Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دلایل مهم ضعف و سپس انحطاط رژیم پهلوی را، زیاده‌روی شاه در توجه به غرب‌گرایی و به‌کارگیری عناصری که با جامعه و فرهنگ ایرانی ارتباط چندانی نداشتند، می‌دانند.

شاه که از رجال سیاسی سنتی، هم بیمناک بود و هم در برابر آن‌ها احساس ضعف می‌کرد، خیلی زود به سیاستمداران جوان‌تر روی خوش نشان داد؛ اعضای کانون مترقی، مانند حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا، جای رجالی مانند صدرالاشراف و حکیم‌الملک را گرفتند؛ سیاستمداران تازه به دوران رسیده‌ای که اصولاً از فرهنگ ایرانی اسلامی چیزی نمی‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسین نصر که دیرزمانی مسئولیت دفتر فرح پهلوی را برعهده داشت، در گفت‌وگویی با حسین دهباشی که در قالب کتاب «حکمت و سیاست» به طبع رسیده‌است، به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «تغییر بزرگ با حسنعلی منصور شروع شد، با کانون مترقی؛ یعنی آن رجال ایران که بودند قبل از این‌ها، مثل صدرالاشراف و حکیم‌الملک و مرحوم بیات و خود مصدق‌السلطنه و دکتر امینی و قوام‌السلطنه و سهیلی و این‌ها تا برگردیم به دوره رضاشاه، [حالا در این دوره]یک نوع تحول بزرگی نسبت به آن‌ها ایجاد شد.

بیشتر بخوانید

قصه شاه و کالا‌هایی که در انبار‌ها از بین رفتند!

یک عده جوان آمدند سر کار، که همان‌طور که به شما گفتم، حسنعلی منصور قوم و خویشی هم با ما داشت و می‌خواست من را بکشاند به کانون مترقی که مسئول امور فرهنگی بشوم. گفت ما تا شش‌ماه دیگر حکومت ایران را در دست می‌گیریم تو بیا بشو وزیر فرهنگ و من، چون نمی‌خواستم، [هادی]هدایتی را معرفی کردم به او که خیلی جاه‌طلبی سیاسی داشت؛ و من گفتم تو برو من نمی‌خواهم این کار را بکنم. من کاملا وارد بودم که چه داشت می‌گذشت. از آن‌وقت بود که شاه رفت دنبال تکنوکرات‌ها که این‌ها مثلا یک باب جدید از اقتصاد را باز کنند؛ ولی این‌ها دیگر ریشه عمیقی در فرهنگ ایران نداشتند.

من نمی‌گویم حسنعلی منصور از پدرش منصورالملک کمتر لیاقت داشت، نه، ولی [اگر]دوتایی‌شان می‌بردید در بازار کفاش‌ها، منصورالملک با وجود این‌که سال‌ها نخست‌وزیر بود و این‌ها، می‌توانست با آن کفاش صحبت کند، حسنعلی منصور خیلی بیشتر گرفتاری داشت؛ این ماساچوستی‌ها که خدمتتان گفتم، آن‌ها بودند... آقای آموزگار مدیر لایقی بود و دانشش از لحاظ علم اقتصاد از هویدا خیلی بیشتر بود، ولی همان‌طور که به شما گفتم، ایشان حاضر نشد برود با علما صحبت کند و [می‌گفت]من اصلاً نمی‌دانم چه‌جوری با این‌ها صحبت کنم؟ من حرفی ندارم بزنم.

آخر این را شما مقایسه کنید با صدرالاشراف مثلا که مستقل از سلطنت و همه این‌ها، خودش می‌توانست برود شش ساعت با آیت‌ا... حائری‌یزدی راجع به همه چیز صحبت کند، ناهار بخورند، شام بخورند، مثل طلبه‌ها بنشیند روی زمین، همه کار می‌توانست بکند.»

منبع:روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم پهلوی رژیم پهلوی حسنعلی منصور امیرعباس هویدا نخست وزیر حسنعلی منصور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدرس دانشگاه شیراز و گردآورنده دانشنامه شیراز در آیین نکوداشت روز شیراز ، گفت: بخش اول جلد نخست این دانشنامه به مفاخر و بزرگان و عنوان جلد دوم به خوراک و فرهنگ اختصاص داده شده است.
ندیم عنوان جلد سوم را آرامستان‌های شیراز معرفی کرد و افزود: بیشتر آرامستان‌های شیراز گلگشت و تفرجگاه بوده است و همچنین یکی از مشهورترین قبرستان‌های جهان اسلام به نام دارالسلام در شیراز است که قدمتی  هزار و  ۴۰۰ ساله دارد و همین امر می‌طلبید که عنوانی از این دانشنامه، به این مهم اختصاص داده شود.
وی عنوان جلد چهارم را فرهنگ عامه،  جلد پنجم را ادبیات شفاهی ، جلد ششم را آثار تاریخی شیراز و جلد هفتم را  جغرافیای تاریخی اعلام کرد. 

این استاد دانشگاه شیراز یادآور شد: پیشینه دایرةالمعارف نویسی در ایران سابقه کهنی دارد و نخستین کتاب در دوره ساسانیان در هشت جلد نوشته شده بود.
مصطفی ندیم با بیان اینکه در خصوص بزرگان در دانشنامه شیراز، تقسیم‌بندی انجام شد، گفت: تا کنون بیش از ۹۰۰ مدخل در خصوص ادیبان نوشته شده است.
به گفته گردآورنده دانشنامه شیراز ، جلد نخست این دانشنامه تابستان امسال به پایان می‌رسد.

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • نتانیاهو: پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو: پذیریش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • منیژه، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • علم‌الهدی: وقتی نیرو‌های نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد/ حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل می‌کند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»