Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@02:31:53 GMT

کاربرد قوطی در سازه‌های فلزی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۹۰۷۳

کاربرد قوطی در سازه‌های فلزی

قوطی‌ها مقاطع فولادی توخالی هستند که در تمام طول خود سطح مقطع یکسانی دارند. این سطح مقطع می‌تواند مستطیل یا مربع‌شکل باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آسرون، این پروفیل‌ها دارای تنوع، مقاومت، کیفیت سطحی، جوش‌پذیری و درعین‌ حال شکل‌پذیری بالایی هستند.

ساختمان تان را با قوطی پروفیل مستحکم کنید

صنعت ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین مصرف‌کننده‌های این مقاطع فولادی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 همچنین از قوطی علاوه بر ساختمان‌سازی در ساخت مبلمان، خودروسازی، تولید لوازم پزشکی و لوازم‌خانگی نیز استفاده می‌شود.

حال سؤالی که برای سازندگان و پیمانکاران ساختمانی مطرح می‌شود این است که کاربرد قوطی در سازه‌های فلزی چیست؟

در ابتدا باید بدانید کاربرد انواع قوطی بسته به روش تولید، سایز و قیمت آن‌ها متفاوت است. هدف این متن توضیح درباره هر یک از این موارد و درنهایت پاسخ به این سؤال است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قوطی فولادی چطور ساخته می‌شود؟

اولین بار در سال ۱۸۲۵، جیمز وایت هاوس روش تولید قوطی را معرفی نمود و پس‌ از آن در اوایل نیمه دوم قرن ۱۹ بود که از این قوطی‌ها برای ساخت پل‌های خرپایی استفاده شد. امروزه قوطی‌ها به ۳ روش مستقیم، غیرمستقیم و دوتکه و طی فرایند نورد سرد و گرم از کلاف ورق فولادی تولید می‌شوند.

در کاربرد قوطی‌ها باید بدانید سطح خارجی قوطی تولیدشده به روش نورد گرم، نسبت به قوطی‌های تولیدشده با روش نورد سرد کیفیت بالاتری دارد؛ اما استفاده از روش نورد سرد سبب تولید قوطی‌هایی با پرداخت سطح خوب و ابعاد دقیق‌تر خواهد شد.

طول و عرض قوطی‌ها معمولاً بین ۱۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و ضخامت آن نیز می‌تواند از ۱ تا ۶ میلی‌متر باشد. نام‌گذاری قوطی به‌ این‌ ترتیب است که ابتدا طول، سپس عرض و در نهایت ضخامت آن بیان می‌شود. برای اطلاع از ابعاد قوطی تولیدی هر کارخانه می‌توانید به سایت‌ بازرگانی آهن و فولاد آسرون به نشانی www.asroon.ir مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس بگیرید.

تولید قوطی به روش مستقیم

در تولید قوطی به روش مستقیم، ورق فولادی از ابتدا به شکل زاویه‌دار و قوطی فرم‌دهی می‌شود. برای این کار ابتدا دو گوشه انتهایی ورق فرم داده شده و در مراحل بعدی نیز اضلاع دیگر قوطی فرم مناسب را به خود می‌گیرند. در نهایت درز موجود میان دو سر ورق به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

می‌توان پس از انجام این مراحل، سایز قوطی‌ها را نیز با عبور از دستگاه‌های مختلف تغییر داد.

تولید قوطی به روش غیرمستقیم

در روش غیرمستقیم، در واقع ابتدا ورق را به نوارهای نازک بریده و سپس این نوارها را از دستگاه فرمینگ عبور می‌دهند. در دستگاه فرمینگ نوارها به شکل لوله درآمده و درنهایت با عبور از غلتک‌های مخصوص به قوطی تبدیل می‌شوند.

تولید قوطی به روش دوتکه

در روش دوتکه، ورق صاف با استفاده از دستگاه پرس به شکلی شبیه ناودانی درآمده و پس از انطباق، ساق‌هایشان را به یکدیگر جوش می‌دهند تا به قوطی تبدیل شود.

استفاده از قوطی در سازه‌های فلزی

همان‌طور که گفته شد قوطی‌ها مقاطع فولادی توخالی هستند و به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها در سازه‌های بتنی استفاده کرد و این مقاطع فولادی تنها در سازه‌های فلزی کاربرد دارند.

استفاده از قوطی در سازه‌های فلزی سبب می‌شود تا نسبت به هر دو محور و جهت، ممان اینرسی بالایی به وجود بیاید و استحکام سازه بیشتر شود. همچنین استفاده از قوطی در سازه‌های فلزی علاوه بر افزایش استحکام سازه‌ و ستون‌ها، برای ساخت نرده‌های فلزی، درها و پنجره‌ها و پله‌ها نیز مرسوم است.

انواع سازه‌های فلزی که در آن‌ها از قوطی استفاده می‌شود:

. ساخت پل‌های عابر پیاده و پل‌های هوایی

. ساخت نمای بیرونی ساختمان‌ها

. ساخت انواع سازه‌های مربوط به صنعت پتروشیمی و کشتی‌سازی

. ساخت سوله

. و ...

آیا می‌توان از قوطی در ساختمان‌های چندطبقه استفاده کرد؟

جالب است بدانید که از قوطی فقط برای بالا بردن مقاومت ستون‌های ساختمان‌های یک طبقه استفاده می‌کنند؛ به این دلیل که طبق ضوابط، تقویت مقطع ستون در محل اتصال تیر به ستون امری ضروری است؛ اما در قوطی‌های توخالی دسترسی به سطح مقطع در محل اتصال وجود ندارد.

نکات استفاده از قوطی در سازه‌های فلزی

با وجود مزیت‌ها، ممکن است سطح مقطع قوطی‌ها هنگام زلزله دچار تغییر شکل شود؛ بنابراین برخی کارشناسان توصیه می‌کنند داخل قوطی‌ها با بتن پر شود. از سوی دیگر برخی از متخصصان معتقدند که باید قوطی‌ها را تنها برای ساخت رابط در سوله‌ها استفاده نمود و برای افزایش استحکام ستون‌ها در سازه‌های فلزی تیرآهن‌های IPE  را به‌کار برد.

اگر قرار است قوطی به‌عنوان تیر یا ستون در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گیرد، باید نسبت عرض به ضخامت بال‌های آن کمتر از ۱۲ باشد.

مزایای استفاده از مقاطع فولادی توخالی در ساختمان

استفاده از مقاطع فولادی توخالی مانند قوطی مزایای زیادی در اجرای پروژه دارد:

. کاهش هزینه‌ها: این مقاطع توخالی به‌دلیل وزن کمتر، هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهند.

. جذب نیروی خارجی کمتر: قوطی‌ها سبک بوده و نیروی خارجی کمتری جذب می‌کند که هنگام زلزله اهمیت دارد.

. استحکام بالا نسبت به وزن

. استحکام بالا در مقابل پیچش

قیمت قوطی چقدر است؟

قیمت قوطی به عوامل مختلفی ازجمله نوع و قیمت ورق استفاده‌شده، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و روش ساخت بستگی دارد. در چند ماه اخیر قیمت تمام مقاطع ازجمله قوطی به دلیل افزایش قیمت دلار به‌شدت بالا رفته؛ این امر یکی از دلایل رکود بازار آهن و فولاد نیز بوده است. برای مشاهده قیمت ‌روز قوطی می‌توانید به سایت آسرون مراجعه نمایید.

در حال حاضر هر قوطی بسته به روش تولید، سایز و قیمتش کاربرد مخصوص به خود را دارد. در این متن انواع قوطی را براساس هر سه این موارد مورد بررسی قرار دادیم تا با این اطلاعات بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قوطی پروفیل سازه فلزی سطح مقطع قوطی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۹۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد

به گزارش پارس نیوز، ساخت سری جدید «پایتخت» همیشه مورد بحث بوده است، یک روز خبر از ساخت نسخه سینمایی این سریال در رسانه‌ها و کانال‌های خبری پخش می‌شود و روز دیگر تکذیب این موضوع؛ یک روز نیز خبر از تولید «پایتخت» در قالب همیشگی خود یعنی سریال در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند.

 اخیرا هم خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه فصل «هفتم» پایتخت در مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

پیگری‌های خبرنگاران از یک منبع آگاه درباره این موضوع حاکی از آن است فصل هفتم سریال «پایتخت» وارد مرحله پیش تولید شده و به گفته این منبع امید از سوی عوامل پایتخت وجود دارد که فصل هفتم به پخش در نوروز ۱۴۰۴ برسد.

وی درباره بازیگرانی که در این فصل حضور ندارند گفت: در این فصل سارا و نیکا فرقانی اصل و مهران احمدی حضور نخواهند داشت.

لوکیشین جدید برای فیلمبرداری پایتخت

لازم به ذکر است مدتی قبل یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت از لوکیشینی برای ساخت فصل جدید این سریال بازدید کرده است.

بعد از انتشار این خبر هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در این سریال در نیمه اسفند ۱۴۰۲ با انتشار یک پست در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود: باز داریم می‌آییم، ولی نه برای عید ۱۴۰۳

اخیرا نیز مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره تولید و پخش فصل جدید این سریال بیان کرده بود اگر مشکلی پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در ۱۴۰۳ خواهیم دید.

گفتنی است الهام غفوری تهیه‌کننده این سریال درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» به خبرنگار فارس گفته بود: مگر قرار بوده نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود؟

وی افزود: آیا از طرف جایی اعلامی شده است که من بخواهم این را تکذیب کنم؟

۶ فصل پایتخت ساخته شده که آخرین فصل آن مربوط به سال ۹۹ بوده است از ساخت آخرین فصل این سریال حواشی زیادی نسبت به ساخت فصل بعدی به وجود آمده که هنوز سرانجام ساخت این سریال مشخص نیست.

در آخرین فصل از این سریال محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی و ... به ایفای نقش پرداخته بودند.

  منبع : فارس              

دیگر خبرها

  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • کاربرد های پمپ آب
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • سیل ۱۰ روزه در ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان/ نزدیک به ۵۶ هزار نفر امدادرسانی شدند
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد