Web Analytics Made Easy - Statcounter

فشارخون بیشتر در شب نسبت به‌روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

فشارخون بیشتر در شب نسبت به‌روز ممکن است یک عامل خطرزا برای بیماری آلزایمر در مردان مسن باشد، این موضوع را محققان دانشگاه اوپسالا، سوئد در مطالعه جدید خود دریافتند.


به گزارش ساینس دیلی،زوال عقل، اصطلاحی پوششی است که برای توصیف دسته‌ای از علائم مشخص‌شده توسط تغییرات رفتاری و کاهش تدریجی توانایی‌های شناختی و اجتماعی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل متعددی ازجمله پرفشارخونی (فشارخون بالا) در بروز این علائم تاثیر می‌گذارد.


در شرایط سالم، فشارخون (BP) طی ۲۴ ساعت متفاوت است و کمترین میزان آن در شب است. پزشکان این فشارخون شبانه را «افت فشارخون» می‌نامند. بااین‌حال، در برخی از افراد، این الگوی فشارخون معکوس می‌شود؛ فشارخون شبانه آنان بالاتر از روز است. این مشخصات فشارخون به‌عنوان «افت فشارخون معکوس» شناخته می‌شود.


کریستین بندیکت، دانشیار گروه علوم اعصاب دانشگاه اوپسالا و محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: «شب یک دوره حیاتی برای سلامت مغز است. به‌عنوان‌مثال، از قبل در حیوانات نشان داده‌شده است که مغز مواد زائد را هنگام خواب پاک‌سازی می‌کند و این پاک‌سازی توسط الگوهای غیرطبیعی فشارخون به خطر می‌افتد. ازآنجاکه شب نیز نمایانگر یک بازه زمانی حساس برای سلامت مغز انسان است ما بررسی کردیم که آیا فشارخون بیش‌ازحد در شب، همان‌طور که درافت معکوس دیده می‌شود با خطر بیشتر زوال عقل در مردان مسن ارتباط دارد یا خیر.»


برای آزمایش این فرضیه، محققان از داده‌های مشاهده‌ای ۱۰۰۰ پیرمرد سوئدی که حداکثر به مدت ۲۴ سال پیگیری شدند، استفاده کردند. مردان مشمول در آغاز تحقیق در ابتدای دهه هفتاد بودند.


شیائو تان، فوق دکترا از گروه علوم اعصاب دانشگاه اوپسالا و اولین محقق این تحقیق می‌گوید: «خطر ابتلا به تشخیص زوال عقل در مردان مبتلابه افت فشارخون معکوس در مقایسه با افراد دارای افت طبیعی ۱.۶۴ برابر بیشتر بود. افت معکوس به‌طور عمده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، رایج‌ترین شکل زوال عقل را افزایش می‌دهد.»


بندیکت نتیجه‌گیری می‌کند: «گروه تحقیقی ما فقط از مردان مسن تشکیل‌شده بود؛ بنابراین، نتایج ما لازم است در مورد زنان مسن نیز تکرار شود.»
به گفته محققان، گام جالب بعدی، بررسی این مسئله است که آیا مصرف داروهای ضد پرفشارخونی (کاهش‌دهنده فشارخون) در شب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در مردان مسن را کاهش دهد یا خیر.
نتایج این تحقیق در مجله فشارخون منتشرشده است.


سلامت نیوز/

برچسب ها: فشار خون ، بیماری ، آلزایمر لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MZo

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فشار خون بیماری آلزایمر بیماری آلزایمر خطر ابتلا مردان مسن زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مشکلات بینایی که بر توانایی فرد در خواندن و نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ یا قضاوت در فاصله‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تغییرات فیزیکی در چشم‌ها، مانند آسیب عروق خونی، ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل باشد، در حالی که تحقیقات دیگر استفاده از اسکن شبکیه را به عنوان راهی برای تشخیص این بیماری از طریق چشم مورد بررسی قرار داده‌اند.

علاوه بر این، محققان پلاک‌های بتا آمیلوئید- که یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر در مغز محسوب می‌شود- روی شبکیه و عدسی چشم پیدا کرده اند که به روش‌های غیرتهاجمی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر اشاره می‌کند.

اکنون، محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می‌کنند که از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۲ سال قبل از تشخیص معمول پیش بینی کند.

«احمد بیگده»، محقق ارشد و دکترا در دانشکده ورزش، گفت: «حساسیت بصری به توانایی فرد برای تشخیص و پردازش اطلاعات بصری به طور دقیق و کارآمد اشاره دارد.»

او توضیح داد: «از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در درک و پردازش اطلاعات بصری شود، مانند مشکل در تشخیص اشیا یا چهره‌ها، مشکل در خواندن یا پیمایش در محیط‌های آشنا، و چالش‌هایی در درک جزئیات بصری یا تضادها. به عنوان مثال، فردی که حساسیت بینایی کمتری دارد ممکن است هنگام رانندگی در خواندن تابلوهای خیابان دچار مشکل شود.»

بیگده ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم حساسیت بصری را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده زوال عقل بررسی کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل اغلب نقص‌های پردازش بینایی را حتی در مراحل اولیه بیماری تجربه می‌کنند.»

وی افزود: «اختلالات بینایی با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در آینده مرتبط است، که نشان می‌دهد ارزیابی توانایی‌های پردازش بینایی می‌تواند ابزار ارزشمندی در ارزیابی خطر زوال عقل باشد.»

دانشمندان از طریق تحقیقات خود دریافتند که شرکت کنندگان با نمرات پایین‌تر در تست حساسیت بصری در معرض خطر بیشتر تشخیص زوال عقل در آینده هستند.

کد خبر 6088226

دیگر خبرها

  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • احتمال رگبار و رعد و برق در برخی مناطق خوزستان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟