Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@12:43:09 GMT

سردرد میگرنی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۳۹۶۳

سردرد میگرنی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

میگرن یکی از انواع شایع سردرد است، اما هر سردردی میگرن محسوب نمی‌شود. اصطلاح «میگرن» به سردردی گفته می‌شود که در بیشتر مواقع یک طرف سر را درگیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردرد علل گوناگونی دارد که در بیشتر موارد مشکل جدی محسوب نمی‌شود و به‌تدریج بهبود می‌یابد. سردردهای میگرنی با درد ضرباندار همراه است که به شکل غیرعادی در یک طرف سر شدیدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیماری معمولاً درد آنقدر شدید است که مانع انجام کارهای روزانه می‌شود. دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.حدود دو سوم افراد مبتلا به میگرن، این نوع سردرد را از خانواده خود به ارث می‌برند. علائم میگرن شامل حالت تهوع، استفراغ، نور هراسی (افزایش حساسیت به نور) و افزایش حساسیت به صداا است. در همین ارتباط با دکتر شهرام مزدکی، متخصص مغز و اعصاب گفت وگویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

سردرد میگرنی چه مشخصاتی دارد و روش تشخیص آن چگونه است؟

در سردردهایی که با تشخیص پزشک در دسته میگرن قرار می‌گیرند، معمولاً فرد سردرد شدیدی را در یک طرف سر احساس می‌کند. درد دارای ضربان است و این نوع سردردها می‌توانند همراه با حالت تهوع یا استفراغ باشند. میگرن در دسته سردردهای اولیه قرار می‌گیرد. در سردرهای اولیه بررسی‌های پاراکلینیک مانند تصویریرداری و آزمایشات بیمار طبیعی است و پزشک پس از بررسی علائم بالینی فرد میگرن را تشخیص می‌دهد. به طور معمول این نوع سردرد در بیمارانی که درخانواده آنها میگرن وجود دارد، بیشتر است. این نوع سردرد می‌تواند در اثر رژیم غذایی نادرست، تغییرات هورمونی، نور، صدا و بو شدت پیدا کند.

علائم هشدار دهنده بروز حمله میگرنی چیست؟

گاهی اوقات برخی از مبتلایان به میگرن، قبل از سردرد به دلیل فعالیت الکتریکی قشر مغز حالتی به نام "اورا" (Aura) را تجربه می‌کنند. این حالت شامل بعضی نشانه‌های هشدار دهنده بوده و نشانه این است که سردرد به زودی آغاز می‌شود. علائم اورا در میگرن اغلب به صورت دیدن نقاط نورانی، جرقه، حالت زیکزاک، لکه بینی، گاهی گزگز شدن و بی حسی پوست بدن و به ندرت به صورت لکنت زبان و اختلالات حرکتی اتفاق میافند.

چه عواملی باعث تحریک حمله میگرنی می‌شود؟

استرس روحی، مصرف بعضی داروها و غذاها، خواب نامنظم، تغییرات آب و هوایی، غذا خوردن بی‌برنامه و نامنظم، نور شدید، صداهای بلند، بوهای محرک، تغییرات هورمونی، کاهش سطح آب بدن و گاهی هم انجام ورزش‌های سنگین از انواع محرک‌های حمله‌های میگرنی محسوب می‌شود. پنیر کهنه (حاوی تیرامین)، غذاهای فرآوری شده، غذاهای آماده، کنسروها (حاوی نیترات و نیتریت)، قهوه پر رنگ، نوشابه (حاوی کافئین)، شکلات (حاوی فنیل اتیل آمین)، نوشیدنی‌های الکلی، بعضی از انواع میوه‌ها و صیفی‌جات، غذاهای شور، بعضی از غذاهای سرخ کردنی، ادویه‌ها، ترشی‌جات و گاهی غذاها و نوشیدنی‌های دارای طبع سرد، مواد غذایی محرک در حمله میگرنی است.

کدام غذاها برای کاهش سردردهای میگرنی مفید است؟

داشتن برنامه غذایی با وعده‌های منظم، از مهمترین عوامل در کاهش سردردهای میگرنی است. به افراد مبتلا به میگرن توصیه می‌شود در طول روز به میزان کافی آب بنوشند. همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات به غیر از مرکبات، به بیماران میگرنی توصیه می‌شود. دیگر مواد غذایی مفید برای این افراد شامل ماهی، مصرف امگا ۳، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، برنج، مواد غذایی حاوی منیزیم مانند مغزجات، زنجبیل، چای و قهوه کمرنگ است.

ارتباط ورزش با بروز سردردهای میگرنی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد انجام ورزش‌های سبک منظم به دلیل ترشح اندورفین (مسکن طبیعی)، کاهش استرس و بهبود خواب شبانه، برای کاهش و کنترل سردردهای میگرنی مفید است، اما اگر فرد بیمار بدون آمادگی بدن (گرم کردن بدن قبل از ورزش)، ریکاوری مناسب و با ننوشیدن آب کافی، فعالیت بدنی شدید یا سرعتی و خارج از تحمل را انجام دهد، به دلیل افت قند خون و یا تعریق زیاد ممکن است دچار حمله میگرنی شود. اگر فرد بیمار در هنگام ورزش با حملات میگرن مواجه شود، باید ورزش را متوقف کرده و استراحت کند.

در هنگام بروز حملات میگرنی چه اقداماتی توصیه می‌شود؟

در این زمان باید با خاموش کردن چراغ، نور محیط را به حداقل رساند. همچنین فرد بیمار باید از سر و صدا فاصله بگیرد. چنانچه حمله میگرن در محیط کار دست دهد، فرد باید کار خود را مدتی متوقف کرده و استراحت کند. گذاشتن کمپرس سرد بر پیشانی و گردن نیز برای کاهش سردردهای میگرنی مفید است. البته در برخی افراد که سردرد تنشی آنها غالب تر است، کمپرس گرم توصیه می‌شود. در دقایق ابتدایی سردرد، مصرف مسکن‌های خانگی و کافئین مفید است. نوشیدن آب، استنشاق اسطوخودوس و مصرف زنجبیل نیز به کاهش این نوع سردرد کمک می‌کند. همچنین انجام ماساژ و فشار بعضی نقاط بدن به ویژه شقیقه‌ها، سر و گردن می‌تواند درد را تسکین دهد؛ از این روش در طب سوزنی هم استفاده می‌شود.

بهترین زمان مصرف مسکن برای کاهش سردردهای میگرنی چه موقع است؟

به طور طبیعی هنگامی که بدن افراد دچار درد می‌شود، سریع به مصرف مسکن روی نمی‌آورند، زیرا معتقد هستند که ممکن است با مصرف مسکن، بدن خود را در معرض عادت دارویی قرار دهند. این باور تا حدودی درست است، زیرا بسیاری از دردهای حاد بدنی با صبر و حوصله و درمان‌های غیر دارویی بهبود می‌یابد، اما در مورد سردردهای حاد میگرن این کار توصیه نمی‌شود. بهتر است بیمار بلافاصله با آغاز اولین نشانه‌های درد، دارویی را که پزشک برای اوتجویز کرده است، مصرف کند. اگر بلافاصله بعد از بروز نشانه‌های اولیه سردرد، مسکن مصرف شود، به طور معمول ٣٠ تا ٦٠ دقیقه پس از آن سردرد برطرف می‌شود. همچنین اگر پزشک داروی هایی از نوع اسپری و یا داروی تزریقی تجویز کرده باشد، زمان رهایی از درد کمتر می‌شود. در صورت غفلت در مصرف مسکن در سریع‌ترین زمان، ممکن است سردرد دو تا سه روز ادامه یابد و باعث آزار بیمار شود.

گفتگو از: مرجان حسینی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 472128

منبع: ایمنا

کلیدواژه: میگرن دارو طب سوزنی ورزش پزشك کافئین سردرد میگرنی سردرد میگرنی چیست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کاهش سردردهای میگرنی نوع سردرد توصیه می شود حمله میگرنی حمله میگرن مصرف مسکن برای کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۳۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب‌دیده اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب‌دیده است، اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان‌پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کند، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان می‌پردازد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که دندانی پوسیدگی سطحی دارد با ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد، دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده می‌شود و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان‌پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی مواد غذایی گفت: دندان‌ها وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارند، نخستین حساسیتی که نشان می‌دهند نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد، این مواد لابه‌لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده می‌شود که پس از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماده غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل می‌گیرد و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله احتمال دارد دندان دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد، دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه‌روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی‌مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع را در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی افراد عادت دارند لیموترش را با دندان فشار دهند؛ این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشک وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار است، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر است و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به‌خوبی رعایت می‌کنند و از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید استفاده می‌کنند، مراجعه آن‌ها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار انجام شود.

دندان‌پزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، مراجعه کودکان به دندان‌پزشک باید هر شش ماه یا سالی یک‌بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده است و مداخله زودتر، هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر در موارد انتهای پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به ما تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان نیز ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟