Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- امروز سه شنبه (به وقت محلی)، دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ»رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مجلس سنای این کشور آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، «دونالد ترامپ» امروز سه شنبه (21 بهمن ماه) محاکمه می‌شود تا به اتهام‌های وارده مانند خیانت، دامن زدن به شورش در آمریکا و یورش هوادارانش به ساختمان کنگره رسیدگی شود هوادارانی که از آن‌ها به «تروریسم داخلی» یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که دوبار استیضاح شده است و نخستین رئیس جمهوری است که بعد از پایان ریاست جمهوری ، محاکمه می شود. با این حال محکومیت ترامپ در دادگاه دوم، دور از انتظار خواهد بود.

اتهامات ترامپ
13 ژانویه (24 دی)، مجلس نمایندگان آمریکا با 232 رای موافق در برابر 197 رای مخالف به استیضاح ترامپ به دلیل تحریک شورش پس از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره برای لغو اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 رای داد.
10 نماینده جمهوریخواه به استیضاح وی رای دادند، امری که این استیضاح را به دو حزبی‌ترین استیضاح رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است.
دادستان‌های آمریکا تقصیر این خشونت را کاملا متوجه رئیس جمهوری سابق دانستند. دادستان‌ها در یادداشتی 80 صفحه‌ای اعلام کردند که مسئولیت ترامپ در برابر حمله به ساختمان کنگره، غیرقابل تردید است.
آن‌ها استدلال کردند که اقدامات وی در تحریک جمعیت برای شورش با طرح اتهام تقلب در انتخابات، زندگی هر یک از اعضای کنگره و انتقال مسالمت آمیز قدرت را به خطر انداخته است.

ادعاهای ترامپ
ترامپ در تشکیل یک تیم حقوقی مشکل داشته است. «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ مجبور شده از خود رفع صلاحیت کند، زیرا وی نیز در رویدادی که رئیس جمهوری پیشین در جریان آن به دامن زدن به شورش متهم شده، سخنرانی کرده است.به نظر می‌رسد ترامپ سپس با اولین تیم حقوقی خود به سرپرستی «بوچ بوورز» اختلاف نظر پیدا کرد.
تیم حقوقی وی به سرپرستی «دیوید شوئن» و «بروس لی کاستر» با صدور یک سند 14 صفحه‌ای اعلام کرد که سخنرانی موکلش به منزله فراخوان برای یورش به ساختمان کنگره نبوده و محاکمه وی به هر روی غیرقانونی است، زیرا او در حال حاضر قدرت را ترک کرده است. ترامپ شخصا در جلسه محاکمه شهادت نخواهد داد.

ریاست جلسه محاکمه را برعهده دارد؟
همانطور که در قانون اساسی آمده است، ریاست اولین جلسه استیضاح ترامپ را «جان رابرترز» قاضی ارشد دیوان عالی برعهده داشت. با این حال، از آنجا که این جلسه محاکمه برای رئیس جمهوری سابق برگزار می‌شود، «پاتریک لیهی» باسابقه‌ترین سناتور دموکرات که عنوان رئیس موقت سنا را داراست، ریاست این جلسه را برعهده می‌گیرد.
این جلسه توسط تیمی 9 نفره از مدیران استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا پیگیری می‌شود و همه اعضای سنا به عنوان هیات منصفه سوگند یاد کرده اند.

جلسه محاکمه چه مدت ادامه می‌یابد؟
اینکه این جلسه چقدر طول می‌کشد، مشخص نیست، اما اکثر مردم معتقدند بسیار کوتاهتر از جلسه سه هفته‌ای محاکمه قبلی ترامپ است که وی به دلیل اقداماتش در ارتباط با اوکراین استیضاح شد. در آن زمان ترامپ به سوءاستفاده از قدرت و مانع تراشی در راه کنگره متهم بود.
هنوز مشخص نیست که آیا سنا رای می‌دهد که تیم‌های حقوقی اجازه فراخواندن شاهدان را داشته باشند یا نه. با این حال، این جلسه محاکمه تا حد زیادی غیرمعمول است، زیرا هیات منصفه به عنوان شاهد حضور دارد، با توجه به اینکه سناتور‌ها در زمان یورش به ساختمان کنگره آنجا حضور داشتند و مجبور بودند خود را پنهان کنند. انتظار می‌رود تیم دادستانی هنگام تنظیم پرونده، فیلم‌های ویدئویی و شهادت شاهدان عینی اعضای کنگره را در قالب آن بگنجانند.

آیا ترامپ گناهکار شناخته می‌شود؟
بعید به نظر می‌رسد. محاکمه استیضاح به دو سوم اکثریت آرا برای محکومیت نیاز دارد. اگر همه سناتور‌های دموکرات رای بدهند، رای دستکم 17 جمهوریخواه علیه رئیس جمهوری سابق لازم است تا به آستانه 67 رای مورد نیاز برسد.
تاکنون، 45 سناتور از اقدام «رند پل» سناتور کنتاکی حمایت کرده است که برخلاف قانون اساسی بودن جلسه محاکمه تاکید دارد.
برای بسیاری از سناتور‌های جمهوریخواه، نتیجه سیاسی است. نمایندگان مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ رای دادند، همچون «لیز چنی» جمهوریخواه با اعتراض و انتقاد احزاب جمهوریخواه ایالتی به دلیل حمایت نکردن از ترامپ روبه رو شده اند.

آیا استیضاح دوم مانع از نامزدی ترامپ در انتخابات 2024 می‌شود؟
نه لزوما. اگر گناهکار شناخته شود، مجازات فوری وجود نخواهد داشت، زیرا او دیگر در راس قدرت نیست. سنا می‌تواند با رای اکثریتی وی را از اقدام انتخاباتی فدرال در آینده بازدارد. از آنجا که سنا پنجاه پنجاه است و «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا رای گیری را انجام می‌دهد، امکان تصویب این مورد به سادگی وجود دارد.
یک استدلال در قانون اساسی مطرح است مبنی بر اینکه سنای تحت کنترل دموکرات‌ها مکن است درصدد این کار برآید حتی اگر ترامپ گناهکار شناخته نشود و این کار را با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده پس از جنگ داخلی انجام دهد.
این اقدام هر فردی را که در شورش و اغتشاش دخیل بوده از عهده داری مناصب فدرال منع می‌کند، اما این احتمال وجود دارد که درصورت مطرح شدن به یک موضوع مناقشه حقوقی قابل توجه تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جلسات محاکمه ساختمان کنگره قانون اساسی رئیس جمهوری جلسه محاکمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»

این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.

همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901245

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • تمجید دونالد ترامپ از دستگیری دانشجویان معترض 
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا