Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه رشد تولید گاز عراق و جمع آوری گازهای همراه نفت در این کشور قدرت چانه زنی ایران برای صادرات گاز را به این کشور همسایه کاهش خواهد داد، از آغاز مذاکرات تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه خبر داد

 امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در مراسم آغاز به کار سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت گاز پتروشیمی با بیان اینکه بر اساس مطالعات موسسه IEF جایگاه ایران به عنوان هشتمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان تا سال 2040 میلادی حفظ خواهد شد، گفت: ایران تا 2040 میلادی کماکان رتبه نخست بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان را یدک می‌کشد و کماکان در رتبه پنجم بالاترین رشد تولید گاز جهان قرار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اعلام اینکه تا سال 2040 میلادی بالاترین رشد صادرات گاز جهان در اختیار 6 کشور قطر، روسیه، آمریکا، استرالیا، کانادا و الجزایر قرار خواهد داشت، بیان کرد: به دلیل رشد مصرف داخلی گاز ایران عملاً گازی برای صادرات باقی نمی‌گذارد و باید در فرهنگ مصرف این حامل انرژی تغییراتی اعمال شود.

وی در تشریح مهمترین چالش‌های پیش روی تولید و صادرات نفت و گاز ایران توضیح داد: افزایش تولید و صادرات نفت و گاز کشورهایی همچون آمریکا و روسیه از چالش‌های پیش روی صنعت و تجارت نفت و گاز ایران است.

زمانی نیا از افزایش تولید گاز قطر از محل توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید نفت عراق از محل توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و مهاجرت شرکت‌های بزرگ نفتی از ایران و عراق در کنار افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت این کشور همسایه به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش صادرات نفت به حدود سه میلیون بشکه در روز از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش روی است.

معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه رشد تولید گاز عراق و جمع آوری گازهای همراه نفت در این کشور قدرت چانه زنی ایران برای صادرات گاز را به این کشور همسایه کاهش خواهد داد، از آغاز مذاکرات تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه خبر داد و یادآور شد: قرارداد فعلی صادرات گاز به ترکیه تا سال 2026 میلادی پابرجا بوده و مذاکرات برای تمدید آن از سوی شرکت ملی گاز ایران آغاز شده است.

وی از افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عربستان و سهم محصولات این کشور در هند چین و اندونزی به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: عدم انتقال دانش و فناوری پیشرفته و عدم جذب سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با ادامه تحریم‌های غیرقانونی از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش روی است.

این مقام مسئول از مصرف بالای گاز و عدم تغییر فرهنگ مصرف داخلی انرژی به عنوان یک چالش بزرگ نام برد و گفت: افزایش مصرف داخلی انرژی در ایران عملاً سهمی را در بازار متناسب با ذخایر نفت و گاز ایران باقی نخواهد گذاشت.

زمانی‌نیا با یادآوری اینکه قشم از ظرفیت و پتانسیل تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌های انرژی به ویژه محصولات پتروشیمی برخوردار است خاطرنشان کرد: برای رشد توسعه هاب پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم باید تضامین دولتی و حاکمیتی به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.

وی در پایان از کاهش 18 درصدی سرمایه گذاری در صنایع نفت گاز پتروشیمی و زغال سنگ پس از شیوع کرونا به عنوان یکی از چالش های پیش روی صنعت نفت جهان نام برد و بیان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله افزایش تولید نفت و گاز را در جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چالش های پیش روی صنعت بین الملل و بازرگانی افزایش تولید صادرات گاز گاز ایران تولید گاز نفت و گاز نام برد صنعت نفت گاز جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در گفت‌وگویی رادیویی گفت: اجلاس آفریقا را داشتیم، آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ماست، از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به‌صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به‌خوبی برگزار شد که می‌تواند تأثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به‌جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم، به‌عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمّیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

وی عنوان کرد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به‌معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

این مقام مسؤول در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا، گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به‌نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی را که در مسیر صادرات است، برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستند، شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

وی گفت: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند، به‌زودی اطلاعیه‌ها دراین‌باره منتشر خواهد شد، اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به‌معنای واقعی و الگوی تازه محقق می‌کنیم.

علی‌آبادی موضوع مزاحمت رقیبان ایران را در تجارت عنوان کرد و گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوب آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند، همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است؛ تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به‌سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به‌مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی‌آبادی همچنین درباره برنامه‌های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه‌ای گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را وارد کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کنند و بخرند.

کد خبر 6089705

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • شروع مذاکرات آرسنال با گابریل ماگالاش برای تمدید قرارداد
  • بارسلونا در انتظار لغزش در مذاکرات تمدید قرارداد کواراتسخلیا و ناپولی
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت