Web Analytics Made Easy - Statcounter

تکنولوژی ایرانی برای اولین بار در جهان، شناسایی، ریشه‌یابی و بهبود اوتیسم را تسهیل می‌کند.

به گزارش شریان نیوز،اختلال طیف اوتیسم را بیشتر می‌توان یک اختلال نورولوژیکی که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نشان می دهد، معرفی کرد. این اختلال در بیماران اوتیستیک باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به‌طور اجتماعی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتار‌های اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل هستند. در اختلال طیف اوتیسم به جای انواع اوتیسم ۳ سطح وجود دارد که در آن‌ها رشد مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات،منابع و ذخایر رفتاری دچار تاخیر و منحرف شده است. کودکان درگیر با اختلال طیف اوتیسم اغلب تمایلات شدید و ویژه‌ای به مجموعه‌ای از رفتار‌ها نشان می‌دهند، مقاومت در برابر تغییر ٰ رفتار‌های تکراری و کلیشه‌ای و نقص در ارتباط چشمی دارند و پاسخ‌های مناسبی به محرکات محیطی نمی‌دهند. این اختلالات تاثیر‌های متعدد و بیشماری بر روند رشد می‌گذارند. هرچه این اختلال زود تشخیص داده شود و فرد مبتلا زودتر وارد چرخه‌های درمان شود، زودتر می‌توان زندگی او را تغییر داد.

 

منشا اوتیسم کجاست؟

 علت اوتیسم ژنتیک و نقایص آن است ولی با روند رو به رشد شیوع اوتیسم و لزوم پیشگیری از اختلال اوتیسم ضرورت شناخت علل اوتیسم بیشتر احساس شد و با بررسی‌های بیشتر پژوهشگران و موسسات مختلف مشخص شده که می‌بایست به محیط و علل زیست محیطی توجه بیشتری کرد. تاکنون نقایصی در ژن‌های برخی افراد داری اوتیسم مشخص شده است و درکنار آن نیز بررسی می‌شود که چه چیزی می‌تواند منجر به این تغییرات و دگرگونی‌های ژنتیک شود و مشخص شده است تاثیر آلاینده‌های زیست محیطی و تخریبی که در محیط زندگی انسان به وجود آمده نقش بسزایی در آن ایفا می‌کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۶۲ درصد علل زیست محیطی و ترکیب آن با عوامل ژنتیک می‌تواند منجر به اوتیسم شود. اما باز هم نمی‌توان با قاطعیت عنوان کرد که چه چیزی عامل اختلال اوتیسم است.

سالن درمان اوتیسم چیست؟

ایده شکل‌گیری سالن اوتیسم برای اولین بار توسط یک تیم مخترعِ جوان ایرانی، شکل گرفت و خیلی زود در جهان منتشر شد. چند کشور اروپایی و آمریکایی هم به دنبال سرمایه‌گذاری و به دست آوردن این پروژه بودند. اما با فراهم شدن سرمایه‌های لازم و با هدف جهش تولید، این پروژه در داخل ایران ساخته شد.

در روش درمانی اتاق اوتیسم، اولین مرحله، شناسایی و ریشه یابی مشکلات کودکان و عوامل بوجودآورنده این مشکلات است. در این مرحله تمام این مشکلات با دقت بالا شناسایی می‌شود و در مرحله بعد مولفه‌های حسی مانند بو، صدا و عوامل دیگر که مولد این مشکلات است، با کمک روش‌های پیشرفته حذف می‌شود. پس از حذف این مولفه‌ها مغز به حالت نرمال رسیده و در پایین‌ترین حد فعالیت خود عمل می‌کند. در مرحله بعدی، متخصصان تلاش می‌کنند، توجه و تمرکز ذهنی کودکان را افزایش و اضطراب و استرس آن‌ها را کاهش دهند تا کودک بتواند در حالت تعادل قرار گیرد. پس از طی همه این مراحل، آموزش‌های مختلف به کودکان اوتیسم داده می‌شود. گذراندن مراحل درمان اتاق اوتیسم موجب می‌شود تا این کودکان بتوانند آموزش‌ها را بصورت کامل و جامع دریافت کنند و مغز توانایی تجزیه و تحلیل را بطور کامل کسب کند. حواس ۵ گانه در اثر تمرین‌ها رو به تعدیل رفته و مشکلات رفتاری کودک برطرف می‌شود. بعد از چندین جلسه بیمار بهبود یافته و حالت کاملا طبیعی پیدا می‌کند.

تمامی مراحل مذکور در روند درمان، توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و تمام عملگر‌ها به هوش مصنوعی متصل هستند. با اطلاعاتی که از هرکودک به اتاق داده می‌شود، هوش مصنوعی اتاق را برای کودک آماده می‌کندو شرایطی را برای بچه‌ها فراهم می‌کند که به تعادل ذهنی برسند. در این اتاق همچنین با بچه‌ها تمرین‌های حسی حرکتی هم انجام می‌شود تا در کنار برطرف شدن مشکلات حسی حرکتیشان بتوانند در استدلال اطلاعات عمومی و ارتباط اجتماعی هم ارتقاء پیدا کنند. تلاش متخصصان در اتاق اُتیسم، این است که تمامی مراحل، زمانِ درمان را کوتاه‌تر کنند.

تشخیص کودکان اوتیسمی در سطوح مختلف

سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی گفت: این سالن با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان به همت جوانان ایرانی ساخته شده است و می‌تواند الگویی برای تمام کشور باشد.

حسینی افزود: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است. ۱۵۲ هزار دانش آموز استثنایی در هزار و ۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرای هفت گروه در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی بیان کرد: کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در سه سطح نیازمند حمایت، حمایت زیاد و حمایت بسیار زیاد تقسیم بندی می‌شوند و شکل‌گیری سالن اوتیسم می‌تواند گام جدی برای شناسایی و بهبود این کودکان اوتیسم در سطوح مختلف باشد.

درگیری والدین و کادر درمان در روند درمانی کودکان اوتیسمی

والدین و کادر درمان تا زمانی که در شرایط یک کودک اوتیستیک قرار نگرفته باشند نمی‌توانند درک درستی از وضعیت او داشته باشند و در صورت نداشتن درک درستی از وضعیت یک فرد اوتیستیک تمامی آموزش‌ها و مداخالت درمانی بی فایده است. به همین منظور در کنار اتاق درمانی اوتیسم یک بخش دیگر با نام اتاق شبیه ساز اوتیسم برای والدین و کادر درمان طراحی شده است.

جلال نیکنام متخصص اتاق اوتیسم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سالن اوتیسم، با استفاده از هوش مصنوعی و با اطلاعاتی که از کودک در اختیارش قرار می‌گیرد، تمامی شرایط کودک را برای والدین و کادر درمان شبیه سازی می‌کند.

او افزود: این کار باعث می‌شود کادر درمان با دید کامل تری که از کودک پیدا می‌کنند به مداخالت درمانی بپردازند. همچنین والدین نیز مشکلات کودک خود را به صورت عینی تجربه می‌کنند و این کار موجب افزایش همکاری و ارتباط قوی‌تر با کودکانشان خواهد شد.

متخصص اتاق اوتیسم تاکید کرد: در واقع، شکل‌گیری اتاق شبیه‌ساز اوتیسم ، مثلث درمانی یعنی ارتباط والدین، کودک و درمانگر را تقویت می‌کند و تاثیر بسزایی در روند بهبود و پیشرفت کودکان خواهد داشت.

او تصریح کرد: وظیفه دیگر این اتاق تشخیص و حل مشکلات شایع همچون استرس، اضطراب، فشار‌های روانی، افسردگی ومشکلات متعددی است که گریبانگیر والدین کودکان استثنایی است. این امر از طریق نقشه مغزی، نور درمانی، رنگ درمانی، اکسیژن درمانی، ماساژ درمانی و مشاوره روانشناختی انجام می‌پذیرد.

نیکنام  در پایان اضافه کرد: بطور کلی ما معتقدیم در صورتیکه درک والدین از مشکالات فرزندانشان به مرحله عینی برسد و میزان استرس، اضطراب و فشار‌های روانی خود والدین کاهش پیدا کند، تاثیر شگرفی را در پیشرفت درمانی کودکان شاهد خواهیم بود. بنظر می‌رسد در صورتیکه مسئولان کشور به این حوزه توجه بیشتری نشان دهند، در آینده شاهد بهبودکودکان اوتیسمی بیشتری خواهیم بود و حتی می‌توانیم دانش فنی موجود در داخل کشور را به خارج از مرز‌ها صادر کنیم.

منبع: شریان

کلیدواژه: اختلال طیف اوتیسم کودکان اوتیسم اتاق اوتیسم هوش مصنوعی رفتار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است

محسن روز رخ، ظهر امروز و در نشست خبری کنگره یاد شده که با رویکرد درمان چندتخصصی تومورهای مغزی کودکان، ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت جاری در تهران  برگزار می شود، در پاسخ به قدس با بیان  این مطلب افزود: درمان ۶۵ تا ۷۰ درصدی کودکان سرطانی در ایران در حالی است که این رقم در ترکیه ۶۰ درصد و در دیگر کشورهای منطقه زیر ۵۰ درصد است.

وی درمان سرطان کودکان را در کشورهای پیشرفته دنیا ۸۰ تا ۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: این که در شرایط موجود ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در کشور درمان می شوند واقعاً اتفاق چشمگیری است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس، درباره مهمترین دلایل ایجاد سرطان در بین کودکان ایرانی هم گفت: دلایل مختلفی در این زمینه نقش دارند و یک عامل منحصر به فرد را در  ابتلای کودکان به سرطان نمی سراغ گرفت؛ عواملی محیطی،  وراثت، تغذیه می تواند در ایجاد سرطان کودکان دخیل باشد. البته درصد آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ برای مثال شاید در برخی از انواع سرطان ها ژنتیک و در بعضی دیگر، تغذیه و محیط بیشتر نقش داشته باشند. اما همه این عوامل در ایجاد سرطان در کودکان دخالت دارند و به همین دلیل است که ما یک درمان واحد را برای سرطان ها نداریم. چون وقتی دلیل بیماری را بدانیم درمان آن راحت خواهد بود و این که درمان سرطان ها بسیار سخت است به این خاطر است که علت اصلی آن دقیقاً مشخص نیست. البته شاید در آینده این دلیل اصلی تشخیص داده شود و درمان آن راحتر صورت گیرد.

وی با اشاره به این که بر اساس آمارها در دنیا، سرطان کودکان یک درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد، افزود: یعنی سرطان در بین کودکان خیلی شیوع ندارد با این وجود سالانه در آمریکا ۵۵ هزار  مورد جدید سرطان کودکان ثبت می شود و در ایران نیز سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰  مورد جدید سرطان کودکان ثبت می شود .

می خواهیم در درمان کودکان مبتلا به سرطان به آمار کشورهای توسعه یافته برسیم

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه محک، هم در این نشست خبری با بیان این که باید پذیرفت که سیستم بهداشت و درمان هر کشوری  تابعی از وضعیت اقتصادی آن کشور و سهمی است که از تولید ناخالص داخلی آن می برد، تصریح کرد: بنابراین در درمان کودکان مبتلا به سرطان باید این طور نگاه کنیم آنچه که امروز در بیمارستان محک اتفاق می افتد به لطف تامین منابعی است که از سوی خیرین صورت می گیرد. در واقع کمک های خیرین ما را قادر کرده است تا روش های درمانی متفاوت تری را نزدیک به روش های روز دنیا پیاده کنیم و همچنین داروهایی را که مورد نیاز کودکان سرطانی است تامین کنیم . در واقع این موضوع – کمک های مردمی-  موجب شده تا در درمان  کودکان سرطانی نسبت به میانگین کشوری جلوتر باشیم؛ اما این به این معنا نیست که می توانیم به رقم های ۸۰ تا ۸۵ درصدی کشورهای توسعه یافته در درمان کودکان سرطانی  نزدیک شویم. چون بخشی از این اختلاف فاصله به شرایط اقتصادی کشورها بر می گردد که محک به همت خیرین نیکوکارش تلاش می کند تا روز به روز این فاصله را کمتر کند. در واقع  ما سعی داریم تا تمام محدودیت ها را البته تا جایی که ممکن است پشت سر بگذاریم تا به آمارهای کشورهای توسعه یافته  در درمان کودکان سرطانی برسیم.

درمانی قطعی ۱۶ هزار کودک مبتلا به سرطان توسط بیمارستان محک

دکتر میترا قالیبافیان، آنکولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در ادامه این نشست، از تشکیل ۴۲ هزار پرونده مبتلا به سرطان در بیمارستان محک از زمان تاسیس موسسه محک تاکنون خبر داد و گفت: طبق گزارش های موجود ۱۶ هزار کودک مبتلا به سرطان کاملاً درمان شده و به خط پایه زندگی برگشته اند. 

وی با اشاره به این که هرچند تومورهای مغزی دومین نوع شایع سرطان در کودکان است اما نخستین عامل مرگ کودکان محسوب می شود، افزود: کودکانی که مبتلا به تومور مغزی هستند و تحت درمان قرار می گیرند و زنده می مانند با عوارض دیررس درمان دست به گریبان می شوند. بنابراین در طول زمان متوجه شدیم که درمان تومورهای مغزی کودکان نیاز به یک برخورد متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارد.

 وی در همین زمینه افزود: دومین نکته ای که با پیشرفت علمی متوجه شدیم این است که تومورهای کودکان با تومورهای بزرگسالان کاملاً متفاوت است: یعنی اگر حتی یک اسم داشته باشند اما رفتارشان در کودک به نسبت بزرگسال متفاوت است. این موضوع ما را به اینجا رساند که برخورد تیم درمان و تیم پشتیبانی با کودکی که دچار تومور مغزی است باید متفاوت باشد. از این رو هدف چهارمین کنگره دوسالانه آنکولوژی این است که این تفاوت برخورد در درمان کودکان مبتلا به سرطان را در قیاس با بزرگسالان، نمایش دهد.  

وی با تاکید بر این که کودکان نجات یافته از سرطان نیازمند بازتوانی درازمدت هستند، تصریح کرد: این نوع کودکان پس از درمان وقتی به جامعه باز می گردند با محدودیت هایی مواجه می شوند بنابراین باید برای بازتوانی آن ها از همان روز نخست فکری شود.

قالیبافیان، با اشاره به این که زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد، افزود: کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگترها حساس‌تر هستند.جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است. در مجموع برخی کودکان پس از ۵سال درمان، کاملاً بهبود می یابند.

درمان آنکلوژی نیاز به یک کار تیمی دارد

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی هم در ادامه این نشست از درمان ۲۰ درصد کودکان ایرانی مبتلا به سرطان توسط بیمارستان محک خبر داد و گفت: درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد و موسسه  محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استادان این بیمارستان سابقه هیئت علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در بیمارستان محک را دارند.

محمود مصدق

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند