Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: در سال جاری مشکلات اقتصادی را شاهد بودیم، در چنین شرایطی حوزه نانو یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد بنابراین اگر بتوانیم اقتدار علمی خود را تقویت کنیم و جوانان روی این ریل حرکت کنند در سایر حوزه‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشاد پیله‌چی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی ۳۹۶ رشته و امروز بیش از ۳۰۰۰ رشته در دانشگاه‌های کشور وجود دارد و دانشجویان در آن مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: تعداد مقالات نسبت به قبل از انقلاب ۶۵۰ برابر افزایش پیدا کرده است و بر اساس گزارش ISI پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۲۰۱۶ تعداد مقالات ۶۹ برابر شده است و این نشان از جایگاه علمی ایران دارد البته لازم به ذکر است که بگوییم در کنار آن شاهد ارتقای کیفیت علمی نیز بوده‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از نکات مورد توجه، ارتقاء ۱۷ پله‌ای کیفیت تولید مقالات بوده است از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از جایگاه سی و نهم دنیا به بیست‌ویکم دنیا رسیده‌ایم و این نشان از ارتقای کیفیت مقالات دارد.

وی مطرح کرد: در چهار دهه اخیر در توسعه دستاوردهای آموزشی به‌صورت جدی فعالیت داشته‌ایم و وجود نخبگان گواه بر این مطلب است البته نخبگان بسیاری هم هستند که به‌صورت بی‌نام و نشان فعالیت دارند.

پیله‌چی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به عنوان اولین نهاد علمی شناخته می‌شوند پس از آن پژوهشگاه‌ها، پارک‌های و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشکده‌ها به‌صورت جدی در حوزه پژوهشی کار می‌کنند و در کنار دانشگاه‌ها به تولید علم کمک کرده و این روند را پیش می‌برند.

وی اشاره کرد: جهاد دانشگاهی از جمله مجموعه‌هایی است که به‌صورت جدی در عرصه علمی فعالیت داشته است و در حقیقت می‌توانیم بگوییم جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب است و طی چهار دهه به عنوان نهادی قدرتمند در چند عرصه فعالیت کرده و خروجی خوبی داشته است باید بگوییم جهاد یکی از دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی است.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی نقش‌آفرینی می‌کند و امروز سه پژوهشگاه و ۳۰ پژوهشکده با پیوست‌های کاربردی در آن مشغول به فعالیت هستند، در این نهاد انقلابی پژوهشگاه‌های متعددی در حوزه علوم انسانی، کشاورزی، فنی مهندسی، پزشکی و سلامت وجود دارند که در حال تولید علم در رشته‌های مختلف هستند.

وی ادامه داد: از دستاوردهای جهاد دانشگاهی می‌توان به پژوهشگاه رویان اشاره کنیم که به‌صورت جدی در عرصه علم ورود کرده و در دهه ۷۰ در حوزه ناباروری دستاوردهای بسیاری داشته است و در حال حاضر از سایر کشورها بیمار پذیرش می‌کند، باید بگوییم رویان از مجموعه‌های علمی است که در دنیا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

پیله‌چی با تأکید بر اینکه دستاوردهای علمی ما را از بیگانگان بی‌نیاز می‌کند، اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در مراکز استان‌ها نیز دستاوردهای خوبی داشته‌است که می‌توانیم به توان تولید مته حفاری توسط جهاد دانشگاهی خوزستان اشاره کنیم که مته حفاری تولیدی در وزارت نفت کاربرد دارد و ایران را از واردات بی‌نیاز کرده است.

وی تصریح کرد: همانطور که باید به دستاوردهای علمی توجه کنیم توجه به رشد آموزشی مدیران آینده نباید فراموش شود اگر بتوانیم جوانان را درست تربیت کنیم و آموزش دهیم این جوانان مدیران موفق آینده خواهند بود که کشور را خواهند ساخت.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: در حوزه دستاوردهای علمی، توسعه آموزش‌های کیفی جزو موارد بنیادی و پایه است. اگر بتوانیم مجموعه‌های علمی را وارد فازهای دیگر مانند دانشگاه‌های نسل چهار کنیم موفق‌تر از امروز خواهیم بود. هر چه در حوزه دستاوردهای علمی به توسعه آموزشی از لحاظ کیفی توجه کنیم نتایج مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

رشد صنعت فضایی دومین دستاورد انقلاب اسلامی در عرصه علمی

پیله‌چی با بیان اینکه رشد صنعت فضایی در کشور دومین دستاورد علمی پس از انقلاب محسوب می‌شود، تشریح کرد: ایران در طول سال‌های اخیر جزو پنج کشور نوظهور فضایی قرار گرفته است و اهمیت این از آن بابت موضوع مهمی است چون با ماهواره‌ها می‌توان بسیاری از موضوعات را در اختیار داشت. ماهواره «امید» نخستین ماهواره پرتاب شده ایران بود که کارکردهای مخابراتی داشت و طراحی و تولید قطعات کار آسانی نبود ولی ما با تحریم توانستیم و پیروز شدیم، ناسا هم موفقیت آمیز بودن این ماهواره را تأیید کرد.

وی اضافه کرد: پس از پرتاب ماهواره «امید» در سال ۸۴، ماهواره «رصد» در سال ۹۰ به فضا فرستاده شد که نخستین ماهواره تصویربرداری ایران بود؛ پس از آن ماهواره «نوید» به‌عنوان سومین ماهواره به فضا پرتاب شد و در مقایسه با ۲ ماهواره قبلی قابلیت کنترل بیشتری داشت و در نهایت ماهواره «فجر» که آخرین ویژگی‌های ماهواره‌های جهانی را دارا بود به فضا پرتاب شد، پس از آن کاوشگر «پیشگام» به فضا فرستاده شد و نکته جالب این است که با وجود ترور نخبگان پلکان توسعه فضایی و حرکت در این مسیر متوقف نشد.

پیشرفت‌های پزشکی از دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین یادآور شد: در حوزه پیشرفت‌های پزشکی باید بگوییم که در سال ۱۳۵۶ با ۳۳ میلیون نفر جمعیت به ندرت پزشک داخلی در کشور طبابت می‌کردند و اغلب پزشکان خارجی بودند؛ در حال حاضر با سه برابر شدن جمعیت، پزشکان داخلی بسیاری تربیت شدند و این یک دستاورد و موفقیت بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مهندسی پزشکی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم، ادامه داد: در حوزه پیشرفت‌های دارویی کشف داروهای نوترکیب را شاهد بودیم و در جراحی‌های خاص نیز حرف برای گفتن داریم، ابداع روش‌های جدید درمانی در حوزه پزشکی نیز از دیگر دستاوردهای این عرصه بوده است.

پیله‌چی گفت: در کرونا وقتی دنیا برای ساخت واکسن دست به کار شد دانشمندان ایرانی از پای ننشستند و به طور همزمان ساخت سه واکسن ایرانی را در دستور کار خود قرار دادند و در حال حاضر که بسیاری از واکسن‌های خارجی مردود می‌شوند واکسن ایرانی به مرحله نهایی رسیده است که باید به آن افتخار کنیم.

پیشرفت در حوزه نانو تکنولوژی دستاوردی دیگر از انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: حوزه نانو تکنولوژی از دیگر حوزه‌هایی است که پس از انقلاب دستاوردهای خوبی در این عرصه داشته‌ایم این علم در بخش‌های مختلف کاربرد دارد و نکته قابل توجه این است که جایگاه نانو در ایران بسیار بالا و ارزشمند است، ۶۶۹۰ مقاله توسط محققان ایرانی با مضوع نانو منتشر شده است و امروز ایران جز پنج کشوری است که در حوزه نانو فعالیت دارد و ایران را به‌عنوان یکی از سردمداران این حوزه می‌شناسند.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین متذکر شد: در سال جاری مشکلات اقتصادی را شاهد بودیم که حوزه نانو یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد اگر بتوانیم اقتدار علمی خود را تقویت کنیم و جوانان روی این ریل حرکت کنند در سایر حوزه‌ها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

اقتدار موشکی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی ایران

وی تصریح کرد: اقتدار موشکی نیز یکی از دستاوردهای علمی ایران به شمار می‌رود؛ در عصر ارتباطات، دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است، برای همین در این دهکده جهانی به قدرت‌ها و مزیت‌ها توجه می‌شود به همین جهت یکی از توانمندی‌ها، حوزه موشکی است که باعث اقتدار ایران شده است و اکنون ایران پس از ۴۲ سال حرف‌های بسیاری برای گفتن در عرصه جهانی دارد و در بسیاری از موارد مشاهده کردیم که قدرت موشکی ایران نقش بازدارنده داشته است.

این مسئول اشاره کرد: سال ۶۳ اولین موشک وارد ایران شد و اکنون پس از ۳۶ سال تونل‌های زیرزمینی موشکی داریم و می‌توانیم بگوییم که دارای قدرت هستیم و حتی می‌توانیم تسلیحات نظامی را به دنیا صادر کنیم حق مسلم مردم است که از توانمندی خود برای حفظ کیان کشورشان استفاده کنند. با وجود همه تحریم‌ها، پیشرفت‌ها در حوزه موشکی بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است که باعث افتخار است و جای تأمل دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین با بیان اینکه موشک‌ها اقتدار صنعت دفاعی را تقویت می‌کنند، اشاره کرد: نیروی هوافضای سپاه هر روز توانمندی جدیدی را رونمایی می‌کند و این افتخاری برای کشور است، تلاش در حوزه موشکی باعث شده در حوزه‌های صنعت هوافضا یا همان پهپادها به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: ناوشکن جماران و زیردریایی‌های ساخته شده نشان از اقتدار و توانمندی جوانان این مرز و بوم دارد هر چقدر بتوانیم بر نیروی داخلی خود تکیه کرده و مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم خروجی بهتری خواهیم داشت. ایران موقعیت جغرافیایی، سرمایه اجتماعی، دانش، تمدن تاریخی و پتانسیل بالایی دارد که همین امر موجب شده تا اقتدار داشته باشیم.

پیله‌چی در پایان سخنانش متذکر شد: امروز از فعالیت‌های ۴۰ ساله گزارشی ارائه دادیم اما آیا برای ادامه مسیر برنامه داریم؟ رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب فرمودند که گام اول را به اتمام برسانیم و نیاز به جوانانی داریم که گام دوم را طی کنند تا جامعه اسلامی به تمدن اسلامی تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دستاورد علمي انقلاب اسلامي ايران گام دوم انقلاب فناوري نانو رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین حرف های بسیاری برای گفتن دستاوردهای علمی جهاد دانشگاهی اگر بتوانیم صورت جدی دانشگاه ها حوزه نانو پیشرفت ها پیله چی حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان

رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی تاجیکستان در بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران همزمان با برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، بازرگانان و فعالان بخش‌های تولیدی و تجاری تاجیکستان که برای بازدید از نمایشگاه ایران اکمسپو ۲۰۲۴ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آمده‌اند، در بازدید از غرفه‌های مختلف عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان در آی‌هیت (خانه نوآوری و فناوری ایران) استقبال قابل توجهی از تولیدات این شرکت‌ها داشتند و اکثر بازدیدکنندگان تحت تاثیر دستاوردهای دانش‌بنیان بخش کشاورزی قرار گرفتند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت کار تاجیکستان در بخش کشاورزی کار می‌کنند و فرسوده بودن و کمبود ادوات کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در تاجیکستان میزان تولید را در این کشور که بخش عمده آن به کشاورزی مشغول است، بسیار کاهش داده است.

تاجیکستان بستر بسیار مناسب و آماده‌ای برای عرضه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی ایران است و تاجیک‌ها نیز در این نمایشگاه نشان دادند که از محصولات ایران به دلیل کیفیت بالا و سازگاربودن با شرایط کشاورزی تاجیکستان به گرمی استقبال می‌کنند.

به گفته باراتو، رئیس انجمن ملی مزارع پرورش ماهی جمهوری تاجیکستان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تاثیر مستقیمی در روند افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور دارد.

باراتو با تاکید بر اینکه ما به دنبال تجارت و توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان هستیم، اظهار کرد: امیدوار هستیم بازدید امروز ما موجب آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان تاجیک با دستاوردهای ایران و معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایرانیان شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی در ادامه به جذابیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پرورش ماهی اشاره کرد و افزود: ما در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) با مدیرعامل یک شرکت پرورش ماهی که دارای بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مناطق غیــرساحلی ایران است، مذاکراتی انجام دادیم. این شرکت با پیشرفتــه‌ترین تکنولوژی روز، سالانه ۱۲۰ تن گوشت و سه تن خاویار را به بازار عرضه می‌کند که این قابلیت و توانایی برای ما بسیار جذاب و کاربردی است. امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم با این شرکت همکاری‌های خوبی را رقم بزنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است