Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: درخواست عجیب وزیر خارجه نروژ از ظریف، بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل، واکنش روسیه به ادعاهای برجامی بایدن، تدوین مکانیزم مقابله با تحریم‌ در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برگزاری رزمایش مین روبی آمریکا و ژاپن از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخواست عجیب وزیر خارجه نروژ از ظریف

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

«اینه ماری اِریکسن سوریده» وزیر امور خارجه نروژ امروز (دوشنبه) از گفت‌وگوی خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به نوشته صفحه توئیتر وزارت خارجه نروژ، اِریسکن در این تماس با ظریف، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات ذیل توافق هسته‌ای شد.

وی در این باره گفت: «مباحثه خوبی با ظریف داشتم و از گفت‌وگو با ایران درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه خرسند هستم. از ایران خواستم به پایبندی کامل به برجام بازگردد».

ظریف چند روز پیش با بیان اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، تاکید کرد: «الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگشته و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی، توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است».

رئیس دستگاه دیپلمای ایران، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را نمونه بارز قانون‌شکنی توصیف کرده و گفت: «اقداماتی که ایران کرد، بر اساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود و به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست».

وی در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بازگشت برجام، بستری برای توافق‌های متعاقب آن است، خاطر نشان ساخت: «امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند که ایران باید به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ وقت اجرا خواهد شد. منطق این است کسی که خارج شده، به توافق بازگردد و ما که در آن بودیم، اقدامات خود را ادامه می‌دهیم».

بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالات متحده به زودی پیوستن مجدد این کشور به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام می کند.

بنا به این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و یک دیپلمات بلندپایه این کشور در شهر ژنو روز دوشنبه این خبر را اعلام می کنند.

این دو مقام آگاه همچنین گفتند که واشنگتن خواستار عضویت کامل در این شورا شده است و اینکه تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۲۱) ایالات متحده تنها به عنوان یک عضو ناظر و بدون حق رأی در این شورا شرکت خواهد کرد.

گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در ژوئن ۲۰۱۸ از این نهاد جهانی خارج شد و «نیکی هیلی» سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که شورای حقوق بشر یک سازمان «مملو از ریاکاری و تزویر» است که به رغم عضویت کشورهایی که به زعم واشنگتن ناقضان اصلی حقوق بشر هستند- مانند ونزوئلا، چین و جمهوری دموکراتیک کنگو- از اسرائیل انتقاد می کند!

اما گزارشها نشان می دهد که بایدن ضمن باور به لزوم اجرای اصلاحات در شورای حقوق بشر سازمان ملل، معتقد است که رویکرد باید به سمت «مشارکت با این نهاد جهانی به شیوه ای مبتنی بر اصول» باشد.

 

واکنش روسیه به ادعاهای برجامی بایدن

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین المللی در پیامی توئیتری، به ادعاهای برجامی شب گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

بایدن در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» مدعی شده بود: ایالات متحده برای آغاز دوباره مذاکرات تحریم‌ها را بر نخواهد داشت!

این اظهارات تکرار ادعاهای مشابهی است که پیشتر از سوی «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مطرح شده بود مبنی بر اینکه «توپ در زمین ایران است» و گام اول برای بازگشت کامل به برجام باید از سوی ایران برداشته شود.

در واکنش به این ادعاها، دیپلمات روس نوشت: این همان چیزی است که از آن بیم داشتیم. هم ایران و هم آمریکا خواهان احیای کامل اجرای برجام هستند حال آنکه درگیر بحث غیرسازنده و بی حاصلی شده اند مبنی بر اینکه چه کسی باید نخستین گام را بردارد. واضح است که تنها راه پیشرفت، همگام سازی قدم های دو طرف است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، گفته بود که «جوزف بورل» به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، می‌تواند قدمها را در مشورت با ایران و آمریکا هماهنگ کند- پیشنهادی که از سوی دولت جدید واشنگتن رد شد!

اولیانوف همان موقع نیز به این خودخواهی برجامی آمریکا واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری نوشت: امیدوارم این ارزیابی نادرست باشد. در غیر این صورت، شاهد شعله ور شدن آتش خودبینی و جاه طلبی های بی حاصل خواهیم بود: اینکه از طرف مقابل بخواهیم برای گام نخست پیش قدم شود؛ راه به جایی نخواهد برد. دیگر وقت آن رسیده که آمریکا و ایران قدم های هماهنگ شده ای برای از سرگیری اجرای کامل برجام بردارند.

تدوین مکانیزم مقابله با تحریم‌ در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

«رومان گالاوچینکو» نخست وزیر بلاروس گفت: در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا سازوکارهای لازم برای مقابله با اعمال تحریم علیه کشورهای عضو این اتحادیه تدوین می‌شود.

وی با بیان این که امروزه اعمال تحریم‌ها بدون هیچ گونه شواهد خاصی به یک ابزار عادی تبدیل شده گفت: بنابراین در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا سازوکارهای لازم برای مقابله با چنین اقدامات خصمانه علیه یکی از کشورهای عضو تهیه خواهند شد.

نخست وزیر بلاروس گفت: برای انجام این کار باید معیارها و سازوکارهایی تدوین شوند.

بلاروس پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پیروزی مجدد «الکساندر لوکاشنکو» تحت تحریم‌های غرب قرار گرفت.

طرفداران «سوتلانا تیخانافسکایا» رقیب اصلی لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری در پی اعلام نتایج انتخابات دست به تظاهرات زدند، اما لوکاشنکو از برگزاری مجدد انتخابات یا استعفا خودداری و در نتیجه اعتراضات سرکوب شد.

پس از این کشورهای غربی که از ادعاهای تیخانافسکایا پشتیبانی می‌کردند، بلاروس را تحریم کردند.

 

برگزاری رزمایش مین روبی آمریکا و ژاپن

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

نیروی دریایی آمریکا از برگزاری یک رزمایش ویژه با نیروی دریایی ژاپن که چند روزی است از شروع آن می‌گذرد ، خبر داد.

به گزارش «وبگاه نیروی دریایی آمریکا»، این رزمایش مشترک با تمرکز بر عملیات دشوار مین روبی برای مقابله با تهدیدهای بالقوه در سواحل جنوب غربی ژاپن آغاز شده است. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که یکی از اهداف این رزمایش افزایش آمادگی دو کشور در مقابله با شرایط غیرمترقبه به ویژه عملیات مین روبی است.

چند فروند کشتی رزمی آمریکا از جمله ناو «یواس‌اس واریر» و « یواس‌اس چف» و اسکادرانی از بالگردهای این کشور متعلق به ناوگان هفتم دریایی این کشور در این رزمایش حضور دارند و قرار است پس از خاتمه این رزمایش 9 روزه در خلیج «ساسه‌بو» مستقر شوند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا چندی قبل به صورت تلفنی با «یوشی‌هیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن گفت‌وگو کرد. بایدن در این تماس تلفنی به سوگا وعده داد که اتحاد آمریکا با ژاپن را با هدف مقابله با فعالیت نظامی روزافزون چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه تقویت کند. رئیس‌جمهور جدید آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن در این تماس هم‌نظر بودند که اتحاد امنیتی بین دو کشور، «سنگ بنای صلح و رفاه در منطقه آزاد آسیا-اقیانوسیه» است.

بایدن در اظهاراتی خلاف رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درخصوص متحدان این کشور در شرق آسیا، وعده داد تدابیر امنیتی در منطقه را تقویت خواهد کرد.

این در حالی است که چالش‌ها بین اهالی جزیره «اوکیناوا» در ژاپن و حدود 27 هزار نظامی آمریکایی مستقر در این جزیره همچنان بالاست. اکثر اهالی اوکیناوا با افتتاح یک پایگاه نظامی جدید آمریکا در این جزیره مخالفت کرده و می‌گویند که چنین پایگاهی آسیب‌هایی را به محیط زیست وارد می‌کند و مشکلات امنیتی برای اهالی این جزیره به وجود می‌آورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دهه فجر حکومت پهلوی بیعت همافران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شفافیت آرای نمایندگان امریکا سازمان ملل روسیه بایدن برجام بلاروس ژاپن نروژ ظریف دهه فجر حکومت پهلوی بیعت همافران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شفافیت آرای نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادعاهای برجامی نیروی دریایی رئیس جمهور وزیر خارجه خارجه نروژ نخست وزیر مین روبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی