Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@23:27:44 GMT

چرایی استفاده از کانکس به جای ساخت مدرسه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۵۴۹۹

چرایی استفاده از کانکس به جای ساخت مدرسه

مدرسه در برخی از مناطق کشور به لحاظ فیزیکی و آنچه که ازشکل یک مدرسه در ذهن داریم وجود ندارد و از کانکس به عنوان کلاس درس استفاده می شود که دلایلی پشت آن نهفته است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، یکی از ایده آل های دانش آموزان برای تحصیل، درس خواندن در یک مدرسه شیک و استاندارد است. مدرسه ای که کلاس های متعدد، رنگی و متناسب با روحیه دانش آموزان  و نیمکت های استاندارد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیاط بزرگ برای بازی  و فراغت دانش آموزان ، سالن اجتماعات، سالن ورزشی و گلخانه هم داشته باشد. هر دانش آموزی آرزو دارد در این مدرسه تحصیل کند.

 

اما تعداد این دسته از مدارس بسیار در کشور که با استاندارد های روز و مطابق روحیه و سن دانش آموزان طراحی شده باشد زیاد نیست در حالی که در سند تحول بنیادین به ساخت مجتمع های بزرگ آموزشی اشاره شده و نظام تعلیم و تربیت هم به صورت آزمایشی در چند شهر کشور این مجتمع را ساخته است اما در همه جای کشور اینگونه نیست و مدارسی که دارای بافت فرسوده هستند، کم نیست.

تنها مشکل نظام تعلیم و تربیت مدارس بافت فرسوده یا غیراستاندارد نیست در برخی از مناطق کشور به لحاظ فیزیکی و آنچه که ازشکل یک مدرسه در ذهن داریم وجود ندارد و از کانکس به عنوان کلاس درس استفاده می شود. دانش آموزان مجبورند ساعت ها در یک مستطیل آهنی درس بخوانند و آن ها در دل حسرت یک مدرسه دارند.

گرم و سرد شدن غیرمعمول کانکس

در این ارتباط یک معلم که در یکی از مناطق دور کشور تدریس می کند به خبرنگار شبستان می گوید:یکی از مشکلات کانکس این است که در هوای سرد بسیار سرد می شود و در هوای گرم بسیار گرم است و دانش آموزان اذیت می شوند. در هوای گرم باز دانش آموزان را بیرون می آوریم و در هوای باز درس می دهیم اما در سرما دانش آموزان مجبورند تا با لباس پوشیدن زیاد این مشکل را حل کنند.

 

وجود 4 هزار مدرسه کانکسی

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش تعداد 4 هزار کانکس وجود دارد که بیشترین آن در مناطق عشایری و صعب العبور است. این سوال پیش می آید که چرا وزارت آموزش و پرورش برای ان دسته از دانش آموزان که در مناطق دور افتاده و محروم زندگی می کنند مدرسه نمی سازد و از کانکس استفاده میکند؟

یکی دیگر از بحث هایی که وجود دارد هم استاندارد بودن کانکس ها است، آیا کانکس هایی که وزارت آموزش و پرورش به عنوان مدرسه استفاده می کند استاندارد است؟

 

دلیل استفاده از کانکس

«مهرالله رخشانی مهر» «رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس» به خبرنگار شبستان درباره این پرسش می گوید:در گذشته دانش آموزان در مناطق دور افتاده یا عشایری در مدارس سنگ چین یا چادر درس می خواندند ما بابررسی شرایط مکانی و زیست بوم  آن ها استانداردها را تغییر دادیم و کانکس جایگزین شد.

 

او بیان می کند:این مناطق صعب العبور هستند و نمی توان مصالح برای ساخت مدرسه به آنجا برد، خیلی از کانکس ها هم به صورت هوایی به این مناطق منتقل می شود یا چون منطقه عشایری است دایم در حال کوچ هستند.

 

رخشانی مهر ادامه می دهد: تعداد 4 هزار کلاس کانکسی در کشور داریم که بیشترین  مناطقی که کانکس دارند در بخش هایی از خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری،استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد است.

 

او درباره ایمنی کانکس ها نیز می گوید: کانکس ها طبق استاندارها ها ساخته و تحویل داده می شود و استاندارد های ایمنی، عایق صوتی و حرارتی رعایت می شود. نگرانی به لحاظ ایمنی آن ها وجود ندارد. مگر اینکه  بدون هماهنگی آموزش و پرورش اهدا شود و مورد استفاده قرار گیرد.

 

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش تاکید می کند: ما اعلام کرده ایم باید تعداد سه تا 10 دانش آموز ابتدایی در هنگام در کانکس برای درس خواندن حضور داشته باشند.دانش آموزان دوره متوسطه هم در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و از خوابگاه دانش آموزی استفاده می کنند.

 

رخشانی مهر تصریح می کند: در همایش معمار ایرانی یکی از محور ها مدارس عشایری است و این پرسش از معماران می شود که به جای کانکس در این مناطق چه می توان به عنوان مدرسه استفاده کرد و ما از ایده ها استقبال می کنیم. 

وزارت آموزش و پرورش باید تدابیر بیشتری بیندیشد تا همه دانش آموزان را به  برقراری عدالت نزدیکتر کند و  اگر تمرکز بر ارایه ایده و خلاقیت  باشد تا مدارسی استاندارد بر اساس زیست بوم هر منطقه ساخته شود شاید به این عدالت نزدیکتر شویم. از سوی دیگر هم  در حال حاضر باید نظارت بر روی مدارس کانکسی وجود داشته باشد تا تراکم دانش آموزی زیاد نباشد و کانکس هم دارای استاندارد های لازم باشد که حادثه نیافریند.

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: رخشانی مهر مدارس کانکسی کانکس وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان کانکس ها یک مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۵۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب

 

در بسته زیر اخبار و محتوا‌های آموزشی پیرامون «فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان در زمان قبل از انقلاب»، «این آقا معلم هر روز دانش آموزانش را به مدرسه می برد»، « توسط دانش‌آموز؛ موشکش چه بُردی داره!»، «ماجرای این ضرب‌المثل‌های بامزه از چه قرار است؟»، «در هر سنی به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟ کمبود پروتئین و اثرات زیانبار آن»، «اگه خیلی حواست جمعه سه تفاوت دو عکس ظاهراً مشابه رو پیدا کن»، «آسونترین کوکو رو اینطوری درست کن؛ یه کوکوی جدید و خوشمزه»، «11 آلاینده‌ی مخفی در خانه که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد»،  را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان در زمان قبل از انقلاب

این آقا معلم هر روز دانش آموزانش را به مدرسه می برد

برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳؛ آغاز امتحانات از ۲۹ اردیبهشت ماه

عبور دانش آموزان از روی پل معلق و خطرناک برای رسیدن به مدرسه

اگه مثل یه تک تیرانداز تیزبینی، در 7 ثانیه خودرو زرد رو پیدا کن

فیلم آزمایش یک موشک در مدرسه توسط دانش‌آموز؛ موشکش چه بُردی داره!

ماجرای این ضرب‌المثل‌های بامزه از چه قرار است؟

در هر سنی به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟ کمبود پروتئین و اثرات زیانبار آن

اگه خیلی حواست جمعه سه تفاوت دو عکس ظاهراً مشابه رو پیدا کن

آسونترین کوکو رو اینطوری درست کن؛ یه کوکوی جدید و خوشمزه

11 آلاینده‌ی مخفی در خانه که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد

 

دیگر خبرها

  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره
  • حضور اساتید مدرسه علمیه منتظریه در جمع دانش آموزان گنبدکاووس + تصاویر
  • همکلاسی‌های سابق بعد از ۳۹ سال دوباره پشت نیمکت مدرسه نشستند
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • دبستان شهر تاریخی ماسوله با کمتر از ۱۰ دانش آموز
  • ممنوعیت‌های تازه به سبک دهه ۶۰ در مدارس
  • تکرار سختگیری دهه ۶۰ در مدارس