبی را از صنعت واکسن سازی کشور نشان می‌دهد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه می‌توان به خوبی مدیریت کرد که یک هاب منطقه‌ای در تولید واکسن در منطقه باشیم، اضافه کرد: تقریبا هیچ راهبرد دستیابی به واکسنی نیست که دانش فنی آن در کشور وجود نداشته باشد و امیدواریم این روند در ایران توسعه پیدا کند و اخبار بهتری را در این حوزه بشنویم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا سازمان غذا و دارو کارآزمایی بالینی تولید واکسن کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید

به گزارش صدای ایران از ایرنا،دکتر حبیب‌الله خزایی روز شنبه با بیان اینکه عموم مردم بعد از چند شب بی‌خوابی سراغ مصرف دارو‌های خواب آور می‌روند به ایرنا توضیح داد که مصرف خودسرانه دارو‌های خواب آور می‌تواند عواقب، پیامد‌ها و عوارضی را برای شخص مصرف کننده در پی داشته باشد.

این فوق تخصص طب خواب با اشاره به اینکه بی‌خوابی باید حداقل سه ماه و هفته‌ای سه شب ادامه داشته باشد افزود: اگر شخصی در این مدت بی خوابی را تجربه کرد، نیاز به پیگیری و دریافت خدمات تخصصی و در صورت نیاز و تشخیص پزشک، نیاز به مصرف دارو خواهد داشت.

دکتر خزایی با تاکید بر اینکه بی خوابی‌های زودگذر عموما بدون نیاز به مصرف دارو خود به خود از بین می‌روند گفت: کسانی که تجربه کوتاه مدتی از بی خوابی دارند نباید خودسرانه به مصرف دارو روی بیاورند چراکه این دارو‌های غیرنسخه ای، خطر وابستگی شدید را در فرد ایجاد می‌کند.

وی ضمن هشدار نسبت به مصرف دارو‌های خواب آور گفت: اغلب بی خوابی‌های اتفاق افتاده برای افراد نیاز به مصرف هیچ دارویی ندارند و بعد از مدتی این مشکل حل خواهد شد.

 یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزه سلامت جسم و روان انسان ها، خواب نرمال و طبیعی است چراکه بروز اختلال در روند آن، می‌تواند سلامت انسان‌ها را مورد تهدید قرار دهد و براساس آخرین اطلاعات از انجمن علمی روان پزشکان ایران، یک سوم مردم ایران از بی خوابی به عنوان شایع‌ترین اختلال خواب رنج می‌برند.

در سال ۲۰۱۰ یک مطالعه توسط محققان دانشگاه 'وارویک' نشان داد: افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند در قیاس با افرادی که در شب ۶ تا ۸ ساعت توصیه شده می‌خوابند، ۱۲ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار مرگ زودهنگام (پیش از ۶۵ سال) شوند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده اند که خوابیدن بازیابی قطعاتی از اطلاعات را که ممکن است در گوشه‌ای از مغز ما فراموش شده باشند، آسانتر می‌کند و همچنین مطالعه دیگری از محققان دانشگاه اکستر نشان داد که در دو موقعیت که افراد اطلاعات را در طول دوره ۱۲ ساعته بیداری فراموش می‌کنند، احتمال بیاد آوردن این اطلاعات بعد از یک شب خوابیدن، حدود ۲ برابر می‌شود.



دیگر خبرها

  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»/ مراحل گزینش و مدارک امتیازآور