Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، روستای بند چای از توابع بخش مرکزی ساوه با جمعیتی بیش از ۵۵۰ نفر در ۲۰ کیلومتری ساوه قرار دارد که پس از احداث سد الغدیر ساوه، اهالی بندچای از روستای قدیم توسط سازمان آب منطقه‌ای در اسفند ماه سال ۱۳۷۱ به روستای جدید انتقال یافتند و مقرر شد به جای باغ‌های چندین ساله نسبت به میزان مالکیت افراد زمین‌های کشاورزی واگذار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی از اهالی روستای بندچای ساوه در این باره گفتند: صدور سند مالکیت یکی از برنامه‌هایی است که از حدود ۲۴ سال پیش تاکنون در برنامه‌های توسعه کشور دنبال شده و هویت انکارناپذیر به خصوص برای روستاهاست. این سند یک پشتوانه محکم برای فرد روستایی به شمار می‌رود که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.

هنوز موفق به دریافت سند مالکیت نشدیم

یکی از اهالی روستای بندچای ساوه بیان کرد: بنا به پیشنهاد مسئولان مربوطه وقت، سال ۷۱ از روستای بندچای قدیم(نزدیک سد الغدیر ساوه) به روستای بندچای جدید مهاجرت کردیم و با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز موفق به دریافت سند مالکیت نشدیم.

هادی حاصلی افزود: تا قبل از سند روستایی افرادی که ساکن روستا بودند برای دریافت تسهیلات به خصوص در بحث ضامن با مشکلاتی مواجه می‌شدند و مجبور به روش ضمانت زنجیره‌ای بودند اما اکنون فردی که ملک مسکونی او سند تک برگ دارد می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

این روستایی اهل بندچای ساوه با اشاره به صادر نشدن سند مالکیت روستائی در این روستا بیان کرد: تاکنون این مهم بارها و بارها به مسئولان شهرستانی و استانی انتقال داده شده است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

یکی دیگر از اهالی روستای بندچای ساوه نیز با تاکید این مهم گفت: نبود یک خانه بهداشت در مواقع ضرور، موجب سفر بیماران به روستاهای همجوار یا به شهر ساوه می‌شود. همچنین واگذاری زمین کشاورزی در مناطق کم آب این روستا، برای کاشت محصولات کشاورزی مانند گندم و جو دیم از دیگر موانع پیش روی اهالی برای ایجاد اشتغال و مهاجرت نکردن جوانان جویای کار به شهر ساوه است.

اسماعیل سهرابی اظهار کرد: در صورت همکاری نکردن مسئولان مربوطه در رفع مشکلات موجود، اهالی روستا ناچار به تخلیه آن و مهاجرت به روستای بندچای قدیم (روستایی که سال ۷۱ مهاجرت از آن به این خطه انجام شد) خواهند شد.

کمک به توسعه و رونق اقتصاد مهم‌ترین مزایای سند مالکیت 

رئیس شورای اسلامی روستای بندچای ساوه نیز با اشاره به این که صدور سند، راهی برای افزایش ارزش اقتصادی املاک روستایی است، اظهار کرد: با وجود درخواست‌ها و مکاتبات متعدد اعضای شورای اسلامی و بازدیدهای مختلف مسئولان، همچنان اراضی مسکونی این روستا بدون سند مالکیت روستایی است.

سیدرضا قاسملو مهم‌ترین اقدامات شورای اسلامی روستای بندچای در چند سال اخیر را اجرای ۱۰۰۰ متر جدول گذاری، آسفالت معابر و کوچه‌ها، نصب تابلو، احداث پارک و تجهیز آن به وسایل بازی کودکان، احداث زمین چمن مصنوعی، بتنی کردن کل نهرهای کشاورزی باغ‌ها عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۴ مقرر شد تا ۵۰۰ هکتار به کل اهالی در قالب ۱۳ گروه به نسبت زمین‌هایشان از پنج هکتار تا یک هکتار واگذار  کنند، ۱۸۵ هکتار به کل مالکان زمین از (نیم هکتار تا ۲.۵ هکتار) به صورت اجاره بها (در حالی که قول معوض داده شده بود) واگذار شد.

رئیس شورای اسلامی روستای بندچای ساوه با اشاره به مهاجرت اهالی روستا از روستای نزدیک به سد الغدیر و مهاجرت به روستای بندچای از سال ۷۱ گفت: اهالی با وجود پیگیری‌های متعدد از سال ۷۱ تاکنون موفق به دریافت سند نشده‌اند، این مهم تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی بوده و علاوه بر اینکه از تعارض مالکان جلوگیری می‌کند، وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات است.

کد خبر 583895 برچسب‌ها استان مرکزی روستا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مرکزی روستا اهالی روستا سند مالکیت سال ۷۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۷۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود

به گزارش خبرنگار مهر، مجید جودی ظهر دوشنبه در بازدید از مناطق آسیب دیده امام زاده ابراهیم شفت اظهار کرد: در دوران خدمتی سه دفعه است که آتش سوزی گسترده در این روستا اتفاق می‌افتد و این مساله بسیار تأسف برانگیز و ناراحت کننده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با تاکید بر لزوم احیای مجدد روستای امامزاده ابراهیم شفت بر اساس اصول علمی و فنی بیان کرد: مسائل فنی، مقام سازی و اصولی سازی در احیا و بازسازی مجدد دهکده سوخته شفت لحاظ شود.

جودی، امامزاده ابراهیم شفت را از معدود روستاهای زیبا و کم نظیر ایران برشمرد و اضافه کرد: مسکن در امامزاده ابراهیم شفت با معیشت و اشتغال مردم منطقه گره خورده است.

وی با تاکید بر سرعت بخشی در ساخت و سازها در امامزاده ابراهیم شفت افزود: اشتغال، اقتصاد و معیشت ساکنین دهکده چوبی شفت به مسکن ارتباط مستقیم دارد و لذا ساخت و ساز منازل مسکونی این روستا باید سرعت بخشیده شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه بازسازی روستای امامزاده ابراهیم شفت بدون پروسه اداری آغاز شود، گفت: امامزاده ابراهیم یک روستای معمولی نیست و باید نسبت به احیا و بازسازی مجدد این روستا اقدامات ویژه و ضرب العجلی صورت گیرد.

جودی با اشاره به تخریب بیش از ۲۵۰ منزل مسکونی در روستای امامزاده ابراهیم شفت بیان کرد: بازسازی و ساخت این تعداد منزل مسکونی در کمتر شش ماه باید به اتمام برسد.

وی از پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد پایین خبر داد و افزود: مقدمات پرداخت این تسهیلات برای روستاییان آسیب دیده شفت فراهم شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با تاکید بر لزوم سرعت بخشی کار آواربرداری روستای حادثه دیده شفت بیان کرد: با بکارگیری تمام ظرفیت موجود در استان کار آواربرداری روستای امامزاده ابراهیم شفت انجام می‌شود و در صورت نیاز از استان‌های هم جوار درخواست کمک خواهیم کرد.

جودی با تاکید بر ضرورت حفظ معماری و بافت روستایی در امامزاده ابراهیم شفت اضافه کرد: ضمن تسریع در آواربرداری، بازسازی و ساخت و ساز در روستا باید تلاش شود تا این روستا بر اساس بافت سنتی و روستایی ساخته شود.

وی گریزی هم به آتش سوزی سال ۹۶ در روستای امامزاده ابراهیم شفت زد و افزود: منازل افراد جامانده از آتش سوزی سال‌های گذشته به بهانه آتش سوزی اخیر بازسازی می‌شود.

کد خبر 6098157

دیگر خبرها

  • ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • بهسازی نهرهای کشاورزی روستای آق قلعه به همت اهالی
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها