Web Analytics Made Easy - Statcounter

۹ شرکت ایرانی مبتنی بر ۴ پلتفرم ویروس کامل، ناقل ویروسی، اسید نوکلئیک و پروتئین پایه در حال تولید واکسن کووید ۱۹ هستند.

به گزارش ایسنا، ساخت واکسن در حالت عادی بین ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد. اما به دلیل وضعیت اضطراری که دنیا درگیر آن است، تاییدیه‌های اضطراری برای واکسن‌های تولیدی کرونا صادر می‌شود. در حال حاضر دو تاییدیه جهانی برای تولید واکسن کرونا تعیین شده است و در این شرایط، واکسن‌های ساخته و تجویز شده تاییدیه اضطراری FDA و WHO را دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغازین روزهای شیوع کرونا، ۱۷۳ واکسن‌ساز جهانی به تولید واکسن ورود کردند؛ اما تنها ۶ مجموعه برای ادامه فعالیت در این زمینه تاییدیه گرفتند. در ایران نیز با شروع همه‌گیری کرونا، شرکت‌ها دست به کار شدند تا توان خود را برای تولید واکسن بسنجند؛ توان دانشی و بومی که به دلایلی چند سالی از آن غافل شده بودیم.

ایران یکی از کشورهای دارای سبقه تاریخی افتخارآفرین در ساخت واکسن است، اما این مسیر در طول تاریخ به بیراهه رفت و از جایگاه اصلی خود در صنعت تولید واکسن فاصله گرفتیم؛ اما شیوع کرونا کمک کرد تا این توانمندی‌ها را دوباره احیا کنیم. به گونه‌ای که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری می‌گوید: «با ساخت واکسن کرونا بار دیگر به جایگاه واقعی ایران در این صنعت بازگشتیم.»

تولید واکسن کرونا با توجه به پیچیدگی‌های فناورانه آن یک کار سخت و زمان‌بر است و هر واکسن برای تولید نهایی و تجاری‌سازی باید سه فاز پیش‌بالینی، تایید و تولید انبوه را طی کند. ایران که نامش به عنوان یکی از کشورهای سازنده واکسن کرونا ثبت شده است، با تلاش ۹ شرکت دانش‌بنیان به این حوزه وارد شد؛ شرکت‌هایی که با ۴ روش ویروس کامل، ناقل ویروسی، اسید نوکلئیک و پروتئین پایه در حال ساخت واکسن هستند. اما هنوز واکسن نهایی شده‌ای در کشور نداریم که به مرحله تولید قطعی رسیده باشد.

استفاده از توان متخصصان بومی به تولید چند فرآورده آماده برای کارآزمایی بالینی منجر شده است که در حال طی فازهای بعدی برای تولید هستند. اما این تلاش‌ها به شکل‌گیری یک همکاری مشترک با کشور کوبا نیز منجر شده است.

تولید واکسن مشترک ایران و کوبا

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این موضوع، گفت: ایران در زمینه تولید واکسن کرونا وضعیت خوبی دارد و در کنار تلاش فناوران خود، همکاری با کشور کوبا را نیز آغاز کرده است. بر همین اساس یک واکسن مشترک با این کشور در حال تولید است. این واکسن در مرحله فاز ۳ قرار دارد. ایران و کوبا پیش از این نیز با یکدیگر در حوزه تولید واکسن هپاتیت ب همکاری داشتند و نتایج آن مطلوب بود.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست‌جمهوری، رییس کمیته ملی مبارزه با کرونا همچنین تاکید کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که با توان داخلی و به کمک تیم‌های ایرانی بتوانیم نیاز کشور به واکسن کرونا را با ۲۵ میلیون دوز واکسن داخلی و بقیه را از واکسن‌های خارجی تامین کنیم. این تلاش‌ها در کشور منجر به ایجاد زیرساخت آزمایشگاه سطح ایمنی ۳، توسعه واکسن در بخش خصوصی، دستیابی و تثبیت دانش فنی واکسن‌های نسل جدید و ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا واکسن ایرانی کرونا کروناویروس تولید واکسن کرونا ساخت واکسن برای تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم

چند روزی است که عطر خوش گل‌های محمدی در بیشتر نقاط استان خراسان جنوبی به مشام می‌رسد؛ عطر گل‌های خوش بویی که  از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و ... از تولید گل محمدی به درآمدزایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است. 

.

مهدی جعفری در این باره گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از 439 هکتار از اراضی استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود 786 تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با 215 هکتار، قاین 53 هکتارو زیرکوه 50 هکتار است. 

وی افزود: 50 درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

جعفری گفت: 352 بهره‌بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت کار برداشت محصول را آغاز کرده و این کار تا نیمه خرداد ادامه دارد. 

انتهای پیام/ 254

دیگر خبرها

  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • بهترین بروکرهای فارکس: راهنمای انتخاب برترین‌ بروکر فارکس
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • اقلید ، قطب تولید پیاز استان فارس
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود