Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر صادق تبریزی روز دوشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر تفاوت‌های استفاده از سامانه تی تک و سامانه‌های بهداشت در فرآیند واکسیناسیون کرونا افزود: سامانه تی تک و سامانه‌های بهداشت شامل سیب، ناب، سینا و پارسا در تقابل با هم یا مخالف هم نیستند و در واقع تکمیل کننده یکدیگر محسوب می‌شوند و قبل از تزریق واکسن کرونا، اصالت واکسن از تی تک استعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا در نظام شبکه بهداشت، اولین واکسیناسیون در کشور نیست و سامانه تی تک تاکنون در هیچ واکسیناسیونی دخالت نداشته است. سامانه تی تک قابلیت ثبت خدمات را ندارد. بلکه وظیفه سامانه تی تک این است که اصالت دارو یا کالا یا واکسن را تایید کرده و بگوید که آیا آن دارو یا واکسن اصالت دارد یا تقلبی است.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه تی تک در واکسیناسیون به این معنی نیست که خدمات در آن ثبت شود، بلکه تاییدیه اصالت واکسن را می‌دهد.

عضو کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا گفت: وب سرویسی بین این سامانه‌ها برقرار و قبل از تزریق واکسن، استعلامی از سامانه تی تک انجام می‌شود و این سامانه تایید می‌کند که واکسن اصیل است و از مجاری رسمی وارد کشور شده و می‌توانیم آن را تزریق کنیم.

هر شناسه واکسن به نام یک کد ملی ثبت می‌شود

تبریزی اظهار کرد: همه واکسن‌ها شناسه اصالت دارند و در سامانه سیب یا سینا یا ناب یا پارسا که مربوط به حوزه بهداشت است، ثبت می‌شوند.

وی افزود: شناسه مربوط به واکسن که در سازمان غذا و دارو صادر شده را در سامانه‌های بهداشت وارد می‌کنیم و از طریق وب سرویس استعلامی از تی تک گرفته می‌شود که اصالت واکسن تایید شود. این شناسه واکسن به نام یک کد ملی ثبت می‌شود.

آیا احتمال نشت واکسن کرونا به بیرون وجود دارد؟

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال نشت واکسن کرونا از نظام شبکه بهداشت به بازار سیاه وجود دارد، بیان کرد: نشت واکسن‌های کرونا در نظام شبکه بهداشت امکان پذیر نیست. زیرا یک واکسن با یک شماره مشخص به یک فرد با کد ملی مشخص تزریق می‌شود.

اطلاعات اشخاص چطور در سامانه‌های بهداشت ثبت می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر اطلاعات شخصی در سامانه‌های بهداشت ثبت نشده باشد، چه اقدامی باید انجام بدهد نیز اظهار کرد: هر شخص که جزو اولویت‌های واکسیناسیون کرونا باشد و در جمعیت تحت پوشش خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت قرار نداشته باشد، می‌تواند به نزدیک‌ترین خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کند تا برای او پرونده بهداشت ثبت شود.

تبریزی افزود: اغلب افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در سامانه‌های بهداشت ثبت شده‌اند. همچنین سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نیز در سامانه‌ها ثبت شده‌اند. افرادی که در سامانه ثبت نشده باشند، می‌توانند با مراجعه به خانه بهداشت یا پایگاه جامع سلامت در سامانه ثبت شوند.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون کرونا به گفته وزیر بهداشت از ۲۱ بهمن ماه با اولویت کادر درمانی شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کووید ۱۹ آغاز می‌شود.

تاکنون اولین محموله واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» وارد کشور شده و قرار است که محموله‌های بعدی این واکسن و همچنین ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس در هفته‌ها و ماه‌های آتی وارد کشور شود. همچنین واکسن‌های ایرانی یا تولید مشترک کرونا نیز در ماه‌های آینده در دسترس خواهد بود.

فرآیند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور انجام خواهد شد. بر اساس اعلام علی رضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسیناسیون کرونا اجباری نیست و هیچ گونه تعهدی از افراد برای تزریق واکسن کرونا گرفته نمی‌شود. همچنین تزریق این واکسن برای اولویت‌های اول تا سوم رایگان خواهد بود.

برچسب‌ها کرونا جعفر صادق تبریزی ویروس کرونا واکسن کرونا پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا اخبار کنکور سامانه های بهداشت واکسیناسیون کرونا سامانه تی تک سامانه ها واکسن کرونا شبکه بهداشت تزریق واکسن بهداشت ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۳۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد