Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@22:00:01 GMT

آخرین چکش‌ کاری‌های طرح سازگاری با کم آبی کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۹۰۵۵

آخرین چکش‌ کاری‌های طرح سازگاری با کم آبی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه نشست کارگروه "سازگاری با کم آبی" برای آخرین چکش‌کاری‌های طرح سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو برگزار شد.

در این نشست که ظهر امروز (20 بهمن) در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، ابتدا بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه ارائه داد و گفت: استان کرمانشاه از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی محدوده‌های متعددی از خشک و نیمه خشک تا مناطق مرطوب را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پتانسیل تبخیر آب استان کرمانشاه بر اساس متوسط 10 سال گذشته را سالانه 907 میلی‌متر اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت حوزه‌های آبریز استان و با بیان اینکه 54 درصد وسعت استان کرمانشاه در حوزه آبریز کرخه و 46 درصد مابقی در حوزه آبریز مرزی غرب قرار دارد،  افزود: در کرمانشاه 32 محدوده مطالعاتی داریم که تولیت 23 محدوده با آب منطقه‌ای کرمانشاه است و از 23 محدوده 14 محدوده مطالعاتی در حوزه آبریز کرخه و 9 محدوده در حوزه آبریز مرزی غرب قرار دارد.

به گفته درویشی، از این 23 محدوده مطالعاتی 10 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، 9 محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و دو محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

وی از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان طی حدود 20 سال اخیر سالانه 44 میلیون مترمکعب و مجموع کسری مخازن آب زیرزمینی استان هم اکنون 971 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه متوسط تغییرات سطح آبهای زیرزمینی استان را نیز حدود 20 سانتیمتر در سال اعلام کرد.

درویشی در ادامه با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌های استان از سال 1386 تاکنون، صرفه‌جویی صورت گرفته از اجرای این طرح در این سال‌ها را 130 میلیون مترمکعب اعلام کرد که حاصل اجرای برنامه‌هایی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و... بوده است.

وی همچنین از پیگیری و چکش‌کاری 1.5 سال اخیر برای طرح سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: اگرچه این برنامه در استان دیر استارت خورد، اما کارهای آن نهایی شده و مورد تایید استان قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، برنامه سازگاری با کم آبی استان کرمانشاه برای افق 1425 و برای جمعیت دو میلیون و 97 هزار نفر در نظر گرفته شده است.

درویشی تاکید کرد: بر اساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه جویی 254 میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، حوزه صنعت و ... مشخص است.

طرح سازگاری با کم آبی نیازمند پیوست فرهنگی است

در ادامه این نشست هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز از برنامه سازگاری با کم آبی به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با چالش آب که طی سال‌های آینده به یک معضل اساسی تبدیل می‌شود یاد کرد و افزود: اجرای این برنامه نیازمند الزامات و اقداماتی است تا اعداد و ارقام در نظر گرفته شده روی کاغذ باقی نماند.

وی یکی از مهمترین ملزومات برنامه سازگاری با کم آبی را داشتن پیوست فرهنگی دانست و افزود: اجرای این طرح نیازمند همکاری و مشارکت مردم است، اما متاسفانه عموم جامعه خیلی در جریان اینگونه طرح‌ها نیستند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای اجرای طرح سازگاری با کم آبی، رسیدن به ادبیات مشترک بین سه وزارتخانه اصلی درگیر این طرح یعنی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که متاسفانه این ادبیات مشترک اکنون چندان احساس نمی‌شود.

بازوند با تاکید بر لزوم پرهیز از بخشی نگری در اجرای این طرح، یادآور شد: البته گاهی دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی و وزارت صنعت نیز دلایل بجایی دارند و برای ایجاد اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند.

وی موضوع دیگری که برای اجرای طرح سازگاری با کم آبی ضروری است را اصلاح ساختار مدیریت آب در کشور دانست و عنوان کرد: اینکه هر استانی متولی حوزه آبریز خود باشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و نیاز است هر حوزه آبریز که گاهی چند استان را شامل می‌شود ساختار مدیریتی خاص خود را داشته باشد.

استاندار کرمانشاه ایجاد تبعیض بین استان‌ها را ناشی از همین ساختار مدیریتی نادرست دانست و گفت: برای مثال در بالا دست یک حوزه آبریز استانی حق کاشت برنج دارد، اما استان دیگر چنین حقی ندارد.

بازوند اجرای طرح سازگاری با کم آبی را بدون تخصیص اعتبارات غیرممکن اعلام کرد و افزود: برای مثال یکی از بخش‌های مهم این طرح جلوگیری از پرت شبکه‌های آب است که شرکت‌های آب و فاضلاب پول کافی برای این کار ندارند.

وی معتقد است، برای اجرای درست طرح سازگاری با کم آبی لازم است تصمیم‌گیران بودجه، نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز برای اجرای این طرح توجیه شوند.

اصلاح ساختار مدیریتی حوزه‌های آبریز در آینده نزدیک

در پایان این برنامه رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز با بیان اینکه طرح سازگاری با کم آبی در گام اول به اهداف خود رسیده، افزود: تاکید استاندار کرمانشاه برای وجود پیوست فرهنگی برای این طرح مورد تایید و از اولویت‌های ما برای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی است.

وی همچنین پرهیز از بخشی نگری را نیز مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار حوزه‌های آبریز نیز بر اساس تقسیمات کشوری نهایی شده و پست‌های مدیریتی برای حوزه‌های آبریز 9 گانه تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

اردکانیان معتقد است، با اجرای این طرح دیگر شاهد تبعیض‌هایی که به آن اشاره شد، بین استان‌ها نخواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های انجام شده، تا پایان این دولت طرح‌های سازگاری با کم آبی همه استان‌ها به تصویب برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه طرح سازگاری با کم آبی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه برنامه سازگاری با کم آبی طرح سازگاری با کم آبی سازگاری با کم آبی آبی استان کرمانشاه استاندار کرمانشاه حوزه های آبریز حوزه آبریز اجرای این طرح برای اجرای اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با ۴۲۲ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به ۴۱ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به ۳۸ میلیون تومان رسید.

امروز نیم سکه کاهش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۵۶ هزار تومان کاهش قیمت به ۳ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بدون تغییر ۲ هزار و ۳۰۱ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • فیلمی از سخنرانی قرائتی؛ هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • (ویدئو) محسن قرائتی: هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • ببینید | حجت‌الاسلام قرائتی: هر کاری که دشمن را جر بدهد، عمل صالح است
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • قرارگیری ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل در کرمانشاه
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است