Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، از آغازین روزهای طلوع خورشید اسلام در سرزمین جزیره‌العرب تاکنون، که آفتاب گرمابخش آن همه کره‌ خاکی را درنوردیده و در حال غلبه بر همه مکتب‌های باطل و غیرالاهی است، این دین بزرگ همواره با مخالفت‌ها و دشمنی‌های گوناگون روبه رو بوده است.

زنان در همه جوامع و از جمله میان عرب‌های جاهلی وضعیت نامناسبی داشتند و با فجیع‌ترین وضع زندگی می‌کردند و مانند کالایی خرید و فروش می‌شدند و از هرگونه حقوق اجتماعی و فردی حتی حق ارث محروم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن دوران مردان زن را در شمار حیوانات قرار داده و او را جزء لوازم و اثاث زندگی می‌شمردند، زنده به گور کردن دختران رفتاری مرسوم بود با ظهور دین مبین اسلام و با تعالیم بلند وحیانی و تلاش‌های طاقت‌فرسای پیامبر و امامان علیهم السلام آرام آرام تمام ضدیت‌ها، نگرش‌های منفی و تحقیر‌هایی که نسبت به شخصیت زن روا داشته می‌شد، به پایان رسید و احترام و حقوق کامل به زنان و شخصیت آن‌ها بازگشت.

اسلام شخصیت زن را محترم شمرد و او را مظهر جمال خداوند معرفی کرد، زن در ذهن‌، زبان و رفتار پیشوایان دینی جایگاهی ارجمند یافت و حقوق انسانی زن را به رسمیت شناخت و بر آن پای فشرد.

در دنیای کنونی ملاک کرامت و شرافت افراد، انسانیت است نه جنسیت، زن و مرد در همه کشورها و ادیان برابر شمرده می‌شوند و از حقوق مشابه و مساوی بهره‌مند هستند.

نگاه متعالی اسلام به بانوان 

برخلاف آنچه دشمنان اسلام سعی دارند در جوامع مختلف شبهه افکنی کنند، زنان از منظر دین مبین اسلام مقام و جایگاه مخصوص و ویژه‌ای دارند بر اساس آموزه‌های این دین آسمانی، زن جایگاهی رفیع در نظام هستی دارد و از دامن زن، مرد به معراج می‌رود.

زنانی همچون حضرت فاطمة زهرا(س)، مریم، آسیه و مادر حضرت موسی علیه السلام از آن دسته زنانی هستند که خداوند در قرآ از آنها به بزرگی یاد کرده است.

 در دوره‌های متفاوت تاریخ بشر نگاه جوامع به زن درست و زیبا نبوده است و نوع جهت‌گیری زندگی و اجتماعی زن براساس آموزه‌های وحیانی و اندیشه‌های عقلانی نبوده است و زنان در طول تاریخ ابزاری برای انسان در حوزه اقتصادی و حتی سیاسی بوده‌اند و به زحمت توانستند در طول تاریخ تلاش کنند که هویت انسانی خود را به رخ مردان بکشند.

به مدد دین و اندیشه زنان توانستند هویت و جایگاه انسانی خود را پیدا کنند، رشد و بالندگی زنان موجب شد این هویت پیدا شود اما چه بخواهیم و چه نخواهیم نگاه به زنان هنوز دستخوش پاره‌ای از نگرش‌ها و کنش‌های نامطلوب اجتماعی است و البته برخی از خود زنان نیز خود در این راستا مقصرند.

زن در نظام جمهوری اسلامی

زن در ایران و قانون جمهوری اسلامی نیز از جایگاه مطلوبی برخوردار است در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است همه امکانات خود را در امور مختلف به طور مساوی هم برای زنان و هم برای مردان بکار گیرد. در اصل دهم زن از حالت ابزاری خارج شده و به نقش مهم وی در امر خانواده و جایگاه شریف مادری اشاره شده است.

اصل بیستم صریحا اشاره می‌کند که همه افراد ملت‏، اعم‏ از زن‏ و مرد، یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی، سیاسی، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی، با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏، برخوردارند. اصل بیست و یکم که کاملا اختصاص به زنان داشته و حقوق زن را در تمام جهات تضمین می‌کند.

زنان مسلمان باید به تمام زوایای زندگی توجه کنند

 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: از نظر قرآن حقیقت مرد و زن یک چیز بوده و آن انسانیت است.

وی با بیان اینکه ادیان الهی بر نقش زنان در صحنه خانوادگی و اجتماعی تاکید کرده و او را مکمل مردان در نقش‌آفرینی در سیر تمدن بشری می‌شناسند، اضافه کرد: مکتب اسلام در پرتو راهنمایی‌های قرآن و سنت نبوی و عترت رسول مکرم اسلام به زن آن‌چه را که شایسته‌ او بود اعطا نموده است.

حجت‌الاسلام پورذهبی افزود: اسلام  شرایط را به گونه‌ای فراهم آورد که زن بتواند با حفظ شئون اسلامی و انسانی و با توجه به استعدادهای به ودیعت گرفته‌شده، در تمام میدان‌ها که نیاز به حضور اوست حضور داشته باشد و نقش‌آفرینی کند.

وی به صفات زن صالحه هم گریزی زد و گفت: ایمان و تدین از ویژگی‌های بارز زنان صالحه است، زن صالحه باید اهل واجبات باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات اهل ایمان حتی مکروه هم مرتکب نمی‌شوند و در برخورد با دیگران موجب آرامش‌ می‌شوند و به دیگران حس خوبی تزریق می‌کند.

حجت‌الاسلام پورذهبی افزود: بانوان زندگی‌ها را اداره می‌کنند، لذا باید در تمام زوایای زندگی از تربیت فرزندان تا توجه به خمس و زکات نگاهشان به برکت باشد.

وی عنوان کرد: از دیگر نشانه‌های زن شایسته این است که در بحث علم کوتاه نیایند، اگر می‌خواهند معلم و مدرس و مادر خوبی باشند باید به موضوع کسب علم توجه جدی داشته باشند.

حضرت زهرا(س) الگوی بی‌بدیل 

حجت‌الاسلام سعید عسکری  مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم گفت: یکی از خصایص و ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) دعا برای دیگران قبل از دعا برای فرزندانش بود.

وی گفت: حضرت زهرا(س) که از برترین‌های تربیت‌یافتگان مکتب نبوی است تا حدی دعا می‌کردند که این بانوی مکرم بین مردم زمانه به کثیرالدعا و اهل مناجات‌های شبانه شهرت داشت.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تصریح کرد: این شخصیت نسبت به عبادت‌ها آنقدر جدیت داشت و در نماز سرپا می ایستاد که پاهایشان ورم می‌کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: از رسول اکرم (ص) روایت مى‌شود که فرمودند: نام دخترم را از آن جهت فاطمه گذارشم که خداى عزّ و جلّ آتش جهنم را بر او و دوستدارانش حرام کرده است.

وی اذعان کرد: حضرت زهرا(س) در نقش مادری هم بهترین و کامل‌ترین الگو برای بانوان مسلمان هستند که بانوان ما باید از این بزرگ‌بانوی اسلام الگو بگیرند تا در جایگاه مادری و همسری موفق باشند.

نگاه جهان غرب به زن ابزاری است

 ژیلا مرادپور استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تلاش دشمنان اسلام نمایش و تبلیغ چهره غیرواقعی از نقش و جایگاه زن از دیدگاه اسلام است.

وی تصریح کرد: رفع بی‌عدالتی نسبت به زنان یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام است که در حکومت اسلامی به طور کامل رعایت شده است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: دشمنان با تحریف آیات قرآن سعی دارند به گونه‌ای نشان دهند که اسلام نگاهی غیرعادلانه به زنان دارد در حالیکه قرآن به حق بانوان به درستی اشاره کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن بسیار ظریف در مورد حقوق زن از ارث تا تعدد زوج‌ها بحث کرده که قابل تامل است.

مرادپور اذعان کرد: اگر زنان می‌خواهند خود را بشناسند و احساس می‌کنند هویت زنانه خود را گم کرده و خودباوری را از دست داده‌اند بهترین راهکار برای عبور از این وضعیت شناخت جایگاهی است که خداوند در قرآن برای آنان تعریف کرده است.

استاد دانشگاه اضافه کرد: جهان غرب و مکاتب غیر اسلامی بر خلاف دین اسلامی نگاهی افراطی و یا تفریطی به حقوق زنان دارند و ابرقدرت‌های جهان غرب سعی دارند به اسم حقوق زن بی‌بندوباری را در زنان گسترش دهند.

وی ادامه داد: نگاه غرب به زنان نگاهی جنسی و ابزاری است، آنها سعی دارند دنیا را به سمتی ببرند که با شعار حقوق زن دنیا را برای خود خوشایندتر کنند.

و اما..

 آفتاب اسلام در زمانی طلوع کرد که زنان با از دست دادن حیثیت انسانی‌شان، در آتش ستم بی‌عدالتی و تبعیض می‌سوختند. اسلام با تبعیضات رایج در بین زن و مرد به مبارزه برخاست و زن را به عنوان یک عنصر اصلی انسانی، برخوردار از هر نوع حقوق انسانی و اجتماعی معرفی کرد.

قرآن کریم برترین کرامت را برای زن بیان کرد و عالی‌ترین دفاع از حقوق آنان دارد، به گونه‌ای که موافق با مصالح اجتماعی و مطابق با وظیفه طبیعی آنان شد.

با ظهور اسلام، زندگی زن وارد مرحله جدیدی شد و در  اثر تعلیمات احکام اسلام، زن از کلیه حقوق فردی و اجتماعی خود برخوردار شد و در نظام حقوقی اسلام برای مرد و زن مطابق وظایف طبیعی‌شان در اجتماع، حقوقی تعیین شد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در کردستان دین اسلام زنان نقش بانوان در دین اسلام کردستان مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور جمهوری اسلامی حجت الاسلام سعی دارند حقوق زن زهرا س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۶۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه وعده صادق خنجر امت اسلام بود، گفت: این عملیات نشان داد هر اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ شدیدی در پی دارد.

به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتش استان کهگیلویه وبویراحمد در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران گفت: شجاعت و فداکاری، بارزترین ویژگی مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

وی افزود: مردم این استان در تاریخ این سرزمین حماسه آفرینی‌های زیادی از خود به یادگار گذاشتند و در دوران دفاع مقدس بیشترین اعزام به جبهه‌ها را به لحاظ جمعیت داشتند و بیشترین آمار شرکت در انتخابات‌های مختلف را نیز در کشور دارند و این نشان از پایبندی مردم این منطقه به آرمان‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده کل ارتش، حماسه‌آفرینی مردم گچساران در تاریخ ۱۹ آبان ۵۷ را برگ زرینی در تاریخ انقلاب دانست و ادامه داد:  تاریخ این دیار مملو از رشادت‌ها، فداکاری‌ها و شجاعت‌های زیادی است و این حکایت از سرافرازی و سربلندی مردم این مرز و بوم دارد.
وی اظهار داشت: شجاعت و فداکاری برای ارزش‍هایی مثل ناموس، هویت، استقلال، تمامیت ارضی، آب و خاک و آرمان‍های دینی و انقلابی در همه جای جهان و در طول تاریخ مورد تمجید و احترام مردم است و در دین مبین اسلام و آموزه های دینی، بالاترین تکریم و بالاترین پاداش برای کسانی است که جان خود را برای این ارزش‍ها تقدیم می‍کنند و این ها را ایثارگران و شهدا میخوانند«انَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ»، «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚبَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» و «إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِیَائِهِ»

سرلشکر موسوی در ادامه با تاکید بر لزوم برگزاری یادواره‍های شهدا تصریح کرد: آیین بزرگداشت شهدا اقدام بسیار ارزنده و لازمی است زیرا اولا ادای احترام و قدردانی از شهدا و خانواده معظم شهداست، ثانیا راه و هدف شهداست، ثالثا یادآوری به خودمان است که چه خون‌هایی ریخته شده تا این عزت ،این استقلال،این امنیت بدست آمده و تمامیت ارضی کشورحفظ شده است و رابعاً تذکر به همه ماست که ببینیم این و امروز کجا بوده و به برکت خون شهدا و خانواده شهدا درکجا هستیم.

امیر سرلشکر موسوی با تاکید بر اینکه امروز شاخه‍های بر کشیده شجره طیبه شهدا در غزه، یمن، لبنان و در همه کشورهای جبهه مقاومت، غوغا بپا کرده و به برکت خون شهدا ایستادگی غزه دنیا را به حیرت واداشته است، تصریح کرد: شهدا فرهنگ «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» را در محور مقاومت و در کشور نهادینه کرده‍اند.

وی با بیان اینکه امروز تنها کشوری در جهان که با قدرت جلوی زورگویان عالم ایستاده و به آنها «نه» می‍گوید جمهوری اسلامی ایران است، گفت: به برکت خون شهدا و به آبروی خانواده معظم شهدا ما در مقابل استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار سر سوزنی از آرمان‍های انقلاب و دفاع از نظام کوتاه نخواهیم آمد.

فرمانده کل ارتش در ادامه به اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار داشت: عملیات وعده صادق دفاع مشروع و واکنش طبیعی به یک اقدام نامشروع رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به یک مکان دیپلماتیک بود.

وی بیان کرد: این عملیات یک عملیات پیچیده و ترکیبی بود که توانست با عبور از سامانه‍های متعدد و چند لایه ناتو و اسرائیل عبور کند، اما آنچه مهمتر است اراده و همت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای این گوشمالی تنبیهی بود.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه ناتو و اسرائیل از همه تجهیزات و توان خود برای مقابله با این عملیات استفاده کردند، افزود: جمهوری اسلامی ایران مأموریت خود را به‌خوبی انجام داد و این را به دنیا ثابت کرد که هر اقدامی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است.

 وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی می‍کوشد با اقدامات جنایتکارانه و نسل‍کسی و کودک‍کشی این تصور را ایجاد کند که هیچکس یارای حمله به او را ندارد، اما این عملیات که وعده صادق خنجر امت اسلام بود این تصور را باطل و قلب تمام آزادیخواهان جهان را شاد کرد.

فرمانده کل ارتش اضافه کرد: زدن مناطق مسکونی و شهرها و مردم بی‌دفاع بسیار آسان است و هیچ ارزش نظامی ندارد؛ در مقابلِ این روش جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، رزمندگان ما اهداف صرفا نظامی را با دقت موردهدف قراردادند.

امیر سرلشکر موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به‍دنبال توسع جنگ نیست ولی در جنگ اراده‍‌ها پاسخ هر تجاوزی راکوبنده‍تر از قبل خواهد داد.

فرمانده کل ارتش، در پایان از برگزارکنندگان این اجلاسیه قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا