Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@16:53:52 GMT

واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در انحصار ۱۱ شرکت

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۷۹۴۴

واردات ۸۰ درصد نهاده‌های دامی در انحصار ۱۱ شرکت

محمودزاده گفت: ۱۰۰ شرکت خصوصی به عنوان واردکننده نهاده دامی داریم که ۸۰ درصد آن توسط ۱۱ شرکت وارد می شود و معضلاتی را درپی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جلال محمودزاده در مصاحبه با برنامه «صبح وگفتگو» با بیان اینکه کنجاله جو و سویای مورد نیاز کشور 19 میلیون تن در سال می باشد که 14 میلیون تن از طریق واردات تهیه می شود، گفت: رقم واردت چشمگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تاریخ یکم آبان 99 در زمینه واردات نهاده های دامی در سامانه بازارگاه بررسی هایی انجام داده ایم و کشتی های تخلیه شده چندین ماه در انتظار ترخیص بود.

محمودزاده با اشاره به اینکه مجلس دهم مصوب کرده بود بازاریابی باید در اختیار وزارت جهاد باشد، گفت: متاسفانه سران قوا در جلسه ای، این وظیفه را به وزارت صمت دادند و بعد از 18 ماه این مسئولیت باید به وزارت جهاد بازگشت داده می شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این حوزه یک دستگاه باید متولی باشد تا بتوان دست به مدیریت و نظارت زد.

محمودزاده گفت: فاصله قیمتی ارز آزاد و دولتی باید اصلاح شود و بزودی در مجلس حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: 100 شرکت خصوصی بعنوان وارد کننده نهاده دامی داریم که 80 درصد آن توسط 11 شرکت وارد می شود و معضلاتی را درپی داشته است.

محمودزاده به رادیو گفت‌وگو گفت: درباره واردات نهاده ها تنها بخش خصوصی فعال نیست و شرکت پشتیبانی امور دام هم فعال است که مشکلات خاص خود را دارد.

وی افزود: ذخیره استراتژیک برای نهاده دامی باید تا شش ماه صورت گیرد ولی متاسفانه این ذخیره صورت نگرفته است و اگر تا 20 روز نهاده دامی را وارد نکنیم، بازار با کمبود نهاده دامی روبرو شود.

محمودزاده اضافه کرد: هفته آینده پیشنهادات را قرائت کرده و به دولت ابلاغ می کنیم.

در ادامه علی محمد شریفی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به رانتی بودن نهاده های کشاورزی گفت: ما روند صادراتی را به بخشی چالشی در اقتصاد تبدیل کرده ایم و با کمبودهای جدی برای مواد اولیه روبرو هستیم.

وی افزود: در حوزه نهاده ها تقلب هایی می شود که موجب آسیب رساندن به سلامت مصرف کننده می شود.

شریفی مقدم گفت: ما با چندگانگی قیمت روبرو هستیم که فاصله قیمتی زیاد در نهاده ها روبرو هستیم.

وی همچنین در خصوص پیشنهاداتی به مجلس، الزام به هماهنگی با دولت و توجه به ظرفیت های داخلی را متذکر شد و افزود: بخش خصوصی بلاتکلیف است که اگر زمانبندی مشخصی داشته باشیم، از ظرفیت ها به موقع استفاده می گردد.

شریفی مقدم تامین نهاده را از واجبات دانست و گفت: در بازار قیمت کنجاله 16 هزار تومان بود ولی مجوز تغییر قیمت آن در ستاد ارائه می شود که نشان می دهد با واقع بینی فاصله زیادی داریم.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمودزاده مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس نهاده دامی نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۷۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌ها بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت متعهد به خرید مرغ هستند و با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

وی اظهار داشت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیر کشتاری اتفاق افتاده چنانچه مرغ را تا ۵۹ روزگی مرغ نگهداری کنند پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور خواهد بود.

نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری کشور فراهم است

شیرزاد، با بیان اینکه امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به صنعت مرغداری کشور کرده است به طوری که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی افزود: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم؛ زیرا زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتری این محصول را تولید کنیم.

توقف واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شد و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر راهبُردی مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات خود دارد.

صنعت مرغ نیازمند فعال شدن کریدور‌های صادراتی مرغ

شیرزاد با بیان اینکه صنعت مرغداری کشور نیازمند فعال سازی کریدور‌های صادراتی است، گفت: صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.

وی بیان کرد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم، نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی