Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:56:13 GMT

اگر پارس جنوبی نبود...

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۳۵۳۰

اگر پارس جنوبی نبود...

خبرگزاری آریا -
تا به حال به این فکر کردید اگر پارس جنوبی نبود چه اتفاقی برای کشور رخ می‌داد؟ اگر برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 92 به 700 میلیون مترمکعب کنونی نمی‌رسید چه چالش‌هایی پیش روی کشور قرار می‌گرفت؟ به این فکر کردید اگر پارس جنوبی نبود صنایع پتروشیمی اکنون در چه موقعیتی قرار داشتند و چند شهر و روستا از نعمت گاز بی‌بهره مانده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این فکر کردید...
1- اگر روند شتابان افزایش تولید پارس جنوبی در سال‌های 92 تا 99 نبود افزون بر اینکه تأمین گاز کشور با چالش جدی روبه‌رو می‌شد و ایران باید قیمت سرسام‌آوری برای واردات گاز از همسایگان پرداخت می‌کرد، 17 هزار روستا، 143 شهر، صنایع مختلف همانند سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها همچنان در حال مصرف سوخت مایع بودند. خوب است بدانید مصرف گاز در صنایعی مانند سوخت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در طول هفت سال اخیر بیش از 10 میلیارد مترمکعب افزایش یافته و از 46 میلیارد مترمکعب در سال 1391 به بیش از 56 میلیارد مترمکعب در سال 1397 رسیده است. سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز به‌صورت سالانه و جایگزینی با گاز طبیعی تا حدود 95 درصد در سال 1397 کاهش و تأمین گاز نیروگاه‌ها با رشد 61 درصدی از حدود 41 میلیارد مترمکعب در سال 1391 به بیش از 66 میلیارد مترمکعب در سال 1397 افزایش یافت.
2- اگر برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی به 700 میلیون مترمکعب کنونی نمی‌رسید و خوراک صنعت پتروشیمی (اتان، پروپان و بوتان) تأمین نمی‌شد صنعت پتروشیمی کشور در طول هفت سال گذشته تخت‌گاز جلو نمی‌رفت. هم‌اکنون سالانه 11915 هزار تن اتان، 6888 هزار تن پروپان و 4312 هزار تن بوتان در پارس جنوبی تولید می‌شود. با هم مرور می‌کنیم. 16 طرح پتروشیمی از سال 92 تا پایان سال 98 در مدار تولید قرار گرفت و افتتاح 17 طرح در سال 99 برنامه‌ریزی شده که تاکنون 10 طرح به بهره‌برداری رسمی رسیده است. ارزش تولید محصولات پتروشیمی کشور با تکمیل طرح‌های جهش دوم در سال 1400 به 25 میلیارد دلار می‌رسد. باور کردنش سخت است. صنعت پتروشیمی در سال 97 یعنی سالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شد با تأمین 17 میلیارد دلار درآمد توانست 20 درصد نیازهای ارزی کشور و بیش از 50 درصد ارز سامانه نیما را تأمین کند.
3- اگر برداشت گاز از مخزن مشترک پارس‌ جنوبی به همان مقدار 280 میلیون مترمکعب در سال 92 می‌ماند ایران اکنون جایگاهی بهتر از چهارمی در میان تولیدکنندگان گاز دنیا نداشت و صادرات گاز نیز در خوشبینانه‌ترین حالت همانند سال 92 بود. با افزایش تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی ایران در جمع سه تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار گرفت. ایران هم‌اکنون و با سهم 6.1 درصدی پس از آمریکا و روسیه در جمع بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده گاز قرار گرفته است، همچنین میانگین صادرات گاز ایران نیز به لطف توسعه پارس جنوبی با رشد 92 درصدی نسبت به سال 92 از 47 میلیون مترمکعب در روز گذشت. این صادرات حدود 4.8 میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته است.
4- اگر طرح‌های پارس جنوبی اولویت‌بندی نمی‌شدند و با سرعت توسعه نمی‌یافتند ایران نمی‌توانست در تولید بنزین به خودکفایی برسد. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس با پشتوانه دریافت خوراک مطمئن از پارس جنوبی و با تولید روزانه 40 میلیون لیتر بنزین، 15 میلیون لیتر گازوئیل، 4 میلیون لیتر گاز مایع و 3.3 میلیون لیتر سوخت جت، ناجی ایران در شرایط تحریم شده است. این پالایشگاه همچنین نقش اصلی را در افزایش 111 درصدی تولید بنزین نسبت به سال 92 داشته است. تولید بنزین کشور از روزانه 52 میلیون لیتر در سال 1391 به بیش از روزانه 110 میلیون لیتر در سال 1398 رسیده که سبب خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت استاندارد و بی‌نیازی به واردات آن شده است. پارس جنوبی دست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را هم گرفت.
5- اگر برداشت گاز از مخزن مشترک پارس‌ جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 92 به بیش از 700 میلیون مترمکعب کنونی نمی‌رسید شمار بیکاران کشور به طرز باورنکردنی افزایش می‌یافت. توسعه پارس جنوبی با خود اشتغال‌زایی به همراه آورده است. به این آمار دقت کنید. میانگین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم روزانه در هر یک از طرح‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی (پالایشگاه) در دوران ساخت (نزدیک پنج سال) حدود 10 هزار نفر در روز بوده است. اکنون نزدیک 20 هزار نفر در سکوها و پالایشگاه‌های در دست بهره‌برداری پارس جنوبی کار می‌کنند که اشتغال پایدار محسوب می‌شود. این آمار پس از تکمیل تمام طرح‌ها به حدود 25 هزار نفر خواهد رسید. آمار اشتغال در بخش پتروشیمی هم چشمگیر است، هم‌اینک 108 هزار نفر در مجموعه طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی فعال هستند که در بخش پایین‌دستی پتروشیمی این آمار به‌شدت افزایشی است. بیش از 150 شرکت داخلی در حوزه‌های مختلف در توسعه میدان گازی پارس جنوبی نقش داشته‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میلیارد مترمکعب در سال میلیون مترمکعب تولید بنزین میلیون لیتر پارس جنوبی هزار نفر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را با توجه ویژه به محیط زیست پیرامونی و گسترش جنگل‌های حرا به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد. 

به گزارش شانا، محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل در مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌هاژ مهمی برداشته است.

وی افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی با انجام اقدام‌های لازم و برنامه‌ریزی برای توجه به مسائل محیط زیستی مناطق پیرامونی، بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشته شد.

رئیس اچ‌اس‌ئی مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی نیز یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است و پارسال بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدام‌های شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه ثبت شد.

مسعودنیا همچنین بیان کرد: پارسال بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

وی یادآدر شد: یکی از موارد مهم در حوزه توجه به هوای پاک، اختصاص بیش از ۱۵ هکتار از زمین‌های اطراف شهرستان کنگان (بی‌بی‌حبش) به پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور احداث فضای سبز و پارک کوهستانی است که این موضوع گامی بزرگ با هدف توجه به مسئولیت‌ اجتماعی مناطق پیرامونی است.

دیگر خبرها

  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟