Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموعه شتاب دهنده‌های تخصصی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز، ۲۰ بهمن ماه با حصور معاون علمی و فناوری افتتاح شد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به همراه عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹ به منظور افتتاح مجموعه شتاب دهنده‌های تخصصی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و همچنین رونمایی از چندین محصول تولیدی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کیت شده تشخیص آنتی بادی‌های خنثی کننده کرونا
در این مراسم از کیت‌های جدید تشخیص و شناسایی آنتی بادی خنثی کننده کرونا رونمایی شده است. آنتی بادی‌های خنثی کننده عامل کلیدی در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا است. کیت تشخیصی آنتی بادی‌های خنثی کننده ابزاری قدرتمند در جهت شناسایی کمی و کیفی این آنتی بادی‌ها است.

این کیت به عنوان سومین کیت تأیید شده تشخیص آنتی بادی‌های خنثی کننده در دنیا برای مقابله با کرونا معرفی شده است و متخصصان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تولید کیت‌های شناسایی آنتی بادی خنثی کننده COVID-۱۹ بر پایه روش الایزا کرده اند.

این کیت با ارزیابی تشکیل آنتی بادی‌های خنثی کننده، افراد واکسینه شده از طریق ابتلای قبلی را شناسایی خواهد کرد. این امر موجب توانمند سازی نظام سلامت در ارزیابی افراد واجد شرایط واکسیناسیون، بررسی اثربخشی واکسیناسیون، بهینه سازی پلاسما درمانی بهبود یافتگان و همچنین بازگشت افراد مصون به چرخه کار می‌شود.

بر اساس تجارب و نتایج آزمایشگاهی بسیار مطلوب، و همچنین متون علمی منتشر شده در مجلات معتبر، استفاده از این کیت، نیازمندی کشور به خرید واکسن را حداقل تا ۶۰ درصد کاهش و مسیر کنترل بیماری کرونا را به شکل بسیار مطلوبی بهبود می‌بخشد.

کیت تولید شده در این مرکز دارای اختصاصی ۱۰۰ درصد و حساسیت بیش از ۹۲ درصد بوده و قابلیت غربالگری کل جامعه با هزینه مقرون به صرفه و همچنین وابستگی حداقلی به جهش‌های نوظهور ویروس کرونا را دارا است.

در حال حاضر این کیت به تولید انبوه رسیده و برخی از تاییدیه‌های اداره کل تجهیزات پزشکی را دریافت کرده و در حال ارزیابی نهایی برای ورود به بازار است. تیم تحقیقاتی مستقر در مرکز جامع تحقیقات سلول‌های بنیادی همچنان در حال بهبود روش‌های ارزیابی آنتی بادی‌های نوترالیزان ویروس SARS-Cov-۲ بوده و عمده تمرکز خود را بر کاهش زمان آزمایش به کمتر از ۲۰ دقیقه معطوف کرده است.

تهیه اگزوزوم‌های ترشح شده از سلول‌های بنیادی با اثر درمانی
همچنین از دیگر محصولاتی که در این مرکز رونمایی شده است می‌توان به اگزوزوم GMP گرید تجاری برای مقاصد درمانی اشاره کرد.

اگزوزوم ها، وزیکول‌های خارج سلولی نانومتری هستند که یک غشای دولایه چربی دارند و گیرنده‌ها و لیگاند‌های مختلفی روی غشای آن‌ها بیان می‌شود و حاوی پروتئین‌ها و فاکتور‌های رشد ضد التهابی مختلفی هستند.

اگزوزوم‌های ترشح شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی اقتباس شده از بند ناف انسان است و اثر درمانی آن جلوگیری از سندرم دیسترس تنفسی حاد، آسیب حاد قلبی، عفونت ثانویه منجر به سپسیس عمومی و نارسایی سیستم‌های مختلف بدن در بیماران کرونایی است.

پچ‌های ترمیم زخم هم با پوشش‌های سرشار از فاکتور‌های رشد
در این مراسم از پچ‌های ترمیم زخم هم با پوشش‌های سرشار از فاکتور‌های رشد و فاکتور‌های زیستی فعال رونمایی شد. این پچ‌ها باعث آزادسازی فاکتور‌های رشد آنژیوژنیک و سایتوکاین‌هایی می‌شوند که توانایی کاهش التهاب در زخم‌های مزمن را دارند، این خواص با فناوری نانو ارتقا یافته است تا ماتریکس مناسبی به منظور مهاجرت و تکثیر کراتینوسیت‌ها و فیبروبلاست‌ها فراهم شده و باعث تسریع ترمیم و کاهش اسکار و بازسازی و ترمیم بافت‌های پوششی آسیب دیده شود.

این پوشش به دلیل شباهت ساختاری زیاد به بافت پوست طبیعی می‌تواند به عنوان جایگزین موقت پوست برای بهبود انواع مختلفی از زخم‌ها مانند سوختگی‌های گسترده، ترمیم زخم‌های ترمیم ناپذیر مانند زخم پای دیابتی و زخم بستر و زخم‌های مزمن که بدن در حالت عادی توان ترمیم آن‌ها را ندارد و نیاز به دخالت پزشکی پیدا می‌کنند و در صورت عدم دخالت پزشکی خطر مرگ و یا قطع عضو بیمار را تهدید می‌کند، جراحی‌های اورولوژی (ترمیم نواقص ادراری تناسلی)، جراحی‌های گوش، حلق و بینی (ترمیم پرده تمپان) و اعمال جراحی چشم پزشکی بکار گرفته شوند.

محلول‌های ایرانی مورد استفاده در درمان ناباروری
محلول‌های مورد استفاده در درمان ناباروری نیز از دیگر محصولات دانش بنیان است که امروز رونمایی شد و به این ترتیب ایران در میان ۶ کشور سازنده، وسایل و مواد مصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری، همچون کیت‌های تشخیصی، محیط‌های کشت، محیط‌های رشد و محیط‌های ذوب و انجماد اسپرم، تخمک و جنین قرار گرفته است.

وسایل و مواد مصرفی مورد استفاده در مراکز درمان ناباروری اکثراً وارداتی بوده و بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های درمان را شامل می‌شود.

ایران به واسطه این تولیدات دانش بنیان توانسته است با بومی سازی دانش تولید این مواد علاوه بر قطع وابستگی به خارج و صرفه جویی ارزی، امکان صادرات آن به کشور‌های منطقه و همسایگان ایران و ارزآوری بالای آن را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سلول بنیادی سورنا ستاری آنتی بادی شتابدهنده ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران آنتی بادی های خنثی کننده فاکتور های رشد آنتی بادی ها رونمایی شد زخم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۸۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات جامعه پزشکی با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در این جلسه، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به جایگاه مهم جامعه پزشکی در حفظ سلامت جامعه و خدمت به مردم، بر حفظ کرامت جامعه پزشکی و پاسداشت نیروی انسانی در حوزه سلامت تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K، گفت: جامعه پزشکی کشور جزو قشرهای تخصصی مرجع و خدمتگذار کشور است که لازم است ضمن رعایت اخلاق پزشکی و حرفه‌ای و ارتقای توان علمی خود، همچنان در منطقه و دنیا افتخار آفرین باشد.

خدائیان افزود: رسیدگی‌به وضع دستیاران رشته‌های تخصصی و متخصصین طرحی ضریب K باید از اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان کشور باشد.

وی همچنین نسبت به پیگیری جدی مطالب مطرح شده توسط رئیس کل سازمان نظام پزشکی تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جامعه پزشکی و چالش‌های پیش روی آن در آینده، وضعیت نیروهای تخصصی و طرحی را تشریح کرد و خواستار رسیدگی به نارسایی‌های مرتبط با این حوزه به ویژه در زمینه اقتصاد سلامت، زیرساخت‌های تأمین و آموزش نیروی تخصصی برای کشور به خصوص شرایط رزیدنتی و نیروهای طرحی شد.

وی همچنین نسبت به پیگیری ویژه پرونده‌های اخیر و نیز برخی برخوردهای صورت گرفته با اعضای جامعه پزشکی در برخی استان‌ها و مطب‌ها تاکید کرد.

کد خبر 6092115 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد