Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی به قرار گرفتن ایران در رده ۱۰ برتر کشورهای جهان از جنبه علمی اشاره کرد و گفت: در انقلاب اسلامی یک نظام مردم سالار بر مبنای دین که تعیین کنندگی مردم را تضمین می‌کرد شکل گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین کاشانی پور در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی دارای دستاوردهای متعدد در سطوح مختلف است، این دستاوردها به سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در سطح ملی اولین دستاورد و مهمترین آن تاسیس نظام مردم سالار دینی است، بیان داشت: کشور ایران که تحت سلطه بیگانان و رژیم ستم شاهی بود و مردم اختیار و اراده ای برای تعیین سرنوشت نداشتند و منافع آنها لحاظ نمی شد در طرف مقابل خواست و اراده ابرقدرت ها در سیاست ها، برنامه ریزی ها، و حتی عزل و نصب ها لحاظ می شد.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی، مردم تعیین کننده امورات کشور شدند، بیان کرد: ملت ایران وقتی انقلاب کرد و برعلیه رژیم ستم شاهی شورید، از همان ابتدا به دنبال تشکیل و تاسیس نظام بر اساس معیار و چهارچوب نظام دینی بودند.

این کارشناس سیاسی با توضیح اینکه مطالبه ملت ایران بعد از سرنگونی رژیم ستم شاهی، جمهوری اسلامی بود، ادامه داد: در انقلاب اسلامی یک نظام مردم سالار بر مبنای دین که تعیین کنندگی مردم را تضمین می کرد شکل گرفت از طرفی مردم خواهان اسلام بودند زیرا خواستار قرار دادن دین در مناسبات و اعتقادات خود بودند.

کاشانی پور به یکی از ابعاد دستاوردهای نظام مردم سالار دینی یعنی عدم پذیرش سلطه کشورهای ابرقدرت که ملاک و معیار آنها منفعت آنها بود، نه مسائل اعتقادی، افزود: در اسلام آیه نفی سبیل مبنی بر اینکه نفی تسلط کفار بر مسلمانان را بیان کرده است، این موضوع سبب استقلال کشور شد و از همان ابتدا اصول سیاست خارجی خود را نه شرقی و نه غربی دنبال کردیم بنابراین این موضوع از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با توضیح اینکه در اصول سیاست داخلی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی مطرح شد، یعنی تضمین آزادی های اجتماعی در چهارچوب اسلام بیان شد که این آزادی به منافع دیگران لطمه ای وارد نمی کند و او را به سرمنزل مقصود می رساند، گفت: وقتی نظام جمهوری اسلامی را پذیرفتیم بسیاری از مسائل دیگر در ادامه آن مطرح می شود، به عنوان مثال گفتمان مسئولیت در نظام اسلامی باید گفتمان خدمت باشد بر همین اساس امام راحل(ره) بیان فرمود: به من خدمتگذار گفته شود، بهتر این است که به من رهبر گفته شود یا رهبر انقلاب فرموده است، فلسفه وجود ما چیزی جزء خدمت نیست.

وی با بیان اینکه تغییر گفتمان در پرتو انقلاب اسلامی مشاهده شد، گفت: در طول ۴۰ سال گذشته افرادی در مسئولیت ها قرار گرفتند که گاهی موضوعی غیر از خدمت را هدف گیری کردند، و آن هم دست یابی به قدرت بود در این راستا  هر کس جهت گیری دیگری غیر از خدمت داشته باشد از اصل هدف انقلاب دچار انحراف شده است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی به موضوع عدالت اجتماعی اشاره داشت و بیان کرد: امام(ره) بیان فرمود: یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان عوض نخواهم کرد، از طرفی رهبر انقلاب خطاب به دولت سازندگی بیان داشتند مسئولان مسابقه خدمت داشته باشند و از مسابقه رفاه دوری کنند.

وی با توضیح اینکه آرمان ها و اهداف در انقلاب اسلامی وجود دارد اما در عمل و اجرا به دلیل نقش جمهوریت و تعییین کنندگی مردم برخی مواقع افراد به گونه ای دیگر خود را معرفی کردند و مردم انتخاب صحیح را به درستی تشخیص ندادند، و افراد در طراز انقلاب مستقر نشدند، گفت: در حوزه عدالت اجتماعی مانند توسعه امکانات به نقاط مختلف کشور، قانون اساسی مبتنی بر ظرفیت های اسلامی ازدستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی با توضیح اینکه در حوزه سیاسیت خارجی توانستیم دست بدخواهان و دشمنان کشور را کوتاه کنیم، گفت: در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی حاصل شده است که دستارودهای علمی و کسب جایگاه های مختلف  و قرار گرفتن در رده ۱۰ برتر کشورهای جهان از جنبه علمی بخشی از  این دستاوردها محسوب می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دستاوردهای انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی نظام مردم سالار مسائل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

دادستان کل کشور با اشاره به اجرای موفق طرح نور گفت: از بانوانی که مخاطب این طرح بودند و نهایت همکاری را داشتند، قدردانی می‌کنم چرا که شخصا از نزدیک دیده ام که اجرای طرح نور در جامعه بسیار موثر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، حجت‌الاسلام محمد موحدی‌آزاد امروز - چهارشنبه پنجم اردیبهشت- در مراسم تکریم و معارفه رئیس‌کل دادگستری یزد با اشاره به شعار انقلاب اسلامی مبنی بر «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» اظهار کرد: استقلال ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد که مهم‌ترین بعد آن بعد سیاسی و استقلال سیاسی است.

وی با بیان اینکه اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران مستقل‌ترین نظام در دنیا است، افزود: می‌بینیم که در تصمیمات، وضع قوانین و انتصابات کشور هیچ قدرت خارجی دخالت ندارد، استقلالی که اکنون وجود دارد تا انقلاب اسلامی در کشور وجود نداشت.

دادستان کل کشور گفت: نیروهای نظامی کشور به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در زمینه دفاعی و نظامی به استقلال رسیده‌اند و این دستاورد بزرگ را در گوشمالی رژیم غاصب صهیونیستی به چشم دیدیم.

حجت‌الاسلام موحدی آزاد خاطرنشان کرد: در بحث جمهوریت نظام همواره حضور مردم را در انتخابات تحت هر شرایطی دیدیم، چه در دوران جنگ و زیر بمباران موشک و چه سال گذشته زیر بمباران تبلیغات سو علیه ایران به خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نور در جامعه بسیار مؤثر بوده است، بیان کرد: با نهاد فراجا و برخی نهادهای دیگر نشست‌های متعددی را برگزار کردیم که طرح نور به‌صورت جامع و با برنامه‌ریزی تداوم یابد.

دادستان کل کشور از بانوانی که مخاطب در طرح نور بودند و نهایت همکاری را داشتند، قدردانی کرد و در خصوص اینکه هیچ گونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضائیه است، وجود ندارد تصریح کرد: اخیراً لایحه حقوق عامه تکمیل شده است و به معاون حقوقی قوه قضائیه ارسال گشته است تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد موفق شدیم تا اسلامیت این نظام را به درستی اجرا کنیم اما باید بیشتر تلاش کنیم تا قوانین به اسلام نزدیک‌تر شود و مشکلات مردم در سایه احکام اسلام حل و فصل شود.

کد خبر 747675

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • حجاب و عفاف نماد مسلمانی و پرچم افتخار امت اسلامی است
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز