Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، در سال‌های اخیر استان لرستان شاهد تکرار زلزله و سیلاب‌هایی بوده است و بعد از گذشت ۲ سال همچنان برنامه ریزی‌ها در راستای ساخت یا بازسازی مناطق آسیب دیده انجام می‌شود.

سیل همچون تیری مراکز و مناطق مختلفی را در استان نشانه رفت که می‌توان به مسکن، راه و جاده، گاز، برق، آب، مدارس، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیل‌های دوسال گذشته خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به زیر ساخت استان لرستان وارد کرد و زیرساخت‌های اساسی هزاران روستا و چند شهر به ویژه پلدختر و معمولان تخریب شد که همچنان تلاش برای ترمیم آن‌ها ادامه دارد.

پلدختر که بیشترین سهم آسیب‌های سیل را داشته حدود ۷۰ درصد واحد‌های صنفی خود را در این واقعه از دست داد، در مجموع سیل موجب بیکاری ۱۸ هزار لرستانی شد و بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل به صنعت و صنوف است و بسیاری از مشاغل مرتبط و غیرمستقیم نیز به دلیل خسارت زیرساخت‌ها به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته اند، به ۸۷ مدرسه با بیش از ۵۰۰ کلاس درس خسارات جدی وارد شد، به‌طوری که غیرقابل استفاده شدند. همچنین حدود ۴۳۸ واحد آموزشی با ۸۰۰ کلاس درس خسارت جزیی دیده‌اند که ترمیم و باسازی شدند.

اتمام ساخت و بازسازی بیش از ۳۲ هزار واحد مسکونی در لرستان

مسعود رضایی رئیس بنیاد مسکن لرستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه ۳۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند، در ادامه گفت: اقدامات انجام شده در راستای تعمیرات و بازسازی ۲۲ هزار واحد مسکونی و احداث ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر به طور کامل انجام شده است.

رضایی افزود: یک هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مسکن به مردم سیل زده استان پرداخت شد که ۳۷۵ میلیارد تومان به صورت کمک بلاعوض و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شد.

او  عملیات ساخت و بازسازی واحد‌های مسکونی سیل زده لرستان را یک رکورد کشوری دانست و گفت: عملیات جابجایی خانه‌های حریم رودخانه در دو سایت شهید سلیمانی در شهر معمولان و سایت پلدختر در روستای چم مهر و بابازید در حال اتمام است.

گره کور رشته دراز دیواره ساحلی پلدختر باز شد

هم چنین رئیس بنیاد مسکن لرستان به احداث دیواره ساحلی پلدختر اشاره کرد و افزود: این دیواره با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان به طول ۲ هزار متر طول در حال اتمام است.

رضایی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده احداث ۳۰۰ متر باقی مانده دیواره ساحلی پلدختر که در تعهد مرکزی دیگر بوده با نظارت بنیاد مسکن انجام و تکمیل می‌شود.

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب بزرگ سال ۹۸ و تخریب گسترده بستر رودخانه‌های استان که منجر به خسارات عدیده به اماکن و اراضی مجاور رودخانه‌ها شد، شرکت آب منطقه‌ای با دریافت اعتبارات جبران خسارت بلافاصله با انتخاب پیمانکاران ذیصلاح اقدام به لایروبی، ساماندهی و اصلاح مسیر رودخانه‌ها کرد.

حسن نژاد گفت: ازجمله کار‌های انجام شده، احداث دایک حفاظتی روستای چم‌گرداب، دمرود افرینه، حفاظت از جاده خرم‌آباد - پلدختر در محدوده اردوگاه ملاوی و جلگه خلج، و لایروبی و ساماندهی برخی رودخانه‌ها در مناطق حساس و آسیب دیده استان بود، که به طور کامل و ۱۰۰ درصد پایان یافته است و طول کامل این پروژه‌ها با احتساب لایروبی حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

او افزود: از دیگر اقدامات انجام شده ساماندهی و لایروبی حدود ۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان شامل روستا‌های حاشیه رودخانه کشکان در شهرستان چگنی، پلدختر، دلفان، دورود، خرم‌آباد و بروجرد و تثبیت طول ۴۱۱ کیلومتر از بستر و حریم رودخانه‌های استان است.

خسارت بیش از هشت هزار میلیارد تومانی سیل به منابع مصرفی لرستان

آب، برق، ارتباطات و گاز استان نیز از آسیب‌دیدگان سیل لرستان هستند که به گفته غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان خسارت به این بخش‌ها بیش از هشت هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین یک سوم خطوط فیبر نوری استان یعنی ۵۰۰ کیلومتر در اثر سیل تخریب و بیش از ۳۱ میلیاردتومان به زیرساخت‌های ارتباطی استان خسارت وارد شد و برآورد اولیه خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان نیز به گفته فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان، ۶۳ میلیارد تومان است و ۵۸۰ کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و ۴۰۰ روستا قطع شد.

غلامرضا لطفعلیان، مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز از خسارت بیش از ۵۰ میلیارد تومانی به تأسیسات و شبکه‌های گاز استان، خبر داد.

خرابی‌های سیل لرستان در جاده بازسازی پل‌ها و راه‌های ارتباطی

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه وقوع سیل بزرگ و بی‌سابقه در فروردین  ۹۸ درمجموع ۲۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های راه در استان وارد کرد،  گفت: شرایط برای انجام عملیات مختلف راهداری در این استان تاحدودی متفاوت‌تر از قبل گردید، به گونه‌ای که علاوه بر اقدامات معمول، عملیات ترمیم، بازسازی و بهسازی محور‌ها و پل‌های تخریب شده و آسیب‌دیده از سیل و ایمن سازی آن‌ها نیز بر وظایف این اداره‌کل افزوده شد.

شرفی افزود: پس از سیل فروردین ۹۸ بازگشایی ۸۷۰ راه روستایی مسدود با کمک ۱۹ استان معین انجام شد.

او اظهار کرد: پس از وقوع سیل، بازسازی ۱۳ دستگاه پل بزرگ انجام و در کمتر از چهارماه، ۱۰۰۰ متر پل فلزی بعلاوه پل بابازید با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و معاونان ایشان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه برگزاری مناقصات به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان کار بازسازی قوت گرفت در ادامه افزود: افتتاح ۳۳ دستگاه پل دیگر همزمان با دهه فجر سال ۹۸ و ساخت پل‌های جدید سپهبد شهید قاسم سلیمانی (بابازید) و پران پرویز آغاز گردید، اما با آغاز زمستان عملیات بازسازی با کندی روبرو شد و در ششم و هفتم اسفند شاهد وقوع سیلی دیگر و آسیب‌های ناشی از آن در استان بودیم.

شرفی اظهار کرد: متأسفانه در حین بازسازی خسارات ناشی از سیل جدید، با ویروس کرونا مواجه شدیم که علیرغم وجود کرونا، عملیات بازسازی را زودهنگام و در بیستم فروردین آغاز شد و درمجموع از سال گذشته تاکنون پروژه بهسازی، مرمت و احداث ۱۰۴ دستگاه پل و ابنیه فنی را به بهره برداری رسید و ۳۷ دستگاه پل نیزدر حال اجرا است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ این تعداد را نیز به اتمام برسانیم.

محمد شریفی مقدم مدیرکل شهرداری خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پل آیت الله کمالوند که در سیل ۹۸ تخریب شد و برای بازسازی آن، بودجه ۹ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد که شهرداری پنج میلیارد تومان از این مبلغ را به پیمانکار طرف قرارداد پرداخت کرده و تا اواخر بهمن ماه به اتمام می‌رسد.

شریفی مقدم افزود: پل ماسور نیز که در سیل اخیر دچار خسارت شد، در راستای پروژه آیت الله کمالوند در حال اجرا و ساخت می‌باشد.

خسارات وقوع زلزله در دامان استان سیل زده لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه همچنین در اردیبهشت ماه ۹۹، وقوع یک زلزله به بزرگی ۵.۴ ریشتر را در استان داشتیم، تصریح کرد: در فروردین ماه سال ۹۸، بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد اولیه میزان خسارت‌های سیلاب به بخش‌های مختلف استان بود.

پازوکی ادامه داد: همچنین در سیلاب اسفندماه و زلزله اردیبهشت ماه نیز بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان خسارت به لرستان وارد شد.

او با اشاره به پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای جبران خسارت‌های بخش کشاورزی عنوان کرد: همچنین به همین میزان تسهیلات پرداخت شده است.

خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، ۹۲۰ میلیارد تومان برآورده شده که علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت ۴۲۰ میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.

متاسفانه تاب آوری اراضی در طی سال‌های گذشته مدنظر قرار نگرفته است و اقدامات حمایتی و حفاظتی از طبیعت به طور کافی انجام نشده است که این‌ها در سیل اخیر آثار خود را نشان داد.

دست اندازی و تخریب طبیعت و همچنین متناسب نبودن زیر ساخت‌ها با دفع سیلاب را از علل افزایش خسارات سیل‌های اخیر بوده همان طور که شکل‌گیری جنگل، درخت و مرتع به صورت کُند صورت می‌گیرد و آثارش در درازمدت ظاهر می‌شود.

سال‌ها است که متخصصان محیط زیست و منابع طبیعی نسبت به دست اندازی و تخریب طبیعت، سدسازی، جنگل تراشی، تبدیل اراضی جنگلی به کشاورزی و اراضی کشاورزی به مسکونی و ویلایی، مسدود کردن بستر رودخانه‌ها، فشار آوردن به مراتع و عدم حفظ تعادل دام و مرتع هشدار می‌دهند.

با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت بارندگی در لرستان، نباید از کمبود بارندگی امسال در استان، آرامشی قبل از طوفان ساخت و باید همواره در راستای تبیین و برنامه ریزی‌های لازم در جهت مقاوم سازی و پیشگیری از خسارات بلایای طبیعی قدم‌های محکم تری برداشت و برنامه‌های مدون و طولانی تدوین کرد، تا این استان سراسر طبیعت زیبا را از دام‌های درون زایش مصون داشت.

انتهای پیام/ر

گزارش: پاک منش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیل لرستان بلایای طبیعی هزار میلیارد تومان میلیارد تومانی رودخانه ها زیرساخت ها انجام شده دستگاه پل آسیب دیده وقوع سیل انجام شد وارد شد سیل زده ساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام افتخاری مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح پنجشنبه در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان و جمعی از مسئولان، با توجه به اتمام زمان مأموریت حجت الاسلام مطهری در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش‌های صورت گرفته، حجت‌الاسلام حمید افتخاری به عنوان مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان معرفی شد.

گفتنی است حجت‌الاسلام افتخاری از اساتید حوزه علمیه و امام جمعه صالح آباد است.

کد خبر 6095020

دیگر خبرها

  • حجت الاسلام افتخاری مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان شد
  • حجت الاسلام افتخاری مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان شد
  • استمرار فعالیت سامانه بارشی در لرستان تا روز شنبه
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش
  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
  • طوفان و بارش سنگین در راه ۱۴ استان ؛ از طغیان رودخانه‌ها و تگرگ تا صاعقه و رعد و برق
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۱؛پیش‌بینی بارش‌های شدید در کشور