Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@05:54:12 GMT

رسالت کنگره شعر دفاع مقدس جریان سازی است

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۳۶۴۱

رسالت کنگره شعر دفاع مقدس جریان سازی است

رضا اسماعیلی دبیر علمی بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس در خصوص پیشینه این کنگره اظهار داشت: کنگره شعر دفاع مقدس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی متولد شد، این کنگره به همت زنده یاد «احمد زارعی»، «مجید زهتاب» و «سردار بهروز اثباتی» شکل گرفت در طول دفاع مقدس نیز کنگره به صورت مداوم برگزار می‌شد که بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز به کار خودش ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 باید گفت کنگره شعر دفاع مقدس پیشخوان ادبیات دفاع مقدس بود و بسیار تاثیرگذار و جریان‌ساز بود و در معرفی و شناسایی چهره‌های شاخص دفاع مقدس کمک بزرگی کرد. متاسفانه این کنگره با یک وقفه شش ساله مواجه شد که سال گذشته بیست و یکمین دوره آن به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی کنگره شعر دفاع مقدس در شیراز قرار دارد، ادامه داد: امسال شاهد برگزاری بیست‌ودومین کنگره شعر دفاع مقدس هستیم و مراسم اختتامیه کنگره نیز بیستم اسفندماه با حضور برگزیدگان، داوران و مسئولان فرهنگی در شهر شیراز برگزار می‌شود. دیگر اینکه یکی از رسالت‌های دبیرخانه این است که برای ادبیات دفاع مقدس و پایداری جریان‌سازی کند و با توجه به بضاعتی که دارد سعی می‌کند در شیراز و سایر استان‌های کشور کارگاه‌های شعر و شب‌های شعر را برگزار و از این طریق استعدادیابی کند. این جریان در طول سال به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

وی به نحوه اجرای برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: کنگره شعر دفاع مقدس از همان ابتدا به صورت سالانه برگزار شده است که این روند همچنان ادامه دارد. برای شرکت‌کنندگان در این کنگره محدودیتی در قالب شعری وجود ندارد و شاعران با توجه به فراخوان منتشر شده می‌توانند در تمام قالب‌های شعری اعم از سنتی و نیمایی آثار خود را ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در چهار بخش «کودک و نوجوان»، «مدافعان سلامت»، «مقاومت و پایداری» و «عمومی» ارسال خود را برای کنگره ارسال کنند.

دبیر علمی بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس درباره انتشار کتاب شعر کنگره گفت: دبیرخانه کنگره به سنت همه ساله بعد از پایان هر دوره اشعار منتخب را در قالب کتابی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد که تا کنون 15 جلد از این مجموعه منتشر شده است؛ امسال نیز اشعار برگزیده در قالب کتاب منتشرخواهد شد. 

اسماعیلی در ادامه گفت: امروز اغلب شاعران مطرح امروز کار خود را با کنگره شعر دفاع مقدس آغاز کردند و به جامعه ادبی معرفی شدند. برای مثال در دهه شصت شاعرانی مثل «سلمان هراتی»، «قیصر امین‌پور»، «سید حسن حسینی»، «نصرالله مردانی»، «سپیده کاشانی» و... کار خود را با کنگره آغاز کردند و اشعار قابل اعتنایی را برای رزمندگان قرائت می‌کردند. در دهه دوم و سوم انقلاب نیز شاعران بسیاری از طریق کنگره کار خود را آغاز کردند و به جامعه ادبی معرفی شدند.

وی در پایان و در خصوص آمار اشعار ارسالی توضیح داد: طبق آخرین آمار رسیده شش هزار 992 قطعه شعر از سراسر ایران ارسال شده که این اشعار ابتدا توسط داوران هر استان کارشناسی مقدماتی شده و بعد از تایید به دست ما رسیده است که بعد از داوری نهایی آثار برگزیده معرفی خواهند شد.

دفاع‌پرس/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کنگره شعر دفاع مقدس کار خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان

در مراسمی با حضور تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشور پیراهن تیم ملی فوتسال که اخیرأ قهرمان آسیا شد به موزه دفاع مقدس استان کرمان اهدا شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079031 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اهواز
  • پاسداری از خون و راه شهدا، رسالت همگانی
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون مشهد مقدس
  • تشییع پیکر شهدای تازه تقحص شده دفاع مقدس در اصفهان
  • پیکر ۴ شهید دفاع مقدس در اصفهان تشییع می‌شود
  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان