Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:38:21 GMT

فقر و کرونا؛ نبردی نابرابر

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۴۲۸۱

فقر و کرونا؛ نبردی نابرابر

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه های آلمان گزارش دادند طی هفته های اخیر شمار زیادی از کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکایی (کشورهای شمال) روند واکسیناسیون را آغاز کرده اند. این کشورها امیدوارند که تا تابستان بتوانند کل جمعیت خود را از طریق واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا مصون کنند هر  چند با مشکلات و مسائلی در این مسیر مواجه شده اند که به نظر می رسد محقق شدن وعده آنها برای تکمیل روند واکسیناسیون تا ماه های آینده، با تاخیر طولانی مواجه شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال دهها کشور فقیر و در حال توسعه (کشورهای جنوب) که به تنها با همه گیری دست به گریبان اند، حتی به یک دوز واکسن هم دسترسی ندارند. اکنون با گذشت یک سال از درخواست جهانی برای توزیع عادلانه واکسن، واقعیتی تلخ در پیش روی همگان است. در راستای تهیه و توزیع عادلانه واکسن در کشورهای فقیر و کمتر بهره مند جهان، ابتکار واکسن جهانی موسوم به کوواکس (Covax) در تلاش است دوزهایی را برای کشورهای فقیرتر نیز بدست آورد و اولین توزیع واکسن را در ماه فوریه (بهمن) انجام دهد. اما مشخص است که کوواکس نمی تواند اساساً مشکل توزیع را حل کند.

از همین رو برخی کشورهای در حال توسعه به دنبال کمک گرفتن از چین و روسیه هستند و برخی دیگر نمی توانند کاری جز صبر انجام دهند.کارشناسان می گویند رقابت جهانی برای دریافت دوزهای واکسن بیشتر، در حالی که خیلی از کشورها مشتاقانه منتظر دریافت سهم حداقلی هستند ، مبارزه با همه گیری کرونا را دشوارتر می کند و این برای همه جهان نگران کننده است.

طبق تجزیه و تحلیل فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت های هلال احمر(IFRC) نزدیک به ۷۰ درصد واکسیناسیون های انجام شده تاکنون در۵۰ کشور ثروتمند بوده است. با این حال در ۵۰ کشور فقیر تنها یک دهم درصد از دوزهای واکسن، مصرف شده است.«جگن چپاگین» دبیرکل این فدارسیون می گوید:این نگران کننده است زیرا ناعادلانه است و می تواند این همه گیری وحشتناک را طولانی یا حتی بدتر کند.

طبق آمارهای رسمی از بین ۵۴ کشور آفریقایی ، فقط ۶ کشور واکسیناسیون را آغاز کرده اند و تعداد کمی از این کشورها نیز در آسیا وجود دارد. کوواکس اعلام کرده که اولین دوزهای واکسن را در ماه فوریه به کشورهای در حال توسعه می فرستد. اما تاکنون فقط واکسن فایزر-بایون تک تأیید اضطراری سازمان بهداشت جهانی را را دریافت کرده است و دوزهای این واکسن تنها به ۱۸ کشور فرستاده می شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این کشورها براساس توانایی شان برای ذخیره سازی واکسن در فضای بسیار سرد انتخاب شده اند و مسلما در بین آنها فقیرترین کشورهای جهان دیده نمی شوند.

اینگونه است که تفاوت بین کشورهای فقیر و ثروتمند در برنامه های جهانی برای اقدامات واکسیناسیون آشکار می شود: در حالی که اتحادیه اروپا قصد دارد ۷۰ درصد بزرگسالان را تا پایان تابستان علیه کرونا واکسینه کند، کشوری مانند کنیا در حال برنامه ریزی برای واکسیناسیون بوده و امیدوار است تا ژوئن (خرداد) بتواند نهایتا ۱.۲۵ میلیون نفر را که حدود پنج درصد افراد بالای ۱۸ سال در این کشور آفریقایی را شامل می شود، واکسینه کند.

دولت ویتنام با ۹۶ میلیون نفر جمعیت نیز در تلاش است که حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را برای ۱۵ میلیون نفر خریداری کند.در تایلند امیدواری وجود دارد که صنعت مهم گردشگری احیا شود و  احتمالاً تنها نیمی از ۷۰ میلیون شهروند تا پایان سال واکسینه می شوند.

اما چرا اینقدر واکسیناسیون کم است و چرا در برخی کشورها خیلی دیر انجام می شود؟ پاسخ آن ساده است: نبود پول.  بسیاری از کشورهای ثروتمند، میلیون ها دوز واکسن را از تولیدکنندگان پیش خرید کرده اند و بنابراین اولین سفارش ها را دریافت کرده اند. اخیراً «جان نکنگاسونگ» رئیس سازمان بهداشت پان آفریقا (CDC) گفت: ما هنوز شروع نکرده ایم زیرا هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده ایم.

این نابرابری در قیمت ها نیز منعکس می شود. در حالی که اتحادیه اروپا ۱.۷۸ یورو برای یک دوز واکسن آسترازنکا پرداخت می کند، اوگاندا باید برای یک دوز ۷ دلار یعنی حدود ۵.۸۰ یورو بپردازد. «ماتشیدیسو موئتی» رئیس دفتر آفریقا سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این موضوع می گوید: ما متوجه هستیم که این واقعیت بازارهای جهانی است، اما جای تأسف است که کشورهای فقیرتر باید بیش از کشورهای ثروتمند پول پرداخت کنند.

برای بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان ، فقط یک راه باقی مانده است: اینکه صبر کنند و منتظر تصمیم گیری کشورهای ثروتمند بمانند. ابتکار کوواکس نوید تهیه واکسن برای ۱۴۵ کشور شرکت کننده را به طورمتوسط ​​برای ۳.۳ درصد از جمعیت شان تا اواسط سال داده است.این در حالی است که حتی با محقق شدن این وعده نیز تا ایمنی گله ای در جهان هنوز فاصله زیادی باقی است. «دیوید میلیبند» وزیر خارجه اسبق انگلیس و رئیس کمیته نجات بین المللی (IRC) هشدار می دهد: کمبود واکسن ، همراه با ملی گرایی بر سر تهیه واکسن، به ما می گوید که اکثر افراد درمناطق بحران زده و درگیر بیماری، واکسن را دریافت نخواهند کرد.

اما بیماری همه گیر مرز نمی شناسد و کشورهای ثروتمند باید این را به خاطر بسپارند. کارشناسان در این مورد بارها هشدار داده اند که این کشورها برای حفاظت از خودشان هم شده باید در کشورهای در حال توسعه واکسن بزنند، در غیر این صورت ویروس با هواپیمای بعدی به سوی آنها باز می گردد. همانطور که اخیراً «گرد مولر» وزیر توسعه فدرال آلمان هشدار داد؛ همه گیری را باید در سراسر جهان شکست داد.

برچسب‌ها ویروس کرونا قاره آفریقا سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قاره آفریقا سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا قاره آفریقا سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونا اخبار کنکور کشورهای ثروتمند کشورهای فقیر حال توسعه دوز واکسن همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم

مجارستان هشدار داد چنانچه یکی از کشورهای هم پیمان در این ائتلاف نظامی مستقیما خود را درگیر جنگ اوکراین کند، آنگاه جهان شاهد وقوع یک جنگ جهانی جدید خواهد بود.

به گزارش مشرق، تارنمای هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار این خبر نوشت: «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان در جریان مراسمی که توسط حزب حاکم «اتحاد مدنی فیدز-مجارستان» (Fidesz-Hungarian Civic Alliance) برگزار شد، نسبت به افزایش دخالت کشورهای عضو ناتو در جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد.

وزیر امورخارجه مجارستان در باره این هشدار گفت: اگر تنها یک کشور اروپایی (عضو ناتو) هم درگیر این جنگ (اوکراین) شود، زمینه ساز خطر بروز جنگ جهانی می شود چراکه این کشور، قطعا یک کشور ناتو خواهد بود.

سیارتو افزود: اگر یکی از کشورهای عضو ناتو بطور مستقیم وارد درگیری با روسیه شود، پیامد آن بطور اجتناب ناپذیری یک جنگ جهانی جدید خواهد بود.

نیوزویک نوشت: ماده پنج پیمان ناتو تصریح می کند که حمله نظامی به یکی از اعضای ناتو به منزله حمله به تمامی کشورهای عضو آن تلقی می شود.

«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان پیشتر در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواستار پایان هر چه سریعتر جنگ در اوکراین شده بود که به گفته وی ممکن است به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود.

سیارتو با اشاره به وضعیت اوکراین یادآور شد که پس از شروع درگیری، «سیاستمداران غربی قول داده بودند که فقط کلاه و پتو در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهند، اما بعدها سلاح، تانک، سیستم های پرتاب چندگانه و جنگنده در اختیار آنها قرار دادند و اکنون امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه رویای اعزام نیروهای زمینی به اوکراین را در سر می پروراند.»

وی افزود: متأسفانه، این جنون جنگ طلبانه غرب ابعاد جدیدی پیدا کرده و به جنون جنگ هسته ای تبدیل شده است. ما قبلاً اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در مورد اعزام نیرو به اوکراین را شنیده ایم، علاوه بر این، آندری دودا رئیس جمهوری لهستان هم در مورد یک جنگ هسته ای بالقوه صحبت کرده است.

رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مارکسیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • هشدار مجارستان برای احتمال وقوع جنگ جهانی سوم
  • پیام شی به نشست سازمان همکاری اسلامی
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی