Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@04:38:17 GMT

رفع محدودیت تأمین گاز نیروگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۳۵۱۶

رفع محدودیت تأمین گاز نیروگاه‌ها

ایران پس از ایالات متحده، روسیه و ژاپن، چهارمین کشوری است که سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را از گاز تأمین می‌کند و وزیر نیرو می‌گوید که سالانه ٨٠ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز است و حرکت بزرگی برای استفاده از این سوخت پاک در کشور شکل گرفته است.

به‌گزارش «ایران»، رضا اردکانیان روز گذشته در یک نشست خبری به مناسبت دهه فجر ادامه داد: با وجود این برتری در زمینه گاز باید روی تولید برق از انرژی‌های نو بیشتر تمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جهان سهم انرژی‌های نو در سبد انرژی مصرفی از 6/0 درصد به ٩.٩ درصد رسیده و ایران نیز باید با جدیت بیشتری در این مسیر حرکت کند. اگرچه از دولت یازدهم تاکنون این روند سرعت گرفته و تا پایان دولت سهم تجدیدپذیرها در تولید برق کشور به ٣ هزار مگاوات می‌رسد. اردکانیان ادامه داد: البته خاموشی‌های زمستان امسال ذهن‌ها را متوجه استفاده صحیح از انرژی‌ها بویژه گاز و برق نیز کرد و باید روی این مسأله تمرکز بیشتری داشته باشیم.
او با اشاره به همکاری منسجم شکل گرفته بین وزارت نفت و نیرو اذعان کرد: از ١٦ بهمن ماه دیگر هیچ محدودیتی در تأمین گاز مصرفی نیروگاه‌ها و سوخت جایگزین نداریم که البته مشارکت و همراهی مردم نیز در رفع این محدودیت‌ها بی‌تأثیر نبود و امیدواریم که تقویت شود.
وزیر نیرو همچنین گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در مجموع 17 هزار و 338 مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم که تا نیمه سال 1400 به بیش از 20 هزار مگاوات خواهد رسید. او اظهار داشت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به‌طور متوسط سالانه 2500 مگاوات به‌ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده، در حالی که طی سال های پس از انقلاب، افزایش ظرفیت تولید سالانه پیش از دولت کنونی حدود 1800 مگاوات بوده است.
آغاز تدوین لایحه قانون آب
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در ٣٠ سال گذشته دغدغه اصلی توزیع عادلانه آب بود اما حالا با رشد جمعیت حفاظت و بهره‌برداری درست از منابع موجود مهم‌تر و دغدغه شده است، عنوان کرد: ویرایش اول لایحه قانون آب کشور انجام شده و از همه متخصصان دعوت می کنیم تا نظرات خود را برای تکمیل این قانون ارائه دهند و سپس این لایحه در مسیر قانونی تصویب و تأیید هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی و نهادهای مربوطه قرار بگیرد. این قانون جامع آب مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است وبه مدیریت صحیح منابع محدود آب کمک خواهد کرد.
بزودی پرونده جدیدی به‌نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم
وزیر نیرو با اشاره به یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی گفت: در نتیجه این یکپارچگی، آبرسانی به روستاها بسرعت در حال شکل‌گیری است و به‌زودی پرونده جدیدی به‌نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم.
او توضیح داد: گام دوم یکی کردن معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب بود که نوعی تمرکززدایی بود و اختیارات ستاد وزارت نیرو به شرکت مدیریت منابع آب و بخشی از اختیارات این شرکت به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها محول شد. اردکانیان افزود:
24 اختیار به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها اضافه شد و ساختار جدید مدیریت منابع آب بر اساس حوضه‌های آبریز شکل داده شده است.
 از سرگیری واردات برق از ترکمنستان
اردکانیان در ادامه از مذاکره با ترکمنستان برای از سرگیری واردات برق از این کشور خبر داد و افزود: مذاکرات با این کشور را از سر گرفتیم و با توجه به وقفه‌ای که انجام شده بود قرار شد که حجم قابل توجهی برق از کشور ترکمنستان وارد شود.
او همچنین به طرح تشویق کم مصرف‌ها و برق امید اشاره کرد و گفت: از ابتدای آبان به نسبت سال ٩٨ کم مصرف‌ها ٢.٣ درصد افزایش داشته‌اند. خوش مصرف‌ها ٥ درصد افزایش و پر مصرف‌ها تا کنون ٧.٣ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته‌اند. این مسأله نشان می‌دهد که طرح برق امید توانسته به هدف خود برسد و اصلاح مصرف به صنعت برق در تأمین پایدار تقاضا کمک می‌کند.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های پویش #هرهفته الف ب_ایران اشاره کرد و گفت: وعده ما 250 پروژه است که تا پایان سال از این رقم هم عبور خواهیم کرد؛ این پروژه‌ها شامل 200 پروژه ساخت و‌سازی و 50 پروژه ساز و کاری است.
٤٠ هزار میلیارد تومان طلب وزارت نیرو از دولت
اردکانیان با اشاره به اختلاف قیمت فروش تکلیفی آب و برق و  هزینه تمام شده آن عنوان کرد: وزارت نیرو ٤٠ هزار میلیارد تومان از محل قیمت‌های تکلیفی و موارد دیگر از دولت طلب دارد و به همین میزان به بخش خصوصی بدهکار است. ٢٥ هزار میلیارد تومان از آن هم بدهی برقی است که سازوکارهای خوبی برای رفع این مطالبات از دولت و بدهی به بخش خصوصی (از جمله تهاتر) طراحی شده و با ملاحظات آمده در بودجه ١٤٠٠ وضع بهتر نیز خواهد شد و پرداخت بدهی‌ها سرعت خواهد گرفت.
وزیر نیرو با اشاره به تحریم‌های امریکا نیز بیان کرد: به واسطه نیروی انسانی کارآمد که سرمایه کشور محسوب می‌شود، در این مدت مشکلات را شناسایی و رفع کرده‌ایم و به بن‌بستی در صنعت آب و برق برخورد نکرده‌ایم. اما دنیا یک تشکر به ایران و ایستادگی مردم ایران بدهکار است. معتقدم که ایستادگی مردم کشورمان شر ترامپ را از سر جهان کم کرد و اگر ما شکست می‌خوردیم، این شکست برگ برنده‌ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود. اما ایران نه تنها ازپا درنیامد بلکه جهان را نجات داد و حالا هم چشم‌انداز روشنی پیش روی کشور است.

ساخت یک سد در هر دو ماه و یک تصفیه خانه فاضلاب در هر ماه

پروژه‌های آب و برق از جمله زیرساخت‌های مهم کشور تلقی می‌شوند و حالا با احتساب پروژه‌هایی که در دهه فجر افتتاح می‌شود، وزیر نیرو می‌گوید: تاکنون 50 سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده که به‌طور متوسط هر دو ماه یک سد در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. اردکانیان به بهره‌برداری حدود 335 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و 78 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در قالب این پویش اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط هر 34 روز در طول فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده که پایان دولت این زمان به 30 روز کاهش می‌یابد. وی یادآوری کرد: در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که 8.5 درصد جمعیت شهری در آن زمان با حدود یک و نیم میلیون نفر را پوشش ‌می‌داد. اردکانیان افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری 168 واحد بود که 39 درصد جمعیت شهری با جمعیت افزون بر 21 میلیون نفر را پوشش می‌داد. اکنون تعداد این تصفیه‌خانه‌ها به 248 واحد رسیده و 53 درصد جمعیت کشور با حدود 44 میلیون نفر را پوشش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال تصفیه‌خانه فیروز بهرام که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است برای جمعیت 2.5 میلیون نفری در غرب و جنوب غرب تهران افتتاح می‌شود که با اعتبارات بانک توسعه اسلامی احداث شده است. اردکانیان اضافه کرد: از فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه 50 میلیون متر مکعب برای کشاورزی استفاده و همزمان 117 حلقه چاه در میدان محمدیه مسدود می‌شود. وی همچنین افزود: در دولت تدبیر و امید 44 تصفیه‌خانه آب شهری به بهره‌برداری رسیده که به‌طور متوسط هر دو ماه یک واحد بوده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیروگاه ها وزیر نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد

 یاسر اکبریان  اظهار کرد: بخش اعظمی از این پروژه‌ها در مراحل نهایی کار می‌باشد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به طرح جهاد آبرسانی اشاره کرد که با مشارکت بسیج سازندگی سپاه استان به عنوان نماینده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، پیشرفت ۶۵ درصدی دارد.

وی افزود: با اجرای این طرح ۷۰ روستای مناطق محروم استان از آب سالم برخوردار می‌شوند که ۲۰روستا تاکنون از این خدمت بهره‌مند شده اند و مابقی طرح‌ها نیز طی ماه‌های آینده به بهره برداری خواهند رسید.

اکبریان بیان کرد: همچنین پارسال حدود ۱۰۱ کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی استان اصلاح و بهسازی شد و در حال حاضر نیز ارتقای زیرساخت‌های تامین آب و بالا بردن ظرفیت‌های موجود نیز در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: با تلاش‌های انجام گرفته در بخش فاضلاب نیز حدود ۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که مهمترین آن‌ها تصفیه خانه‌های فاضلاب در پنج شهرستان استان می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: عملیات احداث تصفیه خانه در این پنج شهر از پیشرفت ساختمانی ۷۰ درصدی برخوردار است که با توجه به رایزنی‌های به عمل آمده و حمایت‌های استاندار و سایر مسوولان استانی و کشوری، تسهیلاتی از طریق چند بانک عامل برای آنها جذب شده است و تلاش می‌شود سرعت ساخت این تصفیه خانه‌ها افزایش یابد.

اکبریان بیان کرد: در بخش توسعه شبکه فاضلاب و به روز کردن آن‌ها نیز از همه ظرفیت‌های مهندسی و مالی شرکت استفاده شده است تا استان در شاخص‌های بخش فاضلاب ارتقا یابد.

بیش از ۶۱۰ هزار مشترک آب و ۲۹۰ هزار مشترک فاضلاب در لرستان وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • تعلیق رهاسازی پساب فوکوشیما در دریا
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل