Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رسیدن نامه‌ای اعتراض‌آمیز از سوی تعدادی از کشاورزان مرودشتی نسبت به نحوه توزیع کود اوره در چند ماه اخیر بر اساس طراحی سامانه‌ای که بوی شفافیت می‌دهد اما گره‌هایی دارد که در صورت برطرف نشدن می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، منجر به پیگری همه جانبه ماجرا از سوی افراد مرتبط با موضوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چندی پیش نامه‌ای به دستمان رسید که در آن تعدادی از کشاورزان مرودشتی نسبت به نحوه توزیع کود اوره اعتراض کردند، اعتراضی که شامل بندهای مختلف از جمله واریز وجه توسط کشاورزان به حساب شخصی یک فرد، ماندن پول در حساب شخص، درخواست نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت محصولی که طی مدت ماندن پول در حساب صورت گرفته است در سامانه برکت و مواردی از این قبیل منجر به پیگیری جدی ماجرا شد. 

در این میان رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس و مدیرکل تعاون روستایی استان حرف‌های مشابهی زدند، حرف‌هایی که با سخنان شخص دارنده حساب تناقض واضحی را نشان می‌دهد. 

حسین پژمان درباره این موضوع به بحث شفافیت اشاره کرد و گفت: تا به امروز کارگزاران با استفاده از روش سنتی هر چه می‌خواستند انجام می‌دادند و لذا امروز که سامانه‌ای برای توزیع کود تعریف شده است نسبت به آن معترضند. 

وی با اشاره به اینکه ۲۸۰ هزار نفر بهره‌بردار در این رابطه فعالیت دارند، گفت: با ایجاد این اپلیکیشن، کشاورز بر اساس میزان کاشت خود و با وارد کردن کد ملی شناسایی، به صورت شفاف و روشن به سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد وارد شده و با پرداخت وجه، محصولش را دریافت می‌کند. 

پژمان تاکید کرد: این در حالی است که پیش از این، این کار به صورت دیمی انجام می‌شد و راستی‌آزمایی خاصی صورت نمی‌گرفت. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا وجه بجای واریز شدن به حساب شرکت خدمات حمایتی به حساب شخص واریز می‌شود، گفت: در این میان نیاز به وجود درگاهی بود که با توجه به عدم اجازه قانون دیوان محاسبات به دستگاه دولتی جهت اخذ وجه، این پول به حساب شخصی به‌نام کریم بخشی می‌رود در حالی که می‌تواند هر شخص دیگری هم باشد! 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس حذف واسطه و خرید و فروش مستقیم محصولات را از فواید این سامانه عنوان کرد و افزود: این اعتراض نه مربوط به کشاورزان بلکه مربوط به کارگزاران به‌عنوان واسطه است که پیش از این سود زیادی را می‌بردند و امروز با این روش باید طبق چهارچوب عمل کنند. 

این گفته‌ها در حالی است که کریم بخشی به‌عنوان فردی که پول به حسابش واریز می‌شود می‌گوید: چون طرح و ایده از من است باید حساب و درگاه به نام باشد! 

همچنین نکته دیگری که در این میان ضروری به نظر می‌رسد، بحث ماندن پول در حساب است؛ چرا که وقتی کشاورز به نرخ امروز پول را به حساب واریز می‌کند، چرا ۴۰ روز بعد جنس به او تحویل شده و ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت است؟! 

نکته مبهم دیگری که در اینجا آشکار است این که این نامه اعتراض‌آمیز مربوط به کشاورزان است در حالی که مسئولان ذیربط آن را به سمت کارگزاران سوق می‌دهند و از به خطر افتادن منافع این قشر سخن به میان می‌آورند. 

مدیرکل تعاونی روستایی فارس نیز این اعتراض را مربوط به افرادی دانست که با ایجاد این سامانه بخشی از منافع‌شان حذف شده است. 

رحیمی در این باره به فارس گفت: سامانه برکت در راستای توزیع الکترونیکی کود به صورت شفاف در چند شهرستان پایلوت اجرا شده است. 

وی با اشاره به اینکه در این سامانه سهمیه هر کشاورز بر اساس میزان کاشت وی مشخص می‌شود، افزود: به دلیل پشتیبانی از این سامانه یک درصد از چهار و نیم درصد سهم کارگزار کسر می‌شود و در عوض هزینه‌های آنها نیز به صفر رسیده است اما با این وجود معترض شده‌اند. 

رحیمی با اشاره به اینکه شخص نام‌برده اجازه هیچ‌گونه برداشتی از این پول را ندارد، گفت: به علت منع قانونی در خرید و فروش توسط دولت، حساب این شخص به‌‌عنوان یک درگاه عمل می‌کند و فرد هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این حساب ندارد. 

نکته قابل توجه در این میان پذیرفتن همچین بار سنگین روانی از سوی فرد صاحب‌حساب بدون داشتن هیچ‌گونه منفعت مالی است که ما را به سمت گفتگو با کشاورزان کشاند! 

حسینی به‌عنوان یکی از کشاورزان مرودشتی با تشریح جزئیات سامانه راه‌اندازی شده از عدم مخالفت کشاورزان با بحث شفاف‌سازی سخن گفت. 

وی با تاکید بر اینکه کلیه کشاورزان با بحث شفافیت و الکترونیکی شدن توزیع کود موافق هستند، گفت: آنچه در این میان مساله‌ساز شده است، اینکه کشاورزان طی زمان ۴۰ روزه خرید خود را تحویل می‌گیرند و در این میان افزایش نرخ کود طی این بازه زمانی به کشاورزان تحمیل می‌شود. 

حسینی افزود: کشاورز بر اساس نرخ روز پول را واریز می‌کند و افزایش قیمت کود ربطی به او ندارد در حالی که در این سامانه مابه‌التفاوت نرخ جدید از کشاورز اخذ می‌شود. 

وی با بیان اینکه هیچ‌کس با شفافیت مخالفتی ندارد، گفت: این سامانه ایراداتی دارد که قابل حل شدن است و باید برطرف شود. 

این کشاورز افزود: انتظار داریم با حمایت جهاد، این سامانه از کشاورزان حمایت کرده و شرایطی را فراهم آورد که وجه نیز مستقیما به حساب شرکت خدمات حمایتی واریز شود. 

کشاورز دیگری که نامش نزد فارس محفوظ است نیز از این شیوه به همان دلیل یاد شده اعتراض داشت. 

وی با بیان اینکه شخص صاحب حساب از بستگان رئیس سابق جهاد کشاورزی است، گفت: مگر می‌شود حساب شخصی باشد و پول توی حساب بماند و سودی به آن تعلق نگیرد؟ 

او ادامه داد: این پول چندین روز در حساب شخص می‌ماند و با گران شدن محصول مابه‌التفاوت را از کشاورز طلب می‌کنند‌. 

این کشاورز با بیان اینکه یک درصد از کل کارمزد به شخص دارنده حساب تعلق می‌گیرد، گفت: کلیت کار خوب است اما روش روشی اشتباه بوده و دارای اشکالاتی است که به سادگی قابل حل شدن است، لذا نیاز است تدابیری اندیشیده شود تا نواقص برطرف شده و پول مستقیما به حساب شرکت خدمات حمایتی برود. 

وی با بیان اینکه اقای بخشی کارمند جهاد است و طبق قانون نمی‌تواند موازی‌کاری کند، گفت: فعالیت در این حوزه به عنوان شغل دیگر فرد یاد شده محسوب می‌شود که تخلف بوده و نماد موازی کاری است، نکته دیگر اینکه اگر سودی از این کار نصیب ایشان نمی‌شود چرا برای ایده و طرح فراخوان ندادند؟ 

مسئول شرکت خدمات حمایتی فرد دیگری است که با آن گفتگو کردیم. 

ابراهیمی‌زاده با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی تنها مسئول توزیع کود بوده و نقش دیگری در این راستا ندارد گفت: خواسته ما نیز این است که وجه مستقیما به حساب شرکت، واریز شده و به خزانه برود اما اختیاری در این راستا نداریم و سازمان باید برای موضوع برنامه‌ریزی کرده و ماجرا را سامان‌دهی کند. 

کریم بخشی، به‌عنوان فرد دارنده حساب در این میان نقش مهمی دارد، لذا برای پاسخ به شک و شبهه‌های موجود به سراغ او رفتیم. 

وی با اشاره به اینکه هر درگاهی برای ایجاد شدن نیازمند اخذ پروانه ساخت است، گفت: از انجایی که ایده ایجاد این سامانه از سوی من به‌عنوان مشاور سازمان مطرح شده بود و از سویی بنده مجوز e-namad را اخذ کردم لذا حساب نیز به اسم اینجانب می‌باشد. 

بخشی در پاسخ به شک و شبهه‌های موجود در این باره اظهار داشت: پول کود، یارانه‌ای و مربوط به دولت است و تنها از درگاهی که به نام بنده مجوز گرفته است، رد و بدل می‌شود در حالی که بنده اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این حساب نداشته و سودی نیز به حساب تعلق نمی‌گیرد. 

وی افزود: بر اساس قانون، کشاورز از طریق سامانه مذکور کارگزار مد نظرش را انتخاب می‌کند و پول بعد از واریز شدن به حساب بنده به خزانه دولت می‌رود. 

او در پاسخ به اینکه چرا حساب به نام شرکت خدمات حمایتی نیست، گفت: ایده و طرح مربوط به من است و مجوز نیز در اختیار من است پس این حساب نمی‌تواند به نام شخص یا شرکتی دیگر باشد. 

وی این اعتراض‌ها را از سوی افرادی عنوان کرد که منافع‌شان در پی ایجاد این سامانه به خطر افتاده است. 

آنچه به نظر می‌رسد اینکه چرا فرد یاد شده حاضر است تبعات حرف و حدیث‌های موجود را بپذیرد و به آن تن دهد اما حساب به نام وی باشد؟! از سویی

چرایی ماندن پول در حساب و تقاضای ما‌به تفاوت از سوی کشاورز است که مسئولان باید پاسخ روشنی به ان بدهند! 

نکته دیگر اینکه به اذعان رئیس سازمان جهاد این حساب می‌تواند به‌نام هر فردی باشد و صرفا یک نام است در حالی که به گفته صاحب حساب چون ایده و طرح مربوط به وی می‌باشد، حساب نمی‌تواند به‌نام شخص دیگری بخورد؟! ابهاماتی که علی‌رغم گفتگو با همه عوامل مرتبط با این ماجرا باز هم بی‌جواب ماند!

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس حسین پژمان شرکت خدمات حمایتی مدیرکل تعاونی روستایی سامانه برکت شرکت خدمات حمایتی مابه التفاوت حساب شرکت توزیع کود هیچ گونه حساب شخص بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد

مهدیه اصحابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس الگوهای هواشناسی، استان تا فردا تحت تأثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان به صورت پراکنده خواهد بود، افزود: از فردا به تدریج با نفوذ سامانه پرفشار انتظار داریم علاوه بر افزایش ابر و کاهش دما، بارندگی‌ها نیز در همه نواحی استان حادث شوند.

کارشناس هواشناسی استان گلستان گفت: در برخی نواحی مؤثر و به صورت رگباری با پدیده رعدوبرق همراه خواهد بود این شرایط تا روز پنج شنبه تداوم خواهد داشت.

وی یادآور شد: با عبور این سامانه از روز جمعه جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

اصحابی اظهار کرد: دمای حداقل صبح امروز گرگان ۱۷ درجه ثبت شد که پیش بینی می‌شود حداکثر دمای امروز این شهرستان به ۲۳ درجه برسد.

کد خبر 6098986

دیگر خبرها

  • آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد
  • باران میهمان آسمان چهارمحال و بختیاری
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب