تولید علوم انسانی اسلامی نشانهای از همراهی با مردم و ولایت است
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۶۲۰۸
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، بهمناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی، بسیج اساتید، گروه معارف اسلامی و مرکز هم اندیشی اساتید و نخبگان این دانشگاه، سلسله نشستهای هماندیشی با عنوان؛ «تحول علوم انسانی زمین ساز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را برگزار میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام صادق اکبریاقدم رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای جلسۀ اول این مجموعه نشستها به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند حضرت امام (ع) اعتقاد راسخی به وعده باریتعالی داشتند که به مؤمنان داده شده است. انشاءالله روز به روز شاهد چنین نصرتهایی از جانب خدای متعال باشیم. رهبر معظم انقلاب اخیراً اعلام کردند دوران پساآمریکا آغاز شده است و این بیان دانشمندان مطرح در عرصه علمی دنیاست. ایشان اشاره کردند که سقوط ترامپ با این وضعیت مفتضح، افول یک رئیس جمهور ناباب نبود، بلکه افول نظام اجتماعی و سیاسی آمریکا بود. در واقع گفتمانی شکل گرفت که شروع آن با انقلاب اسلامی ایران و ثبات آن در گام اول و مخصوصاً شروع گام دوم انقلاب بود که اکنون در دومین سال آن هستیم.
حجت الاسلام اکبریاقدم اظهار کرد: چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی میداریم و از درگاه الهی، علو درجات برای روح پرفتوح حضرت امام، شهیدان انقلاب و جنگ تحمیلی و مدافع حرم خواهانیم. چند وقتی است که دغدغه داشتیم در سالروز صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران حرکت ارزشمندی که در محیط دانشگاه علامه طباطبایی میتوان انتظار آن داشت را آغاز کنیم و نشستهای هماندیشی به این مناسبت برگزار کنیم. در این راستا قبلاً نشستهایی برگزار کردیم که در قالب یک کتاب نیز منتشر شد.
رسالت دانشگاه تحول در علوم انسانی است
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: معتقدیم انتظار از مهمترین دانشگاه علوم انسانی این است که نرم افزار لازم برای انقلاب اسلامی را در قالب سیاستگذاری و برنامهریزی و گفتمانسازی در جامعه تهیه کند تا مسئولان و مردم همراه و همپای رهبر انقلاب، گام دوم را به بهترین شکل ممکن بردارند. با همین رویکرد در نهاد رهبری در دانشگاه علامه برنامههایی را تدوین کردیم که البته نگاه بسیج اساتید و گروه معارف نیز همین بوده است که تبیینکننده معارف دینی برای دانشجویان است.
وی ادامه داد: تولید علم با نگاه به فرهنگ بومی و ارزشی و برآمده از مبانی دینی همانند قرآن و عترت، فلسفه اسلامی و فرهنگ ارزشی از مسائلی است که دانشگاه علامه طباطبایی باید در این زمینه نقشی تعیینکننده بر عهده داشته باشد. مرحله بعدی تحول در علوم انسانی موجود به لحاظ روزآمدی و اسلامیسازی است. مرحله سوم تبیین مسائل پیش آمده در عرصه کشور، جامعه و دانشگاه است. این تبیین و خدمترسانی به رسالت و شأن نزول علامه مربوط است، لذا با چنین تصوری، راهبردهای لازم را طراحی کردهایم.
حجتالاسلام اکبریاقدم تصریح کرد: حتماً تولید علوم انسانی و تحول در این علوم و تبیین مسائل، مولفهای در راستای کنار مردم و ولایت بودن است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه و در سال ۱۳۸۸ یک گلایه و نگرانی را در خصوص علوم انسانی مطرح میکنند و میفرمایند: «علوم انسانی ما بر مبانی متعارض با مبانی قرآنی و علوم انسانی بنا شده است، چراکه علوم انسانی غرب مبتنی بر نگاه مادی است، این نگاه غلطی است، چراکه ما هم معتقد به عقل و تجربه حسی و هم قرآن و عترت هستیم». این اعتراض رهبر انقلاب را که بررسی کنیم، مطمئناً در اندیشمندان شرقی و غربی نیز افرادی را پیدا میکنیم که چنین گلایه و دغدغهای را دارند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب در مهرماه ۹۷ نیز فرمودند باید در زمینه علوم انسانی کاری اساسی کنیم و این حرفی نیست که امروز به ذهن کسی رسیده باشد، بلکه از سالها قبل گفته شده است. بنده معتقدم رسالت اساتید دانشگاه و همکاران بنده و اساتید معارف در دانشگاه علامه این است که در زمینه تحول در علوم انسانی که موضوع بحث امروز است و میتواند نقشی اساسی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشد، نقشی اساسی ایفا کنند. البته الان بحث از تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی سخن غریبی نیست و انشاءالله به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.
کد خبر 5142905 مهتاب چابوکمنبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی ایران دهه فجر علوم انسانی کنکور 1400 سازمان سنجش دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش دانشجو دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه ها انقلاب اسلامی ایران دانشگاه پیام نور سازمان امور دانشجویان وام دانشجویی ویروس کرونا دهه فجر دانشگاه های علوم پزشکی رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی ایران تحول در علوم انسانی رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب نهاد نمایندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051