Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایمان اسلامیان کارشناس اقتصاد کلان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات لایحه بودجه  ۱۴۰۰اظهار کرد: با انتقاداتی که به لایحه بودجه پیشنهادی دولت صورت گرفته بود، احتمال رد کلیات بودجه از سمت مجلس بالا بود.

این تحلیلگر اقتصاد کلان ادامه داد: انتقادات جدی که در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ مطرح می‌شد، احتمال کسری بودجه ۵۰ درصدی و برآورد‌های خوش بینانه از درآمد‌ها و به ویژه منابع حاصل از صادرات نفت، منابع حاصل از پیش فروش نفت، فروش دارایی‌ها و انتشار اوراق بود که با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر کشور اکثر محل‌های درآمدی دولت غیر قابل تحقق به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به حساس بودن وضعیت کشور در سال ۱۴۰۰ به ویژه تغییر قوه مجریه و آغاز برنامه هفتم توسعه، همچنین خیز کشور برای جبران عقب ماندگی‌های چند ساله اخیر که عمدتا ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا بود، به نظر می‌رسد تفاهم و همفکری میان دولت و مجلس شکل بگیرد و با یک اصلاحات عقلایی و منطقی، بودجه کشور در زمان مقرر تصویب و برای اجرا در اختیار دولت قرار بگیرد.

او ادامه داد: به هر صورت اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت منجر به افزایش ۳۰ درصدی حجم بودجه شد که از همان ابتدا مورد اعتراض دولت قرار گرفت و دولت هم قادر و مایل به اجرای بودجه نبود.

اسلامیان بیان کرد: رد کلیات بودجه فرصتی در اختیار دولت و مجلس قرار داد که با همکاری یکدیگر و نگاه دقیق‌تر به مصلحت ملی و عدم استفاده از روش‌های منسوخ و غیرعقلایی برای کشور مانند استفاده از بودجه‌های ماهانه و جبرانی به سمتی برویم که بودجه با مفاهمه و همفکری مجددا تدوین و تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

او تصریح کرد: مجلس، دولت و سایر دستگاه‌های تصمیم گیرنده باید برای منافع ملی همکاری کنند و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نه رویا‌ها بودجه را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهند؛ همچنین باید بسیاری از مشکلات ساختاری بودجه را پشت سر بگذاریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است بودجه ۱۴۰۰ آزمون بسیار بزرگ و سرنوشت سازی برای کیفیت حکمرانی اقتصادی در کشور ماست.

او ادامه داد: هر چند تمامی تغییرات در بودجه توسط اعضای کمیسیون تلفیق را نمی‌توان کاملا کارشناسی دانست و بعضا نقاط ابهامی هم در آن می‌توان یافت، اما ذکر این نکته واجب به نظر می‌رسد کسانی که بر دفاع از لایحه بودجه سال آینده تاکید دارند باید متوجه تبعات تورمی و فاجعه آمیز اجرای مفاد آن در صورت عدم اصلاح ساختار بودجه باشند.

اسلامیان تصریح کرد: بدیهی است ادامه وابستگی به درآمد‌های نفتی همچنین انتظار نا به جا از تحقق این درآمد‌ها با وجود شدت یافتن تحریم ها، سردرگمی در تعیین نرخ ارز، رشد هزینه‌های عمومی و منابع ناپایدار که از شاخصه‌های بارز بودجه تقدیمی سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی بود که مغایر با اهداف توسعه بوده و حتی در نگاهی فراتر از مسائل داخلی، عدم ثبات اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی را به دنبال داشت.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه وبودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۵۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه  اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است، گفت: هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روابط دولت با مجلس جدید فراگیرتر و خوب خواهد بود افزود:  از مجلس فعلی هم راضی هستیم، اما امیدوارم در مجلس آینده این همکاری‌ها بهتر شود.

حسینی اختلاف نظر دولت و مجلس در مسائل مختلف کشور را طبیعی دانست و ادامه داد: اختلاف نظر کارشناسان دولت و مجلس طبیعی است اما هیچ تنشی بین دولت و مجلس وجود ندارد. در قضیه برنامه و بودجه اختلافاتی وجود داشت، اما آنچه مجلس تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان رسید توسط دولت اجرا می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص مطالبه دولت برای بررسی برخی لوایح مهم در دو سه هفته پایانی مجلس جاری با اشاره به اینکه فرصت از دست رفت و مجلس درگیر لایحه بودجه بود، گفت: گمان نمی‌کنیم در دو هفته باقی مانده مجلس بتواند کار زیادی بکند و به این لوایح مورد نظر دولت رسیدگی کند هر چند هنوز هم امیوداریم  یکی دو مورد از آنها مثل قانون پیشگیری از آسیب به زنان و چند قانون اولویت‌دار و مهم دولت قابل بررسی و تصویب و تبدیل شدن به قانون باشند.

انتاهی پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • میان دولت و مجلس تنش وجود ندارد
  • عکس/ نشست همدلی و همفکری منتخبین مجلس دوازدهم
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»