پرداخت زکات فقر را در جامعه اسلامی ریشهکن میکند
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۶۰۴۷
گروه استانها- مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد گفت: پرداخت زکات سبب رشد معنوی و برچیدهشدن فقر از جامعه اسلامی را بهدنبال دارد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجتالاسلام محمدطاها مهری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زکات از واجبات مالی در دین اسلام است که در قرآن در بسیاری از موارد از واژه صدقه برای اشاره به زکات استفاده شده و در فقه، زکات را صدقه واجب میخوانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم 32 بار از زکات یاد کرده است خاطرنشان کرد: زکات بهعنوان یکی از پایههای دین اسلام شمرده میشود و پرداخت آن سبب رشد معنوی و برچیدهشدن فقر از جامعه را بهدنبال دارد.
مهری تصریح کرد: قانون زکات در سال 90 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و 11 وزارتخانه، سازمان و نهاد عضو آن هستند و ریاست شورای عالی زکات بر عهده نماینده ولیفقیه و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به عنوان قائم مقام و دبیر شورای زکات معرفی شدهاند.
«گیلان» استان نمونه در پرداخت زکات روستایی؛ شوراهای زکات شهری و روستایی در کشور فعال شدندفرمانده سپاه قدس گیلان: حمایت از محرومان و مستضعفان سرلوحه کار سپاه استمصوبات رئیس قوه قضائیه در گیلان؛ پیگیری احیای کارخانجات تعطیلشده در دستور کار قرار گرفتوی از جمعآوری یک هزار و 177 میلیارد تومان زکات در کشور طی دهه ماه امسال خبر داد و افزود: این رقم نسبت به سال گذشته 106 درصد افزایش داشته است و نشان میدهد مردم ما علیرغم مشکلات اقتصادی و معیشتی که با آن مواجه هستند اهل احسان و نیکیاند.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه اگر در جامعه اسلامی بحث ادای زکات بهدرستی انجام گیرد دیگر فقیری در جامعه باقی نمیماند افزود: امروز که 41 سال از پیروزی انقلاب میگذرد در شأن نظام نیست که فقیری برای تهیه غذای خود زبالهگرد شود.
مهری با بیان اینکه در سال 99 بیشاز 28 میلیارد و 500 میلیون تومان زکات از مردم گیلان ثبت و ضبط شده افزود: با توجه به مشکلاتی که در بحث شیوع کرونا در کشور ایجاد شد در سال 99 زکات استان گیلان نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری رزمایش مواسات همدلی و کمک مومنانه بسیاری از مردم، نهاد، سازمان و ارگانها دست به دست هم دادند تا این رزمایش در سراسر کشور اجرا شود و انصافا استان گیلان نیز در این زمینه خوب پای کار آمد.
مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با بیان اینکه کمیته امداد نه تنها در مرکز کشور بلکه در دور افتادهترین نقاط کشور هم در حال خدماترسانی به محرومان جامعه است افزود: همراهی اصحاب رسانه ما را در احیای فریضه الهی زکات و فرهنگسازی آن در جامعه یاری میکند.
مهری تصریح کرد: اگر دستاوردهای زکات در جامعه اسلامی در بین مسلمانان و کسانی که حتما باید زکات پرداخت کنند برای مردم و جامعه اسلامی گفته شود، فریضه اسلامی زکات بهخوبی در جامعه نشر و گسترش پیدا میکند و فرهنگ زکات به یک فرهنگ عمومی تبدیل خواهد شد.
وی اظهار داشت: در کشور ما این ظرفیت وجود دارد که بتوان با پرداخت زکات مشکلات فقرا را تا حدود زیادی رفع کرد و در این راستا لازم است با تبلیغ و فرهنگسازی، مردم را آگاه کرده تا پرداخت زکات بیش از پیش در جامعه ترویج پیدا کند.
انتهای پیام/618/ ع
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس امور اجرایی زکات جامعه اسلامی کمیته امداد پرداخت زکات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۶۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پایگاه مرگز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، به پرسش و پاسخی پیرامون دلایل ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته که تقدیم علاقهمندان میشود:
پرسش:
اگر حکومت دینی تشکیل نمیشد چه اتفاقی میافتاد؟
پاسخ:
لازمه اقدام به هر عملی، سنجش هزینهها و فواید آن عمل است و باید دید که هزینههای فراوانی که برای برپایی حکومت دینی در ایران ایجاد شده است، خروجی و ثمره خاصی داشته است؟ به عبارت دیگر اگر حکومت دینی برپا نمیشد چه اتفاقی میافتاد و چه ضرورت و تغییری در برپایی حکومت دینی برای ملت ایران ایجاد شده است؟
اگر حکومت دینی برپا نمیشد:
۱. به وظیفه دینی و الهی جامعه عمل نشده بود.
برپایی حکومت اسلامی و بستری که بتواند احکام الهی را جاری کرده و ترقی بخشد، وظیفه مسلمین است. برپایی حکومت در جامعه اسلامی، از امور لازم و وجوب آن قطعی است. برای اثبات ضرورت تشکیل حکومت اسلامی میتوان به ادله قرآنی، روایی و عقلی تمسک کرد. (۱)
۲. اکثر احکام الهی تعطیل، و فساد و اعمال نامشروع فراگیرتر بود.
حکومت نقشی انکارناپذیری در ایجاد بسترها و ضوابط مؤثری در اجرا یا تعطیلی احکام اسلامی و همچنین تربیت دینی و غیردینی جامعه دارد. امام خمینی در لزوم تشکیل حکومت اسلامی بیان داشته است که: «احکام اسلامی اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی و حقوق تا روز قیامت باقی و لازمالاجرا است، هیچیک از احکام الهی نسخ نشده، از بین نرفته است.
این بقا و دوام همیشگی احکام، نظامی را ایجاب میکند که اعتبار و سیادت این احکام را تضمین کرده، عهدهدار اجرای آنها شود؛ چه اجرای احکام الهی جز از رهگذر برپایی حکومت اسلامی امکانپذیر نیست. در غیر این صورت، جامعه مسلماً بهسوی هرجومرج رفته، اختلال و بینظمی بر همه امور آن مستولی خواهد شد». (۲) پیش از انقلاب اسلامی، تجربه حکومت غیردینی در ایران، ترویج فساد و فحشا و ایجاد بسترهای فساد زدا و دینزدا بود.
۳. زمینه برپایی و حرکت به سمت تحقق کامل حکومت دینی فراهم نمیشد.
نظام ما دینی است و مرجعیت همهجانبه دین اسلام را در عرصه حکومت و اداره جامعه پذیرفته است. به هر میزان که در اداره جامعه و تدبیر امور کشور به دین مبین عمل گردد، به آن حکومت، دینی گفته میشود.
حکومت دینی ما کامل نیست و ما در مسیر دینی شدن حکومت هستیم نه اینکه حکومت و دولت و جامعه ما کاملاً دینی باشد. چنانچه رهبر انقلاب در این رابطه اعلام کرده است: «ما هنوز به کشور اسلامی نرسیدهایم. هیچکس نمیتواند ادّعا کند که کشور ما اسلامی است. ما یک نظام اسلامی را طرّاحی و پایهریزی کردیم - «ما»، یعنی همانهایی که کردند - و الآن یک نظام اسلامی داریم که اصولش هم مشخص و مبنای حکومت در آنجا معلوم است. مشخص است که مسئولان چگونه باید باشند. قوای سهگانه وظایفشان معیّن است. وظایفی که دولتها دارند، مشخص و معلوم است؛ اما نمیتوانیم ادّعا کنیم که ما یک دولت اسلامی هستیم؛ ما کم داریم. ما باید خودمان را بسازیم و پیش ببریم. ما باید خودمان را تربیت کنیم». (۳)
۴. استبداد و استثماری که بر این ملت سلطه داشت کنار نمیرفت.
تاکنون اثبات شده است که تنها الگویی که در ایران توانسته است در مقابل استبداد و استثمار بهطور کامل تاب بیاورد و تسلیم نشود، الگوی تشکیل حکومت دینی به رهبری فقیه جامعالشرایط است. این حکومت دینی است که به مبارزه و حرکت ملت مشروعیت بخشیده و ایثار آنان برای حفظ ارزشهای دینی و ملی را معنا بخشیده است. این رهبران دینی و ملت دیندار بودهاند که در مواقع حساس و خطرساز، با شدت در راستای حفظ منافع ملی کشور به بذل مال جان خود پرداختهاند.
۵. ترقی جامعه با این شدت نبود.
دین برای سعادت بشر آمده است. به هر میزان که به دین عمل شده است، رشد و ترقی در جامعه حاصل گردیده است. برای نمونه حکومت دینی برای جامعه زنان، نقشی انسانی و غیرجنسی قائل است. این امر موجب شده است که ترقی زنان با کمترین آسیب جنسیتی بهصورت جهشی رخداده و زنان در عرصه تحصیل و تدریس و حضور در عرصهها و مشاغل گوناگون رشدی خیرهکننده را تجربه کنند.
در هشت سال جنگ، ایران با حضور مردم دینمدار برخلاف پیشینه دویستساله خویش، اجازه نداد که هیچ بخشی از کشور از آن جدا گردد؛ اما فساد و فحشا موجب میشود که موانع جدی بر سر راه ترقی کشور ایجاد شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که بخش بزرگی از ناکامیهای ما به این دلیل است که دشمنان دین و دولت دینی با تمام توان مشغول ایجاد مانع و سد در مقابل الگو شدن و تقویت یک دولت اسلامی بوده و با ضربات پیدرپی نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی خسارات سنگین و قابلتصوری را در راه تحقق این اهداف ایجاد کردهاند. در واقع تنها این دین نیست که عامل و منشأ شرایط موجود در ایران باشد.
۶. ایرانیان در الگوهای غربی و شرقی هضم میشدند.
حکومت دینی الگویی فارغ از الگوهای حاکم بر عالم بود که نتیجه آن قتل و تجاوز مستکبران و ابرقدرتها به مستضعفان عالم است. الگویی که یاد میدهد که یا باید غارت شوی یا باید با غارتگر همراهی کنی. الگوی حکومت دینی، نفی سلطهجویی و سلطهپذیری است. در الگوی دینی عدم همراهی با مستکبران عالم، یک وظیفه شرعی است.
نتیجه:
حکومت دینی بسترساز ترقی و تمدن است و به هر میزان که به احکام دین مبین عمل گردد ترقی و تمدن حاصل میشود. عدم تشکیل حکومت دینی به معنای ترک تکلیف جامعه ایمانی و تعطیلی احکام اسلامی و انسداد ترقی معنوی و مادی صحیح جامعه و هضم شدن در الگوهای منحرف حاکم برجهان است.
پینوشتها:
۱. ر.ک: همتی، همایون، سنت و سیاست در اسلام، تهران، آوای نور، ۱۳۷۳ ش، ص ۳۸.
۲. خمینی، سید روحالله، کتاب بیع، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ ش، ج ۲، ص ۴۶۱.
۳. خامنهای سید علی، بیانات در دیدار کارگزاران نظام، خامنهای دات آی آر، ۱۲ آذر ۱۳۷۹، https://khl.ink/f/۳۰۳۹