Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد از ابتدای اسلام نقش محوری در پیشبرد اهداف مسلمانان ایفا کرده و همواره محل تجمع، برنامه ریزی و اتحاد مسلمانان بوده و همانگونه که در انقلاب اسلامی مشاهده می شود مسجد به عنوان مهمترین مکان برای قیام مردم علیه حکومت پهلوی تعیین شده بود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: با واکاری در همه انقلاب های تاثیرگذار تاریخ، بی شک نقطه مشترک همه آنها را اتحاد در رویارویی با ظلم و ستم است که این مهم در انقلاب اسلامی ایران بیشتر به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انقلاب اسلامی سال 57 به رهبری مرجع دینی امام خمینی (ره) صورت گرفت که مهمترین آرمان آن رهایی از ظلم و استبداد برای همه مسلمانان و حتی مردمان جهان بود، امام (ره) با توجه به دانایی فراوان مسجد را به عنوان سنگر و پایگاه انقلاب دانستند زیرا مردم مذهبی و دینی ایران ارتباط تنگاتنگی با مسجد داشتند و این در  حالی بود که رژیم ستم شاهی سعی بر کاهش ارتباط مردم با مساجد داشت.

 

مسجد از ابتدای گسترش اسلام نقش بسیار محوری را در پیشبرد اهداف مسلمانان داشت و همواره محل تجمع، برنامه ریزی و اتحاد مسلمانان بود، همانگونه که در انقلاب اسلامی مشاهده می شود مسجد به عنوان مهمترین مکان برای قیام مردم علیه حکومت پهلوی تعیین شده بود و همین امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن دقت کنیم.

 

خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی مساجد هستند

امام جمعه موقت ویس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه انقلاب سال 57 سابقه دینی دارد اظهار می کند: بر این اساس باید عنوان کنیم خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی مساجد هستند و به همین دلیل بود که امام راحل مساجد را به عنوان سنگرهای اصلی انقلاب عنوان کردند.

 

«حجت الاسلام علی فدیعمی» ادامه می دهد: ما خاطره خوبی از مساجد در دوران رژیم پهلوی نداریم، اما اگر نگاهی به سال های دفاع مقدس بیندازیم نقش اصلی مسجد در ساماندهی و برنامه ریزی جهت کنترل بحران ها را به خوبی مشاهده می کنیم؛ عمدتا رزمنده های اسلام در مسجد ساماندهی و به جبهه ها اعزام می شدند.

 

وی با بیان اینکه مساجد آن کارکرد اصلی خود را در دوران دفاع مقدس را از دست داده اضافه می کند: می توان عوامل متعددی را برای این مهم عنوان کرد که بخش عمده آن را باید به برخی از مسئولان غیرمذهبی و غیرانقلابی نسبت داد، ما شاهد هستیم که متعهدترین مردم نسبت به انقلاب اسلامی مذهبی ها هستند و محل تجمع آنها در مسجد است، هنگامی که برخی مسئولان بسیاری از فعالیت ها را از مسجد خارج کردند باید شاهد کاهش کارکردهای مساجد باشیم.

 

امام جمعه موقت ویس عنوان می کند: متاسفانه در طول سال های مختلف مراکز مردمی مختلف به بهانه های مختلف از مسجد خارج شدند و همین امر باعث می شود آن طور که باید و شاید مسجد نتواند نقش موثری در جامعه ایفا کند.

 

وی تصریح می کند: تا زمانی که این انقلاب مردمی و اسلامی است قطعا مسجد حرف اول و آخر را در عرصه های کشوری خواهد زد، باید از آن ترسید که چهره مردمی و اسلامی این انقلاب کاهش یابد.

 

حجت الاسلام فدیعمی با اشاره به اینکه ائمه جماعات مساجد نباید تنها به فضای داخلی مسجد بسنده کنند یاد آور می شود: همانگونه در سال های آغازین انقلاب اسلامی شاهد بودیم مسجد تنها محل هماهنگی و برنامه ریزی بود، عمده فعالیت توسط سربازان امام راحل در خارج از مسجد صورت می گرفت و امامان جماعات مساجد باید نقش محوری را در محله ها ایفا کنند.

 

همچنان با مساجد تراز انقلاب اسلامی فاصله داریم

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: منشا اصلی هر اتفاق که در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تاثیر دارد مسجد است، ما در روزهای آغاز انقلاب اسلامی شاهد بودیم که مسجد محل نشر و توزیع سخنرانی های امام (ره) بود و از همین طریق به عموم مردم می رسید.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» با بیان اینکه منشا اصلی بصیرت افزایی در پیروزی انقلاب اسلامی را مساجد داشتند می افزاید: مهمترین دلیل برای این مهم دینی بودن انقلاب اسلامی سال 57 است و همین مهم باعث شده که همواره مساجد در ایران اسلامی جایگاه ویژه ای داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه همچنان با مساجد تراز انقلاب اسلامی فاصله داریم ابراز می کند: در اسلام مسجدی پویا است که همواره جریان ساز حرکت های مهم مردمی باشد، مسجد باید بتواند در تربیت نیروهای انقلاب برای هدایت کشور در سال های آینده نقش مهمی را ایفا کند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان بیان می کند: مسجدی که تنها به اقامه نماز و برگزاری مراسم های مناسبتی اکتفا کند قطعا در تراز اسلامی نیست و اینگونه مساجد که از جامعه فاصله می گیرند مساجد سکولار هستند، مساجد تراز اسلامی همواره در همه امور جامعه نقش فعالی را دارند.

 

وی در پایان خاطر نشان می کند: پایگاه بسیج و کانون های فرهنگی هنری دو بازوی بسیار توانمند در فعال کردن مساجد هستند که تلفیق و همکاری این دو نهاد در مسجد به اتفاقات بسیار ارزشمندی در جامعه می انجامد.

 

در هر حال در جامعه دینی ما با همه هجمه های رسانه ای که علیه آن صورت می گیرد همواره مسجد میان عموم مردم نقش محوری را ایفا می کند که شایسته است به منظور توسعه کارکردهای مساجد برخی از فعالیت های سازمان های مردم نهاد در مسجد ساماندهی شود و مدیران ارشد کشوری بر پررنگ تر کردن نقش مساجد در اتفاقات عمومی برنامه ریزی بیشتری داشته باشند.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد تراز اسلامی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی برنامه ریزی نقش محوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۶۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، گفت: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را برعهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهادهای فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، مطرح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: باید بررسی شود که در پایان برنامه‌های دهه کرامت با تمام هزینه‌های انجام شده چه دستاوردی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در هزینه‌کردها باید بسیار مراقب باشیم، عنوان کرد: باید تمام تمرکز خود را به کار بگیریم که برای یک کار ثواب، فعل حرام را مرتکب نشویم.

اجاق‌نژاد با اشاره به اینکه آورده دهه کرامت مخصوصا باید برای نسل جدید باشد، خاطرنشان کرد: تنها با برگزاری جلسات و نشست‌ها نمی‌توانیم فرهنگ را درست کنیم چرا که فرهنگ یک موضوع بسیار عمیق است.

وی با بیان اینکه امور فرهنگی را باید به دست افرادی بدهیم که ذاتا فرهنگی هستند، تصریح کرد: باید نظرات این افراد فرهنگی را تجمیع کرده و در دهه کرامت به دنبال تحقق آن باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، یادآور شد: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را بر عهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه جشن‌های مردمی باید مردمی اداره شود، گفت: هر فرهنگی که دولتی شود، مردم آن منطقه در پذیرش آن فرهنگ مقاومت خواهند کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد